روژه پاری | فرافکنی تناسخهای مخفی در دنیای اشیا
بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم
نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند
سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر
روژه پاری Roger Parry
روژه پاری یکی از نقاشان جوانی بود که بعد از آشنایی با موریس تابار با صنعت عکاسی آشنا شد. وی در آتلیه تابار در مقام دستیار مشغول به کار شد و به سرعت تجربهورزی با نوردهیهای چندگانه فتوگرام و فتومونتاژ را آغاز کرد. پاری آنچنان که از مکتبت سوررئالیسم انتظار میرود ماهیت اشیا را از آنها گرفته و آنها را وارد ساحتی روایت گونه و به دور از انتظار میبرد، بهگونهای که ذهن مخاطب وسوسه میشود تا رازهای تصاویر وی را کشف کند.روژه پاری با استفاده از فنآوریهای نوآورانه از قبیل نوردهیهای چندگانه در مکتب سوررئالیسم احساساتش را با عکاسی مستقیم بیان میکرد؛ همچنین او برای یکی از اولین کتابهای سوررئالیستی تحت عنوان ابتذال سرودههای لئون عکاسی کرد و در تمام عمرش با انتشارات گالیمار همکاری نمود.روژه پاری در دهه چهل خبرنگار و عکاس جنگ آژانس فرانس پرس بود و بعدها مدیر بخش عکاسی و مدیر هنری انتشارات گالیمار گردید.
در این تصویر، اتاق متروکهای به چشم میخورد که رمزگشایی آن در پرتره مرد و زنی است؛ اشخاصی متعلق به اواخر قرن نوزدهم که تصویرشان کنار اتاق بهطور وارونه قرار دارد، و نیز زیلوی لوله شده و مقداری طناب و خرت و پرتهایی که در کف اتاق ریخته است. این وسایل خبر از زندگی کسانی میدهند که در گذشته در این مکان بودهاند، از سویی دیگر ما شاهد پرتو درخشان نوری هستیم که از راهرو به درون تابیده و سایههای وهم آوری پدید آورده است و نیز در نیمه بازی که حس و حالی از انتظار چیزی شوم را به ما القا میکند. پاری در این تصویر به یکی از قدرتمندترین و اضطرابآورترین تجربههای رؤیا پرداخته؛ تأثیری حتمی به واسطهی فضای عکس از خطری بالقوه. او همسو با ویژگی رمانتیک زیاده از حد سوررئالیسم، به شکلی استادانه حسی از اضطراب را که متکی به نگرانیهای ناخودآگاه است پدید آورده؛ فرافکنی تناسخهای مخفی در دنیای اشیا در مبادلهی دایمی عینی و ذهنی که تبدیل به شعری تجسمی میشود. اینگونه است که سوررئالیسم در عین بیان اضطراب عصر خود موفق شده است که چهره تازهای به زیبایی ببخشد. در ادامه به عکاسان دیگر مکتب سوررئالیسم خواهیم پرداخت.
پرونده قبلی عکاسان سوررئالیسم را در لینک زیر مشاهده کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
سوررئالیسم در عکاسی | مرز میان تخیل و واقعیت
سوررئالیسم در عکاسی | مرز میان تخیل و واقعیت بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم سورئالیسم در عکسهای من ری نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر جنبش سوررئالیسم پس از جنگ جهانی اول و بهدنبال جنبش دادائیسم شکل گرفت، در واقع سوررئالیسم جنبشی بر ضد تمدن بود. هدف این جنبش تنها انقلاب فکری و هنری نبود، بلکه در عین حال […]