خلاقیت در هنر به قشر خاصی تعلق دارد؟
به گزارش گالری آنلاین: رشد روز افزون دانش بشر در ابعادی غیرقابل تجسم و درنوردیدن پهنه فرضیات و علم بوسیله ذهنیت خلاق او در همه عرصه ها، بسیاری از باورها و دست آوردهایش راچه در زمینه های تئوریک و یا تجربی به چالش های چندباره و یا هرروزه کشید و اغلب آنان را واژگونه و بعضا دگرگونه نموده و با چرائی بزرگ به دنبال جوابی نو هم چنان در جستجوست. چه بسیار از تعاریف و فرضیات متافیزیکی که سر در بینهایت هستی داشتند و اکنون به بند دانش تجربی انسان به تعریف آمده اند و چه انبوه دانش تازه یافته ای که سر بر بالین ناشناخته ها گذارده و محدودیت فهم فعلی بشر را پذیرفته و هم چنان برسوالات آدمی افزوده اند. شکی نیست که اگر نبود توان پرسش گری و گفتن چرایی این انبوه دست آوردها حاصل نمی آمد و بشر هم چنان برروی گاو آهن به عنوان بزرگترین توان تکنولوژیکی اش آواز هی هی سر میداد و بدور خود میچرخید.
در این بین پدیده خلاقیت از آن جمله نمودها و توانائی هائی بوده و هست که پیوسته هم منسوب به جهان بالا فرض گردیده و هم دنیای اینجایی تجلی گاه و عرصه حیاتش بوده و اکثرا آن را نعمتی منحصر به فرد برای گروه و طبقه ای خاص ذکر کرده اند، طبیعی است که باور چنین بوده که هنرمندان بیشترین سهم را از این ویژگی و نعمت برده باشند و در بسیاری موارد مشغولین به حرفه هنر خود نیز بر این تنور دمیده اند تا گرمتر گردد و احساس ویژه بودن و منحصر به فرد بودنشان تامین یافته تر. برای مردمانی با ویژگی های فرهنگی ما پذیرفتن اینکه خلاقیت یک نعمت خداداد است و بخش قلیلی از آن برخوردار میگردند و بقیه مردمان را از آن بهره ای نیست، بسیار باورپذیرتر و قابل قبول تر مینمود و انسان این سرزمینی را از بسیاری تلاش ها و کنکاش ها خلاص و او را از هرگونه مقایسه در این خصوص بی نیاز مینمود. و این گونه بود که ناگهان مردم مشرق زمینی سر برآورد و عرصه ای را پیش روی خود دید که با تکیه بر خلق نمودن و نوآوردن فاصله ای بعید را با او پیموده است. حیرت بدست آمده از این قیاس هنوز او را به تکاپوی تلاش و جبران مافات وانداشته و هم چنان گمان بسیاری بر این است که شاعری بابا طاهر و درک او از حکمت هستی بر اثر افتادن درحوض و غلطیدن در خنکای آب بروز و ظهور نموده است. انسان اینجائی کمتر از خود سئوال نموده پس چگونه است که در جغرافیائی دیگر از همین جهان هستی هر روزه این انبوه از خلاقیت را شاهد و ناظریم!؟ ما ندانستیم که خلاقیت آموختنی است و باتکیه بر توان و تلاش کسب میگردد و به چنگ می آید. البته که نعمتی است بیگانه با تنبلی و جدا افتاده از منیت به دور از کوشش. ما ندیدیم که آنان چگونه کار میکنند و با آن رابطه میسازند و از همین رهگذر به دانشی دست یافته اند که آموزش میدهد چه طور بیافرینند و چه طور خلق نمایند. امید که ما نیز بتوانیم بر گوشه هائی از این علم و تکنیک نظر افکنیم و توشه هائی برای امیدوار بودن، پرهیز از یاس و افزودن بر پیگیری بیابیم.
علی فرامرزی | از سلسله مقالات خلاقیت شماره ۱
مشاهده خبر در گالری آنلاین
خبر گالریها را در لینکهای زیر دنبال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
گشایش نمایشگاه اکبر یادگاری با استقبال هنرمندان عرصه تئاتر و تجسمی
گزارش تصویری نمایشگاه اکبر یادگاری در گالری آتبین گشایش نمایشگاه اکبر یادگاری با استقبال هنرمندان عرصه تئاتر و تجسمی عکس: برزین بهارلویی به گزارش روابط عمومی گروه آوام نمایشگاه نقاشی اکبر یادگاری با عنوان «تروما از کلن» با هنربانی جاوید رمضانی در گالری آتبین جمعه ۲۲ دی گشایش یافت. این نمایشگاه در حالی افتتاح شد که جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان تاتر و تجسمی نیز در آن حضور پیدا کردند. هنرمندانی همچون: قاسم قلیپور، علی محمد زارع، اکبر زنجانپور، مونا خوش […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
ژیلا مختاری، دیوانگی منهای یک ثانیه
گروه هنربانی آوام و سایت تندیس: اولین نمایشگاه انفرادی عکسهای ژیلا مختاری عنوان: دیوانگی منهای یک ثانیه گالری شیرین گشایش: جمعه ۲۹ دی ۹۶ ساعت ۱۶-۲۱ بازدید تا ۱۱ بهمن ۹۶ ساعت ۱۱ تا ۲۰ گالری روزهای دوشنبه تعطیل است. نشانی گالری شیرین: خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شماره پنج ژیلا مختاری عکاسی و تاریخ هنر را در مرکز تخصصی هنر آموزش دیده و سپس عکاسی را در سن سباستین اسپانیا ادامه داد. او پیش از این نمایشگاه، در […]