کشف مجدد هنر و تاریخ دیوار برلین با قدم زدن در مسیر گالری ایست ساید
طولانی ترین گالری رو باز جهان
سایت تندیس ترجمه محمد عبقری
با قدم زدن در مسیر گالری ایست ساید تاریخ و هنر دیوار برلین را مجددا کشف کنید.
یک خودرو ترابانت که به زیرکی نقاشی شده گویا در حال شکستن دیوار است. گالری ایست ساید بخشی از دیوار برلین را به طویل ترین گالری رو باز جهان بدل کرده.
۱.۳ کیلومتر کامل از تاریخ و هنر
گالری رو باز در کرانه رود اسپری در فردریششاین با ۱۳۱۶ متر طول، طولانی ترین بخش باز مانده از دیوار برلین است. پس از فروپاشی دیوار ، ۱۱۸ هنرمند از ۲۱ کشور شروع به نقاشی بر روی ایست ساید گالری کردند و در ۲۸ سپتامبر ۱۹۹۰ این گالری رو باز رسما افتتاح شد و یک سال بعد به فهرست آثار تحت حمایت پیوست.
در بیش از ۱۰۰ اثر نقاشی بر روی سمت شرقی دیوار، هنرمندان پیرامون تغییرات سیاسی سالهای ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ به خلق اثر پرداختند. برخی از کارها نظیر بوسه برادرانه اثر دیمیتری و ترابانت در حال شکستن دیوار اثر بیرگیت کیندر بسیار مشهور هستند که نه تنها برای استفاده در کارت پستال از آنها استفاده میشود بلکه به طور قطع شما نیز دوست خواهید داشت تا از آنها عکس برداری کنید.
در فضای باز گالری ایست ساید که همواره در معرض شرایط جوی قرار دارد تلاش می شود تا از کارها محافظ شده و احیا شود. در سال ۱۹۹۶ کانی علوی برنامه ای را بنیان نهاد تا به احیا این آثار بپردازد و تا سال ۲۰۰۰، ۳۰۰ متر از دیوار مورد احیا قرار گرفته بود و ۳۳ اثر مرمت شدند. در سال ۲۰۰۹ کل دیوار احیا شد و ۸۷ هنرمند، ۱۰۰ اثر را مرمت کردند.
گالری ایست ساید یک اثر یاد بود بینالمللی برای آزادیست. دو سوم آثار بر اثر فرسایش و خرابکاری آسیب دیدند. یک سوم آثار توسط یک سازمان غیر انتفاعی که در سال ۲۰۰۰ شروع به کار کرد ترمیم شدند. هدف این سازمان مرمت و حفظ کلیه آثار است. بازسازی کامل، به خصوص برای بخشهای مرکزی برای سال ۲۰۰۸ پیشبینی شده بود که پروژه بازسازی از ماه می ۲۰۰۹ آغاز شد.
پروژه بازسازی با مشکلات جدی مواجه شد. ۸ نفر از هنرمندان اصلی ۱۹۹۰، در پی نابودی آثارشان از بازسازی آنها امتناع کردند و برای دفاع از حقوق معنوی آثارشان، به همراه هنرمندان دیگر که آثارشان بدون اجازه کپی برداری شده بود بنیاد ایست ساید را تاسیس کردند. بودو اسپرلینگ در می ۲۰۱۱ یک پرونده قضایی را با حمایت انجمن آلمانی بیلد-کونست و هانست هارتونگ، وکیل هنر مونیخ به دادگاه ایالتی برلین ارایه کرد. دادگاه در مورد این سوال که آیا این آثار باید نابود شده قلمداد شوند و باز خلق آنها بدون اجازه هنرمندانشان جایز است، اظهار نظر خواهد کرد. نتیجه این دادگاه تاثیر بزرگی بر قانون هنر اروپا خواهد داشت.