سرنوشت نقاشان مکتب لایپزیگ
پرونده مکتب لایپزیگ | قسمت هفتم و آخر
سایت تندیس ترجمه محمد عبقری
در چند سال اخیر، مدرسه لایپزیگ دستخوش تغییراتی شده است، لیبکی به یک دلال ثروتمند و قوی تبدیل شده است، راخ به عنوان استاد جدید مدرسه منصوب شده و از دیدگاه های هنری معلم خود،رینک، بهره می گیرد. ( توصیف او از معلمش اینگونه است: «مفهوم عینی وظیفه محوری که در فردی از پروس تجسم یافته است و من در برابر او باید سر تعظیم فرود آورم.»
ساتچی دائما با ماتیاس کلین دیست تماس میگیرد تا از او بخواهد تعدادی از آثار هنری را برای گالریاش خریداری کند، ماتیاس صاحب گالری لایپزیک است و استعداد هنروران جوان را ستایش میکند، آثار تمام هنرمندان گالری لیجا پیشاپیش در فهرست خرید قرار دارد و تمام این جو اقتصادی به قول نئو راخ موجب ایجاد « فضایی منفی» شده است. بنابراین هنرمندان حتی در سالهای اولیه کارشان به «بازار» نگاه میکنند.
اما برخی چیزها هنوز به همان روال سابق است. در ماه اکتبر، ویسچر جایزه جنبش ولکیش لایپزیگ را از آن خود کرد، جایزهای که ۸ سال پیش به راخ تعلق گرفته بود و شهرت امروز او را رقم زد.
هرچند ویسچر در حال حاضر نیز ادامه دادن وفادارنه این راه را توصیه میکند، اما این جایزه همچنان رنگ و بوی یک مراسم تازه شدن را در خود دارد.
طی مراسم باشکوهی در موزه، آثار هنری جدید ویسچر در معرض دید علاقهمندان قرار گرفت؛ آثاری که ویسچر برای اولین بار، انسانوارههایی را در کار خود به تصویر کشیده بود.
پس از اتمام مراسم نیز، میهمانان در گذر از خیابانهای اطراف موزه با ساختمانهای غیر مسکونی لایپزیگ روبرو شدند که محل متفاوتی برای پروژههای هنری بود با عنوان «خرید برای هیچ» که به عنوان محل مهمانی انتخاب شده بود.
چند روز بعد فرانسیکا هولستین نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: «هنوز دلیل حضور چشمگیر صاحبان گالریها را در این مهمانی درک نمیکنم، یک روزنامهنگار خارجی و نقاشانی با شمایل خاص (با چندین سوراخ بر گوش) نیز در این مراسم دیده میشدند.»
مهمانی تا پاسی از شب ادامه داشت و با طلوع خورشید، نقاشان لایپزیگ دوباره در کنار سه پایههای خود ایستاده و بر بوم سفید آفرینش را معنایی تازه میبخشند.
شمارههای قبلی این پرونده را در لینکهای زیر مشاهده کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مکتب لایپزیگ، هنرمندانی از آلمان غربی
مکتب لایپزیگ، هنرمندانی از آلمان غربی قسمت ششم سایت تندیس: ترجمه محمد عبقری نسل بعدی نقاشان که بسیاری از آنها اهل آلمان غربی بودند، بواسطه تحصیلات سنت گرایانه خود در لایپزیگ حضور داشتند و هزینههای کم و زندگی آرام باعث شده بود که برای یک دوره طولانی در آنجا اقامت کنند. در سال ۲۰۰۱، گروهی از این هنرمندان گردهم جمع شده و نگارخانه لیجا را در برلین افتتاح کردند، اقدامی که در بستر همکاری میان آنها شکل گرفت و دو […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
جرد لیبکی، مؤسس اولین گالری هنری لایپزیگ
جرد لیبکی مؤسس اولین گالری هنری لایپزیگ کسی که مکتب لایبزیک را به فراسوی مرزها برد سایت تندیس: ترجمه محمد عبقری جرد هری لیبکی Gerd Harry Lybke پیش از اینکه فروشنده آثار راخ باشد، تندیس عریان نقاشیهای او بود. راخ اینگونه توصیفش میکند: « کمی از من لاغرتر بود با موهایی آفرو مانند که گویی جیمی هندریکس، گیتاریست آمریکایی روبروی من نشسته بود.» در ۴۴ سالگی، موهای کم پشت قرمز رنگی داشت و همیشه لباسهای راه راه به تن میکرد، اما […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نئو راخ سرباز هنرمند در جبهه مکتب لایپزیک
نئو راخ یک سرباز هنرمند در جبهه مکتب لایپزیک «در لایپزیگ، نقاش بودن یعنی آهسته و سنجیده گام برداشتن» سایت تندیس: ترجمه محمد عبقری نئو راخ (Neo Rauch) جوان پا به دنیای هنر گذاشت و سبک هنری فرانسس بیکن، ماکس بکمان، مارکوس لوپتز و برنارد هایسک را مورد بررسی قرار داد و در نهایت سبک خود را در پیش گرفت. نقش ایکاروس و سزیف، فضای آثار هنریاش را اساطیری کرده بود. چگونگی استفاده از این نمادهای تصویری به توانایی هنری […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مکتب لایپزیگ، پاسداری از سنتهای نقاشی
مکتب لایپزیگ، پاسداری از سنتهای نقاشی ۱٫ پاسداری از سنتهای نقاشی سایت تندیس ترجمه محمد عبقری واحد نقاشی و معماری لایپزیگ در سال ۱۷۶۴ افتتاح شد، اما در اواخر قرن ۱۹ام بود که با نگرش تجاری شهر خود را منطبق کرد. از سال ۱۹۵۰ و در راستای این هبوط به دنیای مادی، به آکادمی هنرهای تصویری (Hochshule Fur Grafik und Buchkunst) شهرت یافت، این واحد رشتههای قلم زنی، لیتوگرافی، حکاکی روی چوب و طراحی کتاب را در برداشت. اهمیت این […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نقاشان مکتب لایپزیک و عطش مجموعهداران
عطش مجموعهداران به نقاشان مکتب لایپزیک زیبایی درد طرفداران بین المللی نقاشی لایپزیک سایت تندیس ترجمه محمد عبقری همچون دیگر شهرهای آلمان شرقی لایپزیگ نیز با مشکل بیکاری و کاهش جمعیت مواجه بود. کارخانهها و پروژههای خانهسازی بسته و یا خالی بودند، بسیاری از آنها آماده تخریب بودند، درحالیکه ساختمانهای ویلهلمین(Wilhelmine) از اوایل قرن بیستم بازسازی میشدند. دیوید شنل که در کُلن(Cologne) ساکن بود میگوید: «وقتی این ساختمانها درحال فروکش بودند، صد متر آن طرفتر ساختمانهای جدید و اتوبانهایی درحال […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مدرسه جدید لایپزیگ
مدرسه جدید لایپزیگ Leipzig International School نقاشی با نام خانوادگی دود نئو راخ و بالا آمدن ستاره مدرسه لایبزیگ سایت تندیس ترجمه محمد عبقری این پرونده در ۷ قسمت ارائه شده است و میتوانید قسمتهای بعد را در انتهای این شماره دنبال کنید در اوایل دهه نود، وقتی نقاشان تازه کار که حالا مدعیان صحنه بینالمللی هستند در آکادمی باسابقه لایپزیگ ثبت نام کردند، می خواستند هنر را همچون جاهای دیگر و به روشی که قرنها تدریس میشود یاد بگیرند […]