روبرت پتسشو عکاسی بر فراز آسمان
بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم
نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند
سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر
روبرت پتسشو Robert Petschow جزء اولین عکاسانی است که از داخل بالن تصاویری را ثبت کرده است، او به مناظری که از آسمان می دید بسیار توجه میکرد و بر آن شد تا برای ثبت آنها عکاسی را بیاموزد. علاقهی وی به بالون سواری باعث شد تا تحصیلات در رشته مهندسی را رها کرده و به نیروی هوایی ملحق شود. فعالترین دورهی کاری پتسشو در مقام عکاس هوایی در ۱۹۲۰ آغاز شد.
وی با سرمایه شخصیاش به سفری اکتشافی در نواحی روستایی آلمان رفت و عکسهای هوایی بسیاری تهیه کرد. تصاویر پتسشو به جز ارزش اطلاعاتی، نگاه تصویری تازهای به جهان ارایه میداد که مورد توجه بسیاری از عکاسان سبک نگاه نو قرار گرفت.
پتسشو این عکسهای بدون عنوان را از درون بالن و به طور مستقیم رو به پایین و با محدودسازی دید به موضوعی واحد پدید آورد.
فضای تخت چشمانداز تصاویر پتسشو و نگاه تکچشم دوربین عکاسی منظرهی چشم آشنای تصویر را به سطوح و الگوهای انتزاعی تغییر داده بود، و همین امر باعث شده بود تا تصاویرش در عین جذابیت مبهم جلوه کنند. متأسفانه در طی جنگ جهانی دوم، آرشیو عظیم سه هزار قطعه عکس او ناپدید شد.
قسمتهای قبلی را اینجا بخوانید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
ایموجن کانینگهام عکاس فرمهای انتزاعی گیاهان در نزاع با عصر ماشین
ایموجن کانینگهام عکاس فرمهای انتزاعی گیاهان در نزاع با عصر ماشین بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر ایموجن کانینگهام عکاسی که با خلق فرمهای انتزاعی گیاهان به نزاع با عصر ماشین میرود. ایموجن کانینگهام (Imogen Cunningham (1883-1976 عکاسی که در سن نود سالگی همچنان شخصیت نافذی داشت. وی یکی از عکاسان مدرن پیشتاز بود که […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
ادوارد وستون عکاسی که با فرمها شعر میسرود
ادوارد وستون عکاسی که با فرمها شعر میسرود بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم|خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر ادوارد وستون به عنوان یکی از استادان عکاسی قرن بیستم شناخته شده است. عکسهای بسیار ارزشمندی از وی برجای مانده، و چاپهای فوقالعادهای که تمامی عکاسان دنیا را تحت تأثیر قرار داده است. وی در زمینههای وسیعی عکاسی کرده و نمی توان نگاه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم و تاثیر هنر شرق
رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم و تاثیر هنر شرق تحت تاثیر آرتور وسلی داو مدرس نوآور طراح کالج مدرسان کلمبیا بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر رالف اشتاینر Ralph Steiner، عکاس و فیلم ساز امریکایی تحت تأثیر آرتور وسلی داو مدرس نوآور طراح کالج مدرسان کلمبیا بود. وی مجذوب دیدگاههای زیباشناختی وی شد و در […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم
بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند تلخیص محدثه شادمهر مجموعهی پیش رو شامل بخشی از عکسهایی است که در موزهی هنر مدرن سانفرانسیسکو گرد آمده و تاریخچهای از عکاسی قرن بیستم و پیوندش با هنر معاصر را نشان میدهد. این مجموعه در قالب چهار بخش فرمالیسم، سورئالیسم، اکسپرسیونیسم و پلورالیسم است. و نویسنده آن ون درن کوک مدیر موزهی عکاسی، […]