نیک هنس عکاس حریص
آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید
سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش
نیک هنس Nick Hannes
نیک هنس را بیشتر به خاطر مجموعه «نان و سیرک» میشناسیم. این مجموعه که جایزه اول مجموعه عکس مستند مسابقه عکس مگنوم – لنزکالچر ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده است، مستندی بر فراغت و مصرفگرایی در دوبی (یا به قول خود عکاس، لاس وگاس خلیج فارس) میباشد. نیک در مصاحبهای با مجله لنزکالچر، خود را یک عکاس حریص نامیده است. او به دلیل علاقه شدیدی که به ثبت تمام وقایعی که او را جذب میکند داشته، سفرهایی به کشورهای خاورمیانه، مدیترانه ، روسیه و …. انجام داده است. از مجموع هزاران عکسی که در این سفرها ثبت کرده نمایشگاهها و کتابهای مختلفی را از خود به جای گذاشته است. او معتقد است که عکاسی توانایی ترکیب لایههای مختلف در یک تصویر میباشد، برای همین یک عکس نباید به راحتی قابل خوانش باشد.
او در سال ۱۹۷۴ در آنتورپ به دنیا آمد. در سال ۱۹۹۷ از آکادمی هنرهای زیبای کالیفرنیا (KASK) در گنت فارغالتحصیل شد. پس از آن برای هشت سال به عنوان عکاس خبری از مناطق بالکان و خاورمیانه و همچنین از مسائل کردستان گزارش تهیه کرد.
در سال ۲۰۰۶، در مطبوعات مشغول به کار شد تا بتواند روی پروژه شخصی خود تمرکز داشته باشد. او به مدت یکسال با یک کوله و یک دوربین عکاسی و بهوسیله قطار و اتوبوس، سفری را به دور روسیه آغاز کرد. نتیجه این سفر چاپ اولین کتاب او با نام «سفر سرخ» بود.او در رابطه با کارهایش میگوید: «اکثر کارهای شخصی من یک مؤلفه سیاسی و اجتماعی قوی دارد و من سعی میکنم آن را از لحظات و از واقعیات موجود در جامعه بیرون کشیده و با کمک محیط پیرامون، این ارتباطات حیرتآور را به نمایش بگذارم.»
در سال ۲۰۱۱، کتاب دوم نیک با نام «سُنت» منتشر شد. این کتاب علاوه بر تأثیرات بصریِ سنتهای فلندر(یکی از شهرهای بلژیک)، در مورد واقعیات چند فرهنگی بودن آن و نیز هویت ملّی و شهرنشینی آن توضیح داده است.او طی ۲۰ سفری که در مدت چهار سال به کشورهای مدیترانه داشت، کتاب «مدیترانه؛ استمرار انسان» را در سال ۲۰۱۴ توسط انتشارات هانیبال(بلژیک) چاپ کرد. در این مجموعه (که یک پروژه حماسی میباشد) واقعیات موازی و پارادوکسهای موجود در منطقه مدیترانه کنار هم قرار گرفته و تمرکز مجموعه روی مسائل مختلف معاصر مانند مسئله توریست، شهرسازی، مهاجرت، درگیریها و بحرانهای مختلف قرار داده شده است. این مجموعه در موزه عکاسی (FoMu) آنتورپ از سال ۲۰۱۴ به نمایش در آمده و ناگفته نماند که قبل از آن نیز به چندین جشنواره و موزههای مختلف عکاسی راه پیدا کرده است.او در حال حاضر مشغول کار روی پروژهای در رابطه با مصرفگرایی، فراغت و توسعه در شهر مصنوعی دوبی است. نام پروژه «دوبی، نان و سیرک» است که در سال ۲۰۱۸ نمایش داده خواهد شد.
نیک هنس در مصاحبه با مجله لنزکالچر در رابطه با شیوه عکاسی خود در انتخاب سوژه و ارائه آن در نمایشگاه توضیح داده که: «من میخواهم در مورد موضوعات مهم و بزرگی صحبت کنم. مهاجرت، تخریب محیط زیست، افزایش نابرابری و از این دست موضوعات. من به عنوان یک عکاس، نگران اینگونه مسائل هستم، اما همیشه نمیتوانم بدبختی را نشان دهم. این کار مؤثر نخواهد بود و پیام را به مخاطب نخواهد رساند. بنابراین سعی میکنم راه دیگری را انتخاب کنم، و اغلب شوخ طبعی را به عنوان ابزاری برای بیننده قرار دهم تا او را به سمت تعامل دقیقتر با اثر بکشانم.بدین جهت چینش کارهای من روی دیوار گالری به این صورت بوده که روی اولین دیوار گالری، تصاویر خندهدار، صحنههای آفتابی از سواحل دریای مدیترانه و…. نصب شده که مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. پس از آنکه آنها جذب کار شده و داخل کار فرو میرفتند، درست در دیوار پشت آن کار، شکل دیگری از عکسها را میدیدند. تصاویری از ناآرامیها، پناهندگان و نابودی جنگها…. در واقع این تاکتیک نمایش عمدی بود. من با گفتن اینکه لطفاً نزدیکتر بیایید و کمی سرگرم شوید بیننده را درگیر میکردم و درست وقتی که به دقت نگاه میکردند، جزئیات کاملاً متفاوت تری شروع به روشن شدن میشدند.»نیک هنس هماکنون در رانست بلژیک زندگی میکند. نمایشگاههای انفرادی او به شرح زیر میباشد:
۱- مدیترانه؛ استمرار انسان ۲۰۱۷، ۲۰۱۶، ۲۰۱۵، ۲۰۱۴، ۲۰۱۳ در پاریس، سیدنی، ونس، آلمریا، سویلا و …
۲- سفر سرخ ۲۰۱۴، ۲۰۱۳، ۲۰۱۱، ۲۰۱۰، ۲۰۰۹ در آمستردام، ژاپن، آنتورپ و ….
۳- Tradities 2011 آمستردام
۴- کلیمانجارو (Kilimanjaro: Mules on the mountain ) 2006 آنتورپ
۵- Au mauvais temps, au mauvais endroit 2005 آنتورپ و بروکسل
و نمایشگاههای گروهی متعدد از سال ۲۰۰۸ تاکنون.
پرونده قبلی آشنایی با عکاسان معاصر را در لینک زیر مشاهده کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
الی دیویس | پیوند جنگل با ناخودآگاه انسان
الی دیویس | پیوند جنگل با ناخودآگاه انسان آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش الی دیویس Ellie davies امروزه، ارتباط ما با طبیعت شکننده و (متأسفانه) اغلب محدود است، در صورتیکه رابطهی انسان و درخت، و حضور درخت در همهی سطوح ذهن و زیست آدمیزاد، جایگاهی کهن داشته است. حضور گیاه و به خصوص درخت، در اغلب افسانههای مربوط به آفرینش بسیار مشهود بوده است. از رابطهی تماس آدم و حوا با «درخت […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو
برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش برایان تیلور Brian Taylor زمانی که انسان به سوی ثبت واقعیترِ آنچه که میدید پیش میرفت. چاپ عکس مسیر خود را طی کرد و به بالاترین نقطه خود رسید. حال که انسان توانست واقعیترین چاپ را از یک عکس داشته باشد، چیز بیشتری برای ارائه پیدا نکرد. و به ناچار برای جهش از روی این واقعیت وارد مرحله […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پائو بوسکاتو استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی
پائو بوسکاتو استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید | قسمت دوم سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش پائو بوسکاتو Pau Buscató عکاسی خیابانی شاخهای از عکاسی مستند بوده که انسان را به عنوان موضوع اصلی عکس مورد توجه قرار میدهد. ثبت لحظات حضور انسان در محیط، گاه مبهم و غیر قابل تفسیر و یا حتی سورئال است. روابط میان انسانها با محیط شهری، ناهنجاریهای اجتماعی و… مانند کلماتی هستند که با […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر میکند
هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر میکند آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش هیرویوکی ماسویاما hiroyuki masuyama علاقه هیرویوکی ماسویاما به سفر در زمان باعث شده تا او با دوربین خود دست به نقاشی بزند. او با استفاده از دوربین و بهکارگیری ابزار دیجیتال سعی بر بازنمایی تصاویر نقاشان معروف قرن نوزدهم داشته است. همانگونه که میدانیم عکاسی با پیشرفت روزافزون علم پیشرفت چشمگیری داشته؛ علیالخصوص در زمینههای نرمافزاری به راحتی میتوان […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا
عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش لیزا کِرِسی lisa kereszi تأثیرات محیط بر زندگی عکاسان بزرگ در دوران کودکی تأثیر به سزایی در آثار آنها داشته است. این تأثیر در مورد لیزا کرسی نیز به وضوح قابل مشاهده میباشد و ما شاهد یک جریان زندگی شخصی در کارهای هنرمند هستیم. گاراژ اوراقی، جایی که هنرمند در آنجا بزرگ شده، حتی […]