محمدعلی حدت از آخرین نقاشان پلاکاردهای سینمایی

 

محمدعلی حدت از آخرین نقاشان پلاکاردهای سینمایی
نگاهی به فعالیت های محمدعلی حدت

سایت تندیس: مریم روشن فکر


محمدعلی حدت از آخرین نقاش پلاکاردهای سینماییمحمدعلی حدت نقاش و طراح گرافیکی است که خاطرات نسلی از سینما دوستان را به تصویر کشیده است.
حدت متولد آبان ماه ۱۳۲۷ در شهر یزد است. او دیپلم خود را در سال ۱۳۴۶ از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان در رشته نقاشی دریافت کرد. تبحر او در نقاشی موجب شد از سال ۱۳۴۹ از او برای ساخت پوسترهای سینمایی دعوت به عمل آید، کاری که بعدتر به طراحی سردر سینماها منجر شد و تا سال ۱۳۷۶ ادامه یافت.
حدت یکی از پرکارترین هنرمندان در این زمینه است و تا کنون بیش از ۶۰۰ پوستر و سردر برای فیلم‌های سینمایی داخلی و خارجی طراحی نموده‌است.محمدعلی حدت از آخرین نقاش پلاکاردهای سینمایی
آثار نقاشی حدت واقعگرا و فیگوراتیو هستند و بیشتر به مناظر طبیعی و قوم‌نگار از عشایر اختصاص یافته‌اند که علت آن را می‌توان در تجربه زندگی او در کنار دو ایل قشقایی و بختیاری دانست. او که در فاصله سال‌های ۱۳۴۶-۴۷ در شهرکرد به عنوان دبیر هنر به امر تدریس اشتغال داشت، تجربیات بصری بسیاری را از فضای زندگی آنان الهام گرفت که بعدها در آثارش آن را با چیره دستی تصویر کرده‌است. او همواره علاقه خود به زندگی روستایی و ایلیاتی و اشتغالات سنتی و فضای معماری ایرانی را در نقاشی‌هایش بازتاب داده‌است، همچنین تجربه زندگی در شهری مانند اصفهان با تاثیر عمیقی که فضای کلی آن شهر بر روح یک هنرمند می‌گذارد، از حدت هنرمندی ساخته که آیینه‌دار فرهنگ مردمی ایران باشد. محمدعلی حدت از آخرین نقاش پلاکاردهای سینمایی
آثار نقاشی او از نظر رنگ و فضا بسیار غنی هستند، رنگ‌های درخشان بازتابیده از آفتاب مناطق مرکزی ایران و رنگ‌های طبیعت به همراه فضای معماری و طبیعی خاص این منطقه. آثار نقاشی حدت نشان از تبحر او در استفاده از انواع تکنیک‌ها و ابزار نقاشانه دارند و دست توانای او برای به کار گیری رنگ و فضاسازی و همچنین نقاشی از فیگور انسانی، بهانه‌ای شد که او را به سمت طراحی گرافیک و ساخت پوستر برای فیلم‌های سینمایی کشاند.محمدعلی حدت از آخرین نقاش پلاکاردهای سینمایی
حدت در طی سال‌ها طراحی پوستر برای سینمای ایران، از قدرت خود در فضاسازی و طراحی پرتره بهترین بهره را می‌برد. همکاری او با «خانه آگهی ایران» از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و در آن زیر نظر احمد مسعودی بنیانگذار این مرکز کار بر روی پوستر را آغاز کرد تا اینکه در ۱۳۵۲ رسما به قبول و اجرای سفارشات طراحی پرداخت و تا ۱۳۷۷ به طور پیوسته و پرکار به این امر اشتغال داشت. حدت را می‌توان یکی از پرکارترین طراحان پوستر سینمایی ایران دانست که با تهیه‌کنندگان بسیاری همکاری کرده‌است و آثارش جزء مهمی از تاریخ طراحی پوستر ایران به شمار می‌روند. در حدی که مسعود مهرابی در کتاب خود با عنوان صدسال پوستر ایران، کتاب را به محمدعلی حدت و مرتضی ممیز تقدیم می‌کند.محمدعلی حدت از آخرین نقاش پلاکاردهای سینمایی
در فیلم مستند« امشب خورشید می‌درخشد» ساخته حبیب نریمانی که مراحل پایانی ساخت خود را طی می‌کند، به محمد علی حدت و آثار پوستر او در سینمای ایران پرداخته شده و هرچند این فیلم تنها به بخش طراحی پوستر سینما در زندگی حدت نگاه می‌کند، اما درکنار نگاهی تاریخی به تاریخ اعلان و پوستر در ایران و مصاحبه با برخی از دست‌اندرکاران این زمینه چون احمد مسعودی و سعید بطحائی و همچنین برخی از تهیه‌کنندگان بنام سینما مانند مهدی مصیبی (سییرا فیلم)، نگاهی ویژه نیز به مراحل خلق یک پوستر سینمایی در گذشته می‌اندازد، که در آن حدت راز رنگ‌گذاری ویژه خود با متریال گواش را آشکار می‌کند. به طور کلی دو ویژگی ممتاز در آثار پوستر محمدعلی حدت وجود دارد که عبارتند از چیره‌دستی او در طراحی پرتره و قدرت او در رنگ‌گذاری با گواش.

وی در طی ۱۵ سال گذشته به تعلیم و تربیت هنرجویان مشتاق در شهراصفهان اشتغال داشته و بیش از ۴۰۰ هنرجو که اکثرا در نقاشی فعال میباشند آموزش داده است. همچنین اخیرا نمایشگاه نقاشی این هنرمند پیشکسوت با عنوان ریشه‌ها در نگارخانه خورشید اصفهان بر پاشد.محمدعلی حدت از آخرین نقاش پلاکاردهای سینمایی

نمونه هایی دیگر از پوسترهای سینمایی:

نمونه هایی دیگر از نقاشی‌ها: