Yek هنرمند ویتامین پی دنیای نقاشی معاصر
معرفی صدوچهارده نقاش معاصر
نوشته: دیوید پاگل
سایت تندیس ترجمه پریسا پوراصل
در این پرونده به ترجمه جستارهای کتاب اول ویتامین پی خواهیم پرداخت. این مجموعه جستارها را محققان و منتقدان مهم عرصه هنر درباره نقاشان مطرح جهان نگاشتهاند. خواندن این مطالب هم دریچهای به دنیای نقاشی معاصر میگشاید و هم مروری است بر شیوه جستار نویسی و نقد نقاشی معاصر.
یِک Yek
در فیلم به این شکل است که: دوربینی مجهز به لنز زوم روی جزییات خیلی دور متمرکز میشود و ناگهان همچون تندبادی چنان فضا را میپیماید که فاصله بین بیننده و موضوع را که اکنون در کلوزآپ بسیار شدیدی قرار گرفته است، محو میکند و حالا فاصله اهمیتی به مراتب بیش از چند لحظه پیش پیدا میکند.
یک که نقاشی جوان و اهل لاس وگاس است، کاری مشابه زوم دوربین انجام میدهد اما با هدفی اساساً متفاوت. با استفاده از ایربراش لایههای شفاف رنگهای پاستلی آب نباتی، رنگهای روشن فلورسنت و رنگهای شهوتانگیز درجه سوم چرخهی رنگ را روی پانلهای بوم خود میپاشد و بدین شکل تأثیر لنز زوم را در تصویری که اثرش چشمگیر و آنی است متراکم میکند.
از همه مهمتر، او شرایط حاکم بر این تجربهی سینمایی را وارونه میکند، آنها را سر و ته میکند تا بیننده را به داخل تصویر بکشد. این نقاش اصالتاً سنگاپوری (که برای جلوگیری از اینکه هنرش نشانی از هویت قومی و نژادی تلقی نشود، از آوردن نام خانوادگی خود در آثارش خودداری میکند)، به جای اینکه فضای بین بیننده و ابژه را از میان بردارد و او را به ابژه (که معنا و اهمیش از جایگاه آن در روایت محتوم استنتاج میشود) نزدیکتر کند، ابژه را در آثارش از میان برمیدارد تا بیننده را با فضای «خالی» رودررو کند، البته فضایی که یِک نقاشی میکند فراتر از فضای تهی است.
فضایی بسیار دور و متفاوت با کولاژ ناهنجار تصاویر تلویزیونی و تصویرهای چاپی و الکترونیکی که مرتباً چشمهای ما را که برای کوچکترین لحظههای توجه و تمرکز سخت در تلاشند، بمباران میکنند. نقاشیهای عجیب و غریب یِک که در آن واحد هم هیجان را بر میانگیزاند و هم فرو مینشاند، تعلیق عجیب یورش بیحسکنندهی تصاویر را ارائه میدهد.
در شش سال گذشته، وی آثار مینیمال فریبنده خود را اصلاح کرده و قوت بخشیده است، که بیشتر این آثار تداعی کنندهی غروبهای سایبرنتیکی و یا نماهایی از اسکرین سیورهای نئونی است. از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ یِک بسیاری از بومهایش را که به نسبتهای مختلف تقسیمبندی کرده بود، به رنگدانههای حساس به نور سیاه آراست و به آنها تجمل فضای مست و خماری کلوپهای شبانه را بخشید.
در ۱۹۹۸، او دیگر از این رنگدانه استفاده نکرد و شکل بومهای خود را به مربعهایی با گوشههای خمیده به بیرون تغییر داد و کمپوزیسیون کارهایش را ساده کرد و اوهام فضایی آنها را با نقش و نگاری چند ملهم از نقوش کارتونی به هم پیوند زد.
چیرهدستیاش به عنوان نقاش وقتی پیچیدهتر شد که رنگهای درخشان پاپ را کنار گذاشت و پالت خیره کننده خودش را در دست گرفت. او با تخصص پیدا کردن در استفاده از رنگهای پاستلی نامتجانس، اکنون استاد تنهای رنگیای است که ترکیبشان به طرز زیرکانهای اشتباه هستند، به گونهای که به روش دیگری جز روش او جواب نمیدهند.
در جدیدترین مجموعهی کارهایش که در سال ۲۰۰۱ شروع کرد، مجال بیشتری برایش فراهم شد تا بتواند با نارنجی آتشین در برابر صورتی لطیف (در Sweet)، ارغوانی در برابر سبزآبی روشن (در Glitch)، سبز لیمویی در برابر صورتی گلبهی (در Plush)، و رنگین کمانی از بنفشهای تند بر زمینهی قهوهای شکلاتی (در Rough) بازی کند.
حتی رنگ سیاه نیز در (Blink) زنده و مخملی به نظر میرسد. تمام این نقاشیها که بخش بالای آنها به نوارهای رنگی درجهبندی شده است، اشارتی هستند به مکانیک رنگ شیوهگرا، در صراحت خشک و بیروح ادوارد روشا، ابهام ادراکی هنر نور و فضا و طبع کنایهآمیز نقاشیهای آینهای روی لیختنشتاین. نقاشیهای یِک سرشار از قدرتند، زیرا یک پایشان محکم و قاطع در دنیای تماشایی و جذب کننده نمایش است و پای دیگر مستقر در دنیای صمیمی و خودمانی و تجربه رویارویی مستقیم است که بیشتر در نقاشیهای سنتی رنگ روغن روی بوم رایج است.
نقاشیها با این فرض که باید توجه شما را پیش از آنکه کاری با آن بکنند جلب کنند، فلسفه پراگماتیسم آمریکایی را با روی دیگر آن یعنی فلسفه لذت جویی به هم مرتبط میکنند.
یِک متولد ۱۹۶۸ سنگاپور و ساکن فعلی لاس وگاس است و در همانجا به فعالیت هنری خود مشغول است.
گزیدهای از نمایشگاههای انفرادی:
۲۰۰۲- «زمخت و ناهنجار»، گالری مارک مور، سانتا مونیکا، کالیفرنیا/ «زمخت و ناهنجار»، گالری انگستروم، دالاس، تکزاس/ «زمخت و ناهنجار»، گالری ربکا ایبل، کلومبوس، اوهایو
۲۰۰۱- «Feigen Contemporary» مرکز هنرهای زیبای ایروین، ایروین، کالیفرنیا/ «له شدن»، گالری مارک مور، سانتا مونیکا، کالیفرنیا/ «نرم و ملایم»، گالری مارک مور، سانتا مونیکا، کالیفرنیا
۱۹۹۹- «Bossa Supernova» پست گالری، لس انجلس/
گزیدهای از نمایشگاههای گروهی:
۲۰۰۲- «تابش: جنبههایی از نور در هنر معاصر آمریکایی»، دانشگاه تگزاس، سان آنتونیو، تگزاس؛ (سفر به انجمن هنرهای زیبای تگزاس، آستین، گالری هنر دانشگاه شمال تگزاس، دانتون، تگزاس).
۲۰۰۱- «Las Vegans»، گالری جیمز کلی، سانتافه، نیومکزیکو./ «شادی: در حال نقاشی»، موزه هنرهای معاصر آلدریخ، ریجفیلد، کانکتیکات (سفر به انستیتو هنرهای معاصر پالم بیچ، فلوریدا).
۱۹۹۹- «آن شیطان لعنتی»، گالری لیزا لیوینگستون، لاس وگاس، نوادا.
۱۹۹۸- «Ultra Lounge: the return of social space»، دایورس وورکس، هیوستون، تگزاس (سفر به موزه هنرهای معاصر دانشگاه فلوریدای جنوبی، تامپا، فلوریدا)/ «نقاشی از سیارهای دیگر»، دیچ پراجکتز، نیویورک.
۱۹۹۷- «استعدادهای نوین آمریکا، شماره ۱۳»، گالری هنر دانشگاه شمال تگزاس، دانتون، تگزاس.
گزیدهی کتابشناسی:
بلاغت و شیوایی در نقاشیهای پرطراوت و چالاک یِک/ دیوید پاگل/ لس انجلس تایمز/ ۴ ژانویه ۲۰۰۲
تیم باوینگتون و یِک/ روبرتا اسمیت/ نیویورک تایمز/ ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۱
شهوانیت از منظرهای مختلف / هونتر درویووسکا- فیلپ/ لس انجلس تایمز/ ۱۶ ژوئیه ۲۰۰۰
بهترینهای دههی ۱۹۹۰/ دیوید هیکی/ آرت فوروم/ دسامبر ۱۹۹۹
یِک مشغول کار/ جولی جویس/ آرت ایشوز/ تابستان ۱۹۹۹
نقاشی از سیارهای دیگر/ هلند کوتر/ نیویورک تایمز/ ۲۴ ژوئیه ۱۹۹۸
Ultralounge/ میشل اودوم/ آرت فوروم/ نوامبر ۱۹۹۸
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]• هنرمندان دیگر کتاب ویتامین پی دنیای نقاشی معاصر را اینجا ببینید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
ویتامین پی دنیای نقاشی معاصر لوک تویمانس Luc Tuymans
معرفی صد و چهارده نقاش معاصر
سایت تندیس ترجمه زهرا قیاسی
از نظر این هنرمند بلژیکی نقاشی به هیچ وجه کنشی ساده و سرگرمکننده نیست. برای او عمل نقاشی کردن و سوژههایی که در آثارش ارائه میدهد بین تاریخ و حافظهجمعی گرفتار شدهاند … ادامه در سایت تندیس