فتومونتاژ و عکاسی سورئالیسم در آثار فرانتس رو

فتومونتاژ و عکاسی سورئالیسم در آثار فرانتس رو
بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم

نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند

سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر


فرانتس رو franz roh

فتومونتاژ عکاسی سورئالیسم فرانتس رو

زمانی که فرانتس رو در دانشگاه‌های لایپزیک، برلین، بازل و مونیخ ادبیات و تاریخ هنر می‌خواند، به هنر علاقه‌مند شد. وی در سال ۱۹۱۸ دستیار مورخ بزرگ هنر هاینریش ولفلین بود و رساله‌ای درباره‌ی نقاشی آلمانی در سده‌ی نوزدهم نوشت. فرانتس رو در زمینه‌ی عکاسی صحنه و فیلم نیز مطالعات بسیاری انجام داد. و همچنان که در مورد رسانه‌های مختلفی از منظر مورخ و منتقد مطالب مبسوطی می‌نگاشت علاقه‌ی فراوانی به چاپ نگاتیو و فناوری‌های تجربی پیدا کرد که عکاسی را وارد ورطه‌ی راز آلودی می‌کرد.

فتومونتاژ عکاسی سورئالیسم فرانتس رو از دیدگاه فرانتس رو، پنج رویکرد کاربردی در عکاسی وجود داشت از جمله: عکس/ واقعیت، فتوگرام، فتومونتاژ، عکس و حکاکی یا نقاشی و عکس در ارتباط با حروف‌ ‌نگاری.

فرانتس رو به کارکرد پرسپکتیو غیر معمول بسیار توجه داشت؛ مانند عکس موسوم به «… در اتومبیل»  در گونه‌ی چاپ نگاتیو آن. وی در این زمینه نوشته است: «عکس‌های قبلی فقط از منظر دید افقی گرفته می‌شدند. انتخاب جسورانه‌ی نگاه از پایین و بالا که حاصل دستاورد  فناوری جدید در تغییر آنی سطح (ارتفاع) است. مثل آسانسور، هواپیما و غیره. اهمیت این کار در دست یابی به پرسپکتیوهای بی‌شمار است.فتومونتاژ عکاسی سورئالیسم فرانتس رو

وی در عکس‌هایش واقعیت را به چیزی تحریک آمیز و نامأنوس تبدیل می‌کند و این کار را نه با عکاسی از زاویه بالا بلکه با تکیه بر اصل ایجاد اختلال در نگاه معمول انجام می دهد.  چیزی همانند خواب و رؤیا.

لازلو موهولی ناگی تنها عکاس دیگری بود که این پیوند غیرمنتظره بین سوررئالیسم و ساختارگرایی را پدید آورد.فتومونتاژ عکاسی سورئالیسم فرانتس رو

قسمت های قبل از خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم را اینجا بخوانید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
عکاسی انتزاعی

عکاسی انتزاعی با تاثیر پذیری از سبک همفامی

عکاسی انتزاعی با تاثیر پذیری از سبک همفامی فرانسیس جوزف بروگوئر Francis Joseph Bruguière بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر فرانسیس جوزف بروگوئر در زمینه‌های مختلف عکاسی فعالیت می‌کرد که می‌توان به عکاسی تبلیغاتی در نشریات وُگ، هارپرز بازار، ونیتی‌فر و اتحادیه اروپا اشاره کرد. وی با به‌کارگیری نقاشی توانست با شناختی که از […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
روبرت پتسشو

روبرت پتسشو عکاسی بر فراز آسمان

روبرت پتسشو عکاسی بر فراز آسمان بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر روبرت پتسشو Robert Petschow جزء اولین عکاسانی است که از داخل بالن تصاویری را ثبت کرده است، او به مناظری که از آسمان می دید بسیار توجه می‌کرد و بر آن شد تا برای ثبت آنها عکاسی را بیاموزد. علاقه‌ی وی به […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
ایموجن کانینگهام

ایموجن کانینگهام عکاس فرم‌های انتزاعی گیاهان در نزاع با عصر ماشین

ایموجن کانینگهام عکاس فرم‌های انتزاعی گیاهان در نزاع با عصر ماشین بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر ایموجن کانینگهام عکاسی که با خلق فرم‌های انتزاعی گیاهان به نزاع با عصر ماشین می‌رود. ایموجن کانینگهام (Imogen Cunningham (1883-1976 عکاسی که در سن نود سالگی همچنان شخصیت نافذی داشت. وی یکی از عکاسان مدرن پیشتاز بود که […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
ادوارد وستون

ادوارد وستون عکاسی که با فرم‌ها شعر می‌سرود

ادوارد وستون عکاسی که با فرم‌ها شعر می‌سرود بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم|خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر ادوارد وستون به عنوان یکی از استادان عکاسی قرن بیستم شناخته شده است. عکس‌های بسیار ارزشمندی از وی برجای مانده، و چاپ‌های فوق‌العاده‌ای که تمامی عکاسان دنیا را تحت تأثیر قرار داده است. وی در زمینه‌های وسیعی عکاسی کرده و نمی توان نگاه […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم

رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم و تاثیر هنر شرق

رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم و تاثیر هنر شرق تحت تاثیر  آرتور وسلی داو مدرس نوآور طراح کالج مدرسان کلمبیا بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر رالف اشتاینر Ralph Steiner، عکاس و فیلم ساز امریکایی تحت تأثیر آرتور وسلی داو مدرس نوآور طراح کالج مدرسان کلمبیا بود. وی مجذوب دیدگاه‌های زیباشناختی وی شد و در […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
پل استرند

خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم

بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم  | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند تلخیص محدثه شادمهر مجموعه‌ی پیش رو شامل بخشی از عکس‌هایی است که در موزه‌ی هنر مدرن سانفرانسیسکو گرد آمده و تاریخچه‌ای از عکاسی قرن بیستم و پیوندش با هنر معاصر را نشان می‌دهد. این مجموعه در قالب چهار بخش فرمالیسم، سورئالیسم، اکسپرسیونیسم و پلورالیسم است. و نویسنده آن ون درن کوک مدیر موزه‌ی عکاسی، […]

۰ comments