پرونده صد چهره قدرتمند جهان هنر | شماره ۱
هنرمند به مثابه نظریه پرداز، نظریه پرداز به عنوان هنرمند
سایت تندیس: ترجمه یاسمن نوذری
در سال ۹۶ شش قسمت از این پرونده منتشر شده است که لینک قسمتهای بعد را در پایین همین شماره میتوانید بخوانید و همچنین قسمتهای آینده را در سال جدید دنبال کنید.
هیتو اشتایرل Hito Steyrel
هنر قدرتمند است یا حداقل سازهای از نیروهایی قدرتمند است و نه همیشه از نوع مثبتش! این چیزی است که اشتایرل متوجه شده است. او امسال در مصاحبهای با گاردین گفته بود: «هنر معاصر با سرمایه نئولیبرال در کنار اینترنت، بینالها، آرتفرها، تاریخهای پاپ آپ و تفاوت فزاینده درآمدها امکانپذیر شده است. همچنین باید از نیروهای نابرابر نظامی، زمینخواری بساز بفروشها، تخلفات مالیاتی، پولشویی و بازارهای مالی قانون زدایی شده نیز نام برد.» اشتایرل ترتیب این لیست را بهم میزند چون از قصد میخواهد سلسله قدرت را در هم بریزد.
آثار او که با تحقیقات فشرده و ویدیوهای روایت محور (ترکیبی از فیلمهای یافت شده، فیلمهایی که خود گرفته است و انیمیشنهای دیجیتال) و چیدمان شناخته میشود، امسال جایگاه ویژهای در پروژه مجسمه مونستر داشت. صراحت سرسختانه و دقت بالای آکادمیکش که در نوشتار، سخنرانیها و نحوه تدریسش مشهود است، تاثیرات غیرقابلانکاری در سطح بینالملل دارد. کارهای او به آرامی تغییرات مثبتی نیز به همراه داشته است. به عنوان مثال در ماه سپتامبر، وقتی که فهمید نمایشگاهی گروهی «هنر آلمان» در چین قرار است با حمایت «راینمتال ای.جی»، سازنده تانک و تکنولوژی ارتشی واقع در دوسلدورف، به هشت موزه دیگر در بیجینگ برود، اعتراض کرد. وی به برگزارکنندگان نمایشگاه نوشت و هیچ جوابی دریافت نکرد. همچنین در روزنامهها هم توجه را به این موضوع جلب کرد. اشتایرل در آخر به همراه تعدادی دیگر از شرکتکنندگان این نمایشگاه، توافقنامه استاندارد نمایشگاهی برای هنرمندان تنظیم کردند که بار مسئولیتی بر دوش هنربانها و سازمانها میگذاشت تا تمام جوانب یک سرمایه گذاری بالقوه را بررسی کنند.
نوشتههای این هنرمند ساکن برلین، عقاید تندرویش در مورد فرهنگ دیجیتال، سیاست تصویر و کیفیت هوشیاری انسان در عصر تکنولوژی و کاپیتالیسم تبدیل به متون مرجعی شدهاند برای نسلی که دیگر فریب هنر و فرهنگ شبکه ارتباطی برایشان رنگ باخته است و دیگر وعدههای آرمان شهری آنان را باور ندارند.
او در کتاب Duty Free art که گلچینی از مقالاتی است که در طول سالها چاپ کرده است، مینویسد: «هنر معاصر به زمانی تعلق دارد که همه چیز میرود و هیچ چیز به جایی نمیرسد، زمانی که رکود فزونی یافته است و نوآوریهای مسلسل وار راه به جایی نمیبرند.»
اما اشتایرل به جای اجتناب از این سیستم، از فرصت استفاده میکند تا در پلتفرمهای موجود آثار معترضش را نمایش دهد و شاید این حاکی از گذر از دوره پسااینترنت و آگاهیهای شبکه اجتماعی است که هنر اشتایرل در سرتاسر جهان به نمایش در میآید. تنها در همین سال چیدمان ویدیویی سال ۲۰۱۵ او، کارخانه خورشید، که در بینال ونیز همان سال به نمایش درآمده بود، قرار است در موزه ویتنی نیویورک، شارلوتنبرگ کانستال کوپنهاگن، بنیاد جولیا استچک دوسلدورف و بنیاد ساندرتور ربادنگو در تورین به نمایش درآید. علاوه بر این آثار او در نمایشگاههای گروهی بسیاری از هلسینکی تا وین و سائوپائولو و گواچن به نمایش خواهد آمد. سالنهای سخنرانیش پر از آدم میشوند و ویدیوی آنها در یوتیوب وایرال میشود. در مجلهای-فلاکس مینویسد و صدایش میلیونها شنیدار دارد.
از این رو آثارش همه جا هستند و ایدههایش ضرورت دارند. در سال ۲۰۱۶ او نوشت که چگونه گردش هنر، شالوده کاربردپذیر آن را طرحریزی میکند. «آیا میتوان این ساختارها را به گونه دیگری سازمان داد که متفاوت از این کار کنند؟ هنر چه مقدار از ارزش مالیش کم میشود اگر جوانب فاسدش بازسازی یا تحت نظارت در آیند تا به جوامع بزرگتر هنری سود برسانند؟
اشتایرل به دنبال یافتن جواب این سوال هاست.
قسمت های بعد پرونده صد چهره قدرتمند جهان هنر را اینجا دنیال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
جوآن جوناس، هنرمند اسطورهای پرفورمنس و ویدیو
جوآن جوناس، هنرمند اسطورهای پرفورمنس و ویدیو چهرههای قدرتمند هنر معاصر، گالریستها و فلاسفه پرونده صد چهره قدرتمند جهان هنر سایت تندیس: ترجمه یاسمن نوذری جوآن جوناس Joan Jonas هنرمند اسطورهای پرفورمنس و ویدیو نیویورکتایمز به تازگی نوشته بود که «پنجاه سال طول کشید تا صاحبان قدرت هنر به درکی از دید شاعرانه-اسطورهای جوناس برسند.» هنرمندان هم همینطور. آثار بسیار زیادی امروزه شبیه به ترکیبهایی از ویدیو، پرفورمنس و چیدمانهای مجسمهسازانه است که او دهه هاست مشغول کار بر روی آنهاست. […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هنرمند معاصر آی وی وی، پیام اثر مهمتر از مدیوم آن است
هنرمند معاصر آی وی وی، پیام اثر مهمتر از مدیوم آن است چهرههای قدرتمند هنر معاصر، گالریستها و فلاسفه پرونده صد چهره قدرتمند جهان هنر سایت تندیس: ترجمه یاسمن نوذری گوین براون Gavin Brown، گالریست متولد لندن که حالا بین رم و هارلم در حرکت است. اگر فضای گالری خود را خارج از محله معمول آن در نیویورک انتخاب کنید، یا تصمیم احمقانهای گرفتهاید، یا بسیار به خود مطمئن هستید. براون از نظر ما در دسته دوم قرار دارد. البته […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
چهرههای قدرتمند هنر معاصر، گالریستها و فلاسفه
چهرههای قدرتمند هنر معاصر، گالریستها و فلاسفه پرونده صد چهره قدرتمند جهان هنر سایت تندیس: ترجمه ترجمه یاسمن نوذری گالریستهای مهم با فضاهایی در زوریخ، لندن، نیویورک، لس آنجلس و سامرست کلید موفقیت گالری ویرث، توانایی تشخیص هنرمندان مهم و و رویکرد آنها به مجموعهداری به عنوان یک شیوهی زندگی است. بنیاد پیرو مانزونی و املاک آگوست سندر امسال به زیرمجموعه داراییهای هاوسر و ویرث افزوده شد. از هنرمندان تازهای که امسال به این گالری پیوستند میتوان جک وایتن و گتا […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
از امپراطوری گالری نیویورک تا مدیر هنری داکیومنتای ۱۴
از امپراطوری گالری نیویورک تا مدیر هنری داکیومنتای ۱۴ پرونده صد چهره قدرتمند جهان هنر سایت تندیس: ترجمه ترجمه یاسمن نوذری زیمیک، Adam_Szymczyk مدیر هنری داکیومنتا ۱۴ اگر کسی به جدیت جاه طلبی زیمیک در بالا بردن توان «بزرگترین نمایشگاه» در زمان بحران سیاسی شک داشت، داکیومنتا ۱۴ ــکه حالا در آتنز و خانه کسل او برگزار میشودــ نشان داد که او همواره آماده است مخاطبانش را در دو قطب متضاد قرار دهد. این نمایشگاه هر نوع خط فکری رادیکالی از […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پیر هیو | اکوسیستمی بعد از پایان دنیا
پیر هیو | اکوسیستمی بعد از پایان دنیا پرونده صد چهره قدرتمند جهان هنر معرفی پیر هیو pierre-Huyghe هنرمند مفهومی و دانا هاراوی، Donna-Haraway نظریه پرداز علم، تکنولوژی و فمینیستی سایت تندیس: ترجمه یاسمن نوذری پیر هیو pierre-Huyghe هنرمند مفهومی فکری پیر هیو که در حال حاضر در نیویورک زندگی میکند، در سالهای اخیر جایگاه خود را با خلق آثار جاهطلبانهای -که از ابعاد انسانی فراتر میرود- حفظ کرده است. چه تولید آثاری در بازه زمانی صد ساله و چه تجربههای […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
صد چهره قدرتمند جهان هنر
پرونده صد چهره قدرتمند جهان هنر | شماره ۱ هنرمند به مثابه نظریه پرداز، نظریه پرداز به عنوان هنرمند سایت تندیس: ترجمه یاسمن نوذری در سال ۹۶ شش قسمت از این پرونده منتشر شده است که لینک قسمتهای بعد را در پایین همین شماره میتوانید بخوانید و همچنین قسمتهای آینده را در سال جدید دنبال کنید. هیتو اشتایرل Hito Steyrel هنر قدرتمند است یا حداقل سازهای از نیروهایی قدرتمند است و نه همیشه از نوع مثبتش! این چیزی است که […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
دیوید همونز و گلن دی. لوری | چهرههای قدرتمند جهان هنر
دیوید همونز هنرمند مردم گریز تاثیر گذاری که دنیای هنر را به بازی گرفته است. چهرههای قدرتمند هنر معاصر، گالریستها و فلاسفه پرونده صد چهره قدرتمند جهان هنر سایت تندیس: ترجمه یاسمن نوذری همونز که از گرانترین هنرمندان زنده آمریکاست، دهههاست به بازی دادن دنیای هنر که از آن بیزار است، شهرت دارد. اکثر اوقات این کار را در حالی انجام داده است که مخفی مانده است. او تاکنون تمام نمایشگاههای مرور بر آثارش را رد کرده است. (امسال یک […]