موریل رودولوس هنرمندی چندرسانهای که محدودیتها را به بازی میگیرد
سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی
موریل رودولوس Muriel-Rodolosse
موریل رودولوس هنرمندی فرانسوی است، آثار او دربرگیرنده طیف وسیعی از هنرهای تجسمی مانند نقاشی، پرفورمنس، ویدئو و چیدمان همگی در یک نمایشگاه هستند. او معمولن برای نمایشگاههایش برنامه ریزی کاملی را با در نظر گرفتن همه جزئیات از کوچک تا بزرگ دارد؛ به همین دلیل نمایشگاههای او بیشتر یک تجربه یکدست و کامل هستند تا موقعیتی برای دیدن چند اثر هنری. او در نمایشگاههایش مخاطب را به طور کامل و از بدو ورود یا حتی پیش از آن با مجموعه درگیر میکند. از طراحی فونت برای نصب روی در ورودی گالری گرفته تا سکوهای مخصوصی که در نمایشگاه تعبیه شدهاند و هنرمند باید برای دیدن نقاشی روی آن بایستاد تا افق دیدش با افق نقاشی یکی شود.کورین دو توری درباره نقاشیهای موریل میگوید: «مبنای نمایشگاه موریل رودولوس در چهارچوبهای کلاسیک نقاشی نمیگنجد. بلکه به معنای آویختن نقاشیها به دیوار با بالاترین مهارت ممکن است. به این خاطر که او نمایشگاه را به عنوان رسانهای در نظر میگیرد که اجازه میدهد چیزی درباره چیستی نقاشی در آن عیان شود.
کمابیش این فضای نمایشگاه است که به آفرینش نقاشیها منجر میشود، به عبارت دیگر فضای نمایشگاه و خود آثار تکمیل کننده یکدیگر هستند. و فضای نمایشگاه دلیلی میشود برای نقاشیها که بیرون بیایند تا در مورد غیاب قاب و مانایی غیرممکنشان صحبت کنند. باید خاطر نشان کرد که روش کار این هنرمند شامل نقاشی پشت پلکسی گلاس شده و روند خلق اثر به صورت برعکس انجام و باعث نقطه دید برعکس نقاشی میشود. آنچه ابتدا نقاشی میشود در پلان اول قرار میگیرد و چیزهایی که دورتر هستند، دیرتر نقاشی میشوند. در واقع حسی از دور نگه داشته شدن یا قرار گرفتن در نقطه کور وجود دارد. همه رنگها در پشت سطح پلکسی قرار میگیرند و روی آن تنها بازتابها باقی میمانند.به طور کلی نقاشیهای او وابستگی عادی ما به دریافت را تغییر میدهند. آنها روند دیدن متکی بر استواری را خنثی میکنند و تجربه زیباییشناختی را آزاد میسازند که موجب اختراع امکانات زیادی در دیدن میشود. »
«در پس بستر شفاف پلکسی گلاس فضایی که او در آن همه چیز را در نظر گرفته آغاز می شود. مکانی برای کار، مکان انبار(انبار گالری) فضای بیرونی و… در واقع موقعیت او بر درجات امکانپذیر حرکت در نقاشی استوار شده است. »موریل رودولوس آثارش را در چند سطح مختلف ادارکی شکل میدهد، نحوه نقاشی کردن او با انگشت است و هرگز از قلممو استفاده نمیکند. در تمام نمایشگاههایش، انبوهی از جزئیات با دقت محاسبه شده و به کار گرفته میشوند. نگاه او به هنر جنبهای اجتماعی و انسانی دارد، در عین تحلیلگری و انتقادی بودن. او همچنین از تاکید بر جنسیت و زمان و مکان دوری میکند.
به عنوان مثال او نمایشگاه خود با عنوان « پنهان شده همان جا در گوشهای » را با این ایده آغاز میکند که روی دیگر جهان پشت آن چه میبینیم پنهان شده است. این نمایشگاه که در گالری ۱۸ Rudi-Dutschke Straße برلین برگزار شد، با این ایده محوری باعث شد مخاطب در مرکز توجه قرار بگیرد و برای دیدن همه نمایشگاه مجبور باشد جستوجو کند و آثار پنهان شده در گوشهها را بیابد. به جز فضای نمایشگاهی، در یکی از پنجرههای گالری رو به خیابان هر روز یک اثر طراحی نصب می شد که زیر آن این جمله نوشته شده بود: «اگر شما از این طرف عبور کردید و اگر در زمان مناسب به آن رسیدید، این اثر به شما تعلق دارد.» این عملی بود که رابطه بین دو فضای نمایشگاه و محیط بیرون آن را در هم شکست.همچنین تعامل عمیق انسان و محیط، و همچنین حواس مختلف او با یکدیگر و با دیگران در آثار موریل نقشی اساسی و پررنگ دارند.
برناردو مونفران، مدیر مرکز فرانک آکوتین درباره آثار او میگوید: «در آثار موریل رودولوس، ما با هنرمندی مواجهایم که درمورد دوران ما و خودمان صحبت میکند و این امر به روش بسیار نامعمولی که او نقاشیهایش را میکشد، بیربط نیست. او با این روش به ما درسی در باب آزادی و بیاعتنایی به همسانسازی جاری میدهد. توانایی او از قابلیتش برای خلق جهانی جابهجا شونده ناشی میشود که محدودیتها را به بازی میگیرد. محدودیتهایی که ما آنها را غیر قابل تغییر میانگاشتیم. او مرزهای میان انسان و گیاه را با پیوند زدن ناممکنها برقرار میسازد، یا بین بدن و ابزارهای الکترونیکی آنهم به نحوی که نمیفهمیم میخواهد آن را ادامه دهد، یا چیزی را جایگزین آن کند و یا حتی از ریشه آن را ساقط نماید، همینطور میان مناظری که میشناسیم و سازههایی تخیلی، که از جهانی دیگر آمدهاند. میان میل غریزی ذاتی و شهوت زدگی، آنگونه که او محتاطانه و مبهم آن را به حرکت در میآورد.این تنها جهان امروز نیست، چیزی همانند شبه خدا است که از تمام آنچه میشناختیم تخطی میکند تا آنچیز غیر ممکن را که انتظار میرود بیافریند. آیا این همان هیولای خطرناک زمان است؟ آیا این تصویری از سوال ماست؟ و یا هشداری است برای اینکه چشمانمان را باز نگه داریم؟
این همانچیزی است از هنر امروز انتظار میرود و موریل رودولوس یکی از بهترین ارائه دهندگان آن است.»موریل رودولوس متولد ۱۹۶۹ در فرانسه است و هم اکنون در بوردو و پاریس زندگی و کار میکند. او ۱۵ نمایشگاه انفرادی و بیش از سی نمایشگاه گروهی و اجرا در سرتاسر جهان برگزار نموده است و قرار است در سال ۲۰۱۸ برای برگزاری نمایشگاه دیگری به ایران بیاید.
دیگر مقالات مرتبط را در لینک زیر مشاهده کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پیر هیو | اکوسیستمی بعد از پایان دنیا
پیر هیو | اکوسیستمی بعد از پایان دنیا پرونده صد چهره قدرتمند جهان هنر معرفی پیر هیو pierre-Huyghe هنرمند مفهومی و دانا هاراوی، Donna-Haraway نظریه پرداز علم، تکنولوژی و فمینیستی سایت تندیس: ترجمه یاسمن نوذری پیر هیو pierre-Huyghe هنرمند مفهومی فکری پیر هیو که در حال حاضر در نیویورک زندگی میکند، در سالهای اخیر جایگاه خود را با خلق آثار جاهطلبانهای -که از ابعاد انسانی فراتر میرود- حفظ کرده است. چه تولید آثاری در بازه زمانی صد ساله و چه تجربههای […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
الی دیویس | پیوند جنگل با ناخودآگاه انسان
الی دیویس | پیوند جنگل با ناخودآگاه انسان آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش الی دیویس Ellie davies امروزه، ارتباط ما با طبیعت شکننده و (متأسفانه) اغلب محدود است، در صورتیکه رابطهی انسان و درخت، و حضور درخت در همهی سطوح ذهن و زیست آدمیزاد، جایگاهی کهن داشته است. حضور گیاه و به خصوص درخت، در اغلب افسانههای مربوط به آفرینش بسیار مشهود بوده است. از رابطهی تماس آدم و حوا با «درخت […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
صد چهره قدرتمند جهان هنر
پرونده صد چهره قدرتمند جهان هنر | شماره ۱ هنرمند به مثابه نظریه پرداز، نظریه پرداز به عنوان هنرمند سایت تندیس: ترجمه یاسمن نوذری در سال ۹۶ شش قسمت از این پرونده منتشر شده است که لینک قسمتهای بعد را در پایین همین شماره میتوانید بخوانید و همچنین قسمتهای آینده را در سال جدید دنبال کنید. هیتو اشتایرل Hito Steyrel هنر قدرتمند است یا حداقل سازهای از نیروهایی قدرتمند است و نه همیشه از نوع مثبتش! این چیزی است که […]