لزوم استیتمنت نویسی برای اثر هنری چیست؟

لزوم نوشتن استیتمنت برای اثر هنری چیست؟
چگونه استیتمنت بنویسیم
رهنمودهایی برای نوشتن استیتمنت آثار هنرمندان


استیتمنت نویسیبه گزارش گالری آنلاین ترجمه هما سلوکی: هنرمندان می‌توانند استیتمنت (بیانیه) آثار خود را به منظور بازنگری حرفه‌ای آنها بنویسند و برای مقاصد مختلف ارسال کنند. نمونه‌هایی از نکاتی که باید در نوشتار بیانیه رعایت شوند در زیر آمده است:

چرا بیانیه می‌نویسیم؟

بیانیه نوشتن می‌تواند راه خوبی برای تصریح ایده‌های کاریتان باشد.

گالری‌دار، موزه‌دار، مدرس و یا سایرین، هر یک می‌توانند به زبان خودشان به توصیفی از کارتان دسترسی داشته باشند. این موضوع همچنین برای فردِ مخاطب نیز می‌تواند مفید باشد.

در نوشتن یک پروپوزال (طرح پیشنهادی) برای یک نمایشگاه یا پروژه مفید است.

اغلب در هنگام درخواست تأمین بودجه مورد استفاده و نیاز قرار می‌گیرد.

اغلب در هنگام وارد شدن به مقاطع تحصیلی مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

در هنگام نمایش اسلایدهایتان، نشان دادنِ بیانیۀ هنرمند نیز می‌تواند ایدۀ خوبی باشد و یا مثلا هنگامیکه کار شما در بخشی از اسلایدِ کتابخانۀ کالج و یا دانشگاه قرار بگیرد.

برای زمانیکه در حال شنیدنِ سخنرانیِ یک هنرمند و یا هر شخص دیگری هستید که دارد در رابطه با کار شما صحبت می‌کند و یا در مورد آن می‌نویسد، مفید است.

برای زمانیکه درخواست تدریس میدهید، مفید است.

برای چاپ در یک نشریۀ مطبوعاتی ایدۀ خوبیست.

برای زمانیکه از کار شما کاتالوگ تهیه می‌کنند و یا دربارۀ آن در مجلات می‎نویسند مفید است.

برای زمانیکه شخصی می‌خواهد دربارۀ زندگینامۀ‌تان برنامه و یا بروشوری تهیه کند مفید است.

راه خوبی برای معرفی‌تان به عمومِ خریداران می‌باشد. اغلب، آنها هر چه بیشتردربارۀ کار شما بدانند، بیشتر نسبت به آنچه که انجام داده‌ایدعلاقه‌مند می‌شوند و آن را می‌خرند.

استیتمنت نویسیبیانیۀ هنرمند چیست؟

شامل مقدمه‌ای کلی دربارۀ کارتان، بخشی از آن کار یا پروژۀ خاص است.

بیانیه باید با یک پاراگراف شامل دو یا سه مجله توضیح دربارۀ ایده‌های بنیادینِ کار آغاز شود.

در پاراگراف دوم باید در مورد این که چگونه این مسائل یا ایده‌ها در کارتان ارائه شده‌اند صحبت کنید.

به منظور داشتن بیانیه‌ای کامل و مفصل می‌توانید نکات زیر را به آن بیفزایید:

چرا این کار را آغاز کردید و تاریخچۀ آن چیست؟

چشم‌انداز شما دربارۀ این ‌کار چیست؟

از مخاطبانتان چه انتظاراتی دارید و واکنش آنها نسبت به کارهای شما چگونه است؟

کار های فعلی شما چقدر مرتبط به پروژه های قبلی‌یست که انجام دادید؟

کجای کار شما با هنر معاصر هم خوانی دارد؟

کار شما چقدر با تاریخ عملی هنر متناسب است؟

به چه دلیل کارتان برای ارائه در یک نمایشگاه گروهی و یا قرار گرفتن در دنبالۀ پروژه‌های قبلی اگر انجام داده‌اید مناسب است؟

تصاویر شما از کدام منابع برگرفته شده‌اند و چه چیزی الهام بخش شما بوده است؟

تحت تأثیر آثار کدام هنرمندان بوده‌اید و کدام بخش از آثارتان از آثار هنرمندان دیگر تأثیر گرفته است؟

آثار شما چقدر میتواند در ادامۀ مجموعۀ آثار طولانی‌تر باشد و چرا؟

داشتن تکنیک خاص در کارها چقدر اهمیت دارد؟

فلسفۀ شما دربارۀ خلق این اثر هنری و یا آغاز آن چه بوده است؟

آخرین پاراگراف نیز باید شامل جمع‌بندی مهمترین نکات بیانیه باشد.

بیانیۀ هنرمند شامل چه مواردی نمی‌شود؟

اغراق و یا زیاد سخن گفتن راجع به نقش خودتان در جهان.

عباراتی بی محتوا و یا کلیشه ای راجع به کار و یا دیدگاهتان.

استفاده از اصطلاحات فنی و تخصصی.

استفاده از مقالات و یا توضیحات طولانی.

صحبت طولانی دربارۀ مواد و یا تکنینک‌های مورد استفادۀ‌تان.

نوشته‌های طولانی و شعرگونه.

حکایت‌های عامیانه دربارۀ رویدادهای مهم زندگیتان.

ذکر مطالبی دربارۀ دوران کودکی و یا خانوادۀ‌تان؛ مگر اینکه بسیار مربوط به کارتان باشد.

خیلی مبالغه گونه و یا خبری نباشد.

انواع بیانیه‌هایی که ممکن است به آنها احتیاج داشته باشید:

بیانیه مفصل و کامل : این نوع بیانیه که بیشتر مورد استفاده شما قرار می‌گیرد؛ به طور کلی در مورد کار، تاریخچۀ آن، روش های مورد استفاده و غیره صحبت می‌کند. همچنین ممکن است نمونه و مثال‌های خاصی از کار یا پروژۀ فعلی شما را شامل شود.

بیانیۀ کوتاه: شامل تمامی موارد ذکر شده در گزینۀ قبل، به صورت مختصر می‌شود. و یا به طور خاص دربارۀ پروژۀ در دستتان است.

بیانیۀ کوتاه پروژه: یک بیانیه بسیار کوتاه در مورد پروژۀ خاصی که شما ارائه می‌دهید، می‌باشد.

بیوگرافی:اغلب توصیف کوتاهی از حرفۀ شما به عنوان یک هنرمند و کارهای بزرگیست که انجام داده‌اید.

استیتمنت نویسیچگونه باید بیانیه را بنویسم؟

این موضوع غالبا بستگی به زمینه‌ای دارد که کارتان در آن ارائه خواهد شد. خوانندۀ شما چه کسیست؟ در مورد دانش آنها چه فرض‌هایی می‌توانید بکنید؟ (آنها در زمینه‌های مختلف چقدر می‌دانند؟)

لحن احساسی، نظری (اما نه بیش از حد)، آکادمیک (اما نه خیلی خشک)، تحلیلی، طنز، ستیزه‌جو و خشن، سیاسی، حرفه‌ای و …

از خودتان بپرسید در تلاشید که با این کارتان چه چیزی بگویید؟ چه چیزی بر روی کارتان تأثیر می‌گذارد؟ چگونه متُدهای کاریِ من (تکنیک‌ها، سبک، داوری‌های رسمی و …) محتوای کارم را تقویت می‌کنند؟ نمونه‌های خاص از کار من کدام‌ها هستند؟ آیا این بیانیه تمام ویژگی‌های آثار من را در بر می‌گیرد؟

می‌توانید به منظور به‌روزرسانی و اعمال تغییرات در بیانیه، از یک پردازشگرِ لغات استفاده کنید. بهتر است که یک کپی از نسخه‌های پیشین نگه دارید برای مواقعی که می‌خواهید دربارۀ کارهای قبلیتان بنویسید، صحبت کنید و یا مروری بر آنها داشته باشید.

متن بیانیه را “اول شخص” تنظیم کنید؛ نه اینکه مثلا بگویید “این هنرمند، او، وِی و …”. افعال مفرد به کار ببرید. و دربارۀ کار خودتان سخن بگویید.

واضح، صریح و مختصر، دربارۀ موضوع و محور اصلی که همان کارتان است بنویسید.

بهتر است که متن بیانیه‌تان بیش از یک صفحه نشود.

حداقل به ۱۰ الی ۱۲ نکته در آن اشاره کنید. برخی از مخاطبان از متونِ کوتاه خوششان نمی‌آید.

بیانیه معمولا با توالی مشخص و مفاهیم به دنبال هم نوشته می‌شود.

از فونت‌های فانتزی و یا فرمت‌های نامتعارف استفاده نکنید. چیزی که مخاطبان را شگفت‌زده می‌کند محتوای بیانیه است و نه ظاهر آن.

ملاحظات:

مخاطبان شما چه کسانی و در چه سطحی هستند و چگونه باید برای آنها بنویسید؟

بیانیۀ شما به چه منظور استفاده خواهد شد؟

بیانیۀ شما در موردتان به عنوان یک هنرمند حرفه‌ای چه می‌گوید؟

صادق باشید.

سعی کنید صدایتان را هنگام سخنرانی ضبط کنید.

از تکرار کلمات و عبارات بپرهیزید. به دنبال جملاتی با همان معنی ولی در سبک های دیگری باشید. جملات را سبُک سنگین کرده و بهترینِ آنها را انتخاب کنید.

سعی کنید طول جملات و ساختارشان متفارت باشد؛ و متناسب با میزان پیچیدگی یا سادگی موضوعی که دارید دربارۀ آن سخن می‌گویید، باشند.

جزئیات موضوع را سازماندهی کنید.در پایان هر جمله به منظور تأکید بیشتر، بهتر است ایده‌ای خاص نهفته باشد.

بیانیه بهتر است به چه جاهایی ارائه شود؟

زمانیکه نمایشگاه برگزار می‌کنید، در بخش ورودی گالری، رزومه، فهرست آثار هنری، نقدها و بررسی‌های گذشته و یا مقالاتی که در مورد کارتان نوشته‌اید، نصب نمایید.

ممکن است بخواهید آن را در اندازه‌ای عادی به دیوار و یا در اندازۀ بزرگ به منظور آموزنده بودن آویزان کنید.

ممکن است از آن در یک پرفورمنس، پنل و یا نمایش استفاده کنید.

می‌توانید آن را در بین دیگر مدارکی که برای پذیرش تحصیلی ارائه می‌دهید، قرار دهید.

ممکن است آن را به هر کسی که احساس می‌کنید می‌تواند اطلاعات بیانیه برایش مفید باشد، بدهید.

منبع: گالری آنلاین

در ارتباط با این مطلب اینجا بخوانید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
استیتمنت نویسی بیانیه هنرمند مارک روتکو

استیتمنت و چگونگی نگارش توسط هنرمندان | بیانیه سند زندگی یک هنرمند

چطور استیتمنت بنویسیم: سایت تندیس یه قلم جاوید رمضانی در متنی که پیش رو دارید، نگاهی کوتاه به شرایط و ضوابط عمومی نگارش بیانیه هنرمند می‌پردازیم و در ادامه نمونه بیانیه هنرمند بزرگ مارک روتکو را خواهیم دید، که در اواخر دهه شصت میلادی نوشته شده‌است.   بیانیه و  چگونگی نگارش  توسط هنرمندان   در بیانیه هنرمندان می‌توانند فرم‌های مختلفی را مورد استفاده قرار دهند. معمولا این نوشته‌ها مجموعه خاصی جهت معرفی هنر و هنرمند، شامل معرفی یا توضیح روش‌های […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments

بایدها و نباید ها در نوشتن استیتمنت

پرونده ای در باب اقتصاد هنر بخش سوم | چرا باید استیتمنت بنویسم؟ نوشتن استیتمنت کار احمقانه‌ایى به نظر می‌رسد. اگر قرار بود احساسات و درونیات خودم را با نوشتن بیان کنم نویسنده می‌شدم. همه هدف من در خلق اثر هنرى اینست که احساساتم را به زبان بصرى بیان کنم. چرا نباید مخاطب را آزاد بگذارم تا هنر من را تماشا کند و برداشت خودش را داشته‌باشد؟ #بازخوانی

۲ comments