یک طلوع عاطل باطل در گالری دلگشا

یک طلوع عاطل باطل در گالری دلگشا
گزارش تصویری نمایشگاه 

هنرمندان:

سپیده زمانی، علیداد جلالی و منظر و یک داستان از سورنا پتکر

نمایشگاه تا ۳۰ شهریور ادامه دارد.

گالری روزهای شنبه تعطیل است.

بازدیـد روزانـه: ۲ تا ۹ شب

آدرس: نشانی: کریمخان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک ۳۰ – طبقه اول

تلفن: ۸۸۳۰۷۷۸۶

طلوع عاطل باطل

سه سال پیش از آنکه روبروی آینه بایستد و آینه را جزیره‌ای تصور کند و به او سلام دهد، از من خواست تا یک روز صبح به دیدنش بروم. گمان نمی‌کنم هرگز فهمیده باشم که چرا (همه) میوه‌های اردیبهشت‌ ماه مسمومند. چطور می‌شد فهمید که او از همه احتمالات، از میان همه کارهایی که می‌توانسته انجام دهد، یک دستش را به پهلوی من می‌بَرَد و من تا تنم به لرزه می‌افتد، یکهو، پی می‌برم کی هستم و در کجای دنیا ایستاده‌ام. شاید هرگز نباید پلک می‌زدم. یا شاید دست او نباید می‌لرزید. چه قدر تنهاست یک جزیره، وقتی که در افق ناخدایی نباشد. دست به امواج موهایش می‌کشیدم و می‌خواستم دریا را آرام کنم. ولی یادم داد که تنفر به اندازه عشق رنگین است و خاکستر(ی) هر رنگی نا امیدی‌ست. برای همین دریا را نمی‌شود آرام کرد. ناخدای خوبم غارتگرترین دزد دریاست. بر بلندترین موج‌ها کشتی‌اش را می‌راند. بر طلوع می‌تازد و غروب را تا آخرین لکه سرخش غارت می‌کند. نه می‌شد او را در بند کرد و نه خاک ناقابل هیچ جزیره‌ای را مناسب یکجا نشستن می‌یافت. یک‌سال گذشت. گرمایش هنوز پوستم را می‌سوزاند. فهمیدم کیست او که «زیر شمشیر غمش رقص‌کنان باید رفت». تمام رنگ‌هایم خاکستر شده بود. باید روی چیزهایی تمرکز می‌کردم که زندگیم را می‌سازند، نه آنها که ویرانش می‌کنند. همین شد که چشم از افق برنداشتم. لک به نگاهم ننداختم. «وقت تقصیر» بود. نقشه‌هایم در فاصله‌ چند موج نقش بر آب شده بودند. دو سال طول کشید تا فهمیدم آنچه دریا نمی‌تواند با موج‌هایش از تن جزیره بشورد، همان جزیره است. پس چطور این فاصله تلخی کُنَد در کامم، وقتی «فاصله‌ای نیست»؟ و این بزرگترین کشف زندگی من بود. چیزی اغراق‌آمیز مثل گل. مثل آتش. مثل خون.

سورنا پتگر . تابستان ۱۳۹۶طلوع عاطل باطل

گزارش‌ تصویری نمایشگاه‌های دیگر را در لینک زیر دنبال کنید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
نفیسه صدیقی گالری اثر نمایشگاه طراحی دریافت

نفیسه صدیقی در بازنمایی موشکافانه طبیعت | نمایشگاه طراحی دریافت

نفیسه صدیقی در بازنمایی موشکافانه طبیعت | نمایشگاه طراحی دریافت در گالری اثر گزارش تصویری نمایشگاه سایت تندیس به قلم انسیه ترابی « اثر هنری، چون آفرینش یک آرمان نیست، روح است. فراهم آمده‌ی ژرفای زندگی بی‌پایان، جهانی است قدسی که خود سخن می‌گوید» گادامر آثار هنری به نمایش درآمده در گالری اثر؛ منظره نگاره‌های خانم نفیسه صدیقی هستند، با عنوان «دریافت». هفت طراحی که با قلم و مدادرنگی سیاه بر روی مقوا پدید آمده و در تابلوهای دولتی و […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
هشتگ گالری دنا

هشتگ نمایشگاه چند رسانه‌ای در گالری دنا

هشتگ نمایشگاه چند رسانه‌ای در گالری دنا گزارش تصویری نمایشگاه هشتگ سایت تندیس: ژیلا مختاری هشتگ، بی گمان نمایه‌ای حاصل بی صبری و شتاب انسان معاصر است، در جهت دسترسی هرچه سریعتر و آسانتر به اطلاعات مورد نیازش. اطلاعات و آثاری که پیشتر توسط خود وی یا دیگران و دیگرتران در جهت تلاش برای ماندگار کردن بخشی از وجود او خلق شده اند. اکنون حجم انبوه این اطلاعات و داده‌ها به قدری در نظر این موجود همیشه در شتاب سردرگم […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
حسین محجوبی

حسین محجوبی در کنکاشی بی وقفه طبیعت را از نو می‌سراید

حسین محجوبی در کنکاشی بی وقفه طبیعت را از نو می‌سراید گالری چهار سایت تندیس به قلم سید امیر سقراطی نمایشگاه تا ۳۱ شهریور ادامه دارد بازدید روزانه: ۱۱ الی ۲۰ نشانی گالری ۴: شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، کوچه اشراقی، پلاک ۴ تلفن: ۸۸۵۱۱۳۹۰ صحبت کردن با بینندۀ بهشت  خانه‌هایی با شیروانی سفالیِ نارنجی، دیوارهای سبزِ خزه بسته، درختانِ استوار و قامت افراشته که به آبیِ آسمان می رسند؛ این تعریفی ابتدایی اما نوستالوژیک برای فردی است که در […]

۰ comments