کشف اثر دیگری در زیر یکی از شاهکارهای مودیلیانی

کشف اثر دیگری در زیر یکی از شاهکارهای مودیلیانی
کشف پرتره دیگری در اثر مودیلیانی پس از ۱۰۱ سال/ آنچه در زیر پنهان است

آزمایش‌های اشعه ایکس در تیت گالری لندن به کشف پرتره بانویی جوان انجامید که زیر یکی از شاهکارهای آمدئو مودیلیانی، نقاش نامدار قرن بیستم ایتالیا پنهان بود.

امروزه متخصصین مرمت، با استفاده از انواع ابزارهای آزمایشی، قادر به مشاهده لایه های زیرین تابلو بوده و همچنین می توانند تغییرات تکنیکی هنرمند در دوره ای از فعالیت او و زمان استفاده مجددش از همان بوم یا بستر را مشخص سازند.

عکاسی با امواج Xray: امواج Xray با طول موج حدود ۱نانومتر امکان نفوذ زیادی در لایه‌ها و اجسام دارند. استفاده این تکنیک آنچنان که در پزشکی متداول است برای درک اتفاقات در لایه‌های پنهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه در صنعت، برای پیدا کردن شکاف‌ها و سستی جوش‌های صنعتی لوله کشی‌های نفت و گاز و در حوزه‌ی مرمت و حفاظت از آثار هنری‌، برای بررسی استحکام لایه‌ها و ارتباط آن با بستر و تکیه گاه نقاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.مودیلیانی

به گزارش ایران‌آرت مودیلیانی سال ۱۹۱۷ پرتره بانویی را روی بوم نقاشی خلق کرد که پس از گذشت یک قرن هنوز هم هویت او مشخص نیست اما آنچه کارشناسان تیت گالری در لندن به تازگی یافته‌اند، پرده از یکی از رازهای نقاش نامدار برمی‌دارد. آزمایش با اشعه ایکس نشان داد زیر شاهکار مودیلیانی یعنی «پرتره یک دختر» چهره زنی دیگر پنهان است که تصور می‌شود مربوط به بئاتریس هستینگز، عشق آقای نقاش باشد.

مودیلیانییکی از نظریه‌های پرطرفدار چنین می‌گوید که بئاتریس نویسنده بود و ارتباط توفانی او با مودیلیانی پس از دو سال در ۱۹۱۶ به پایان رسید. به همین دلیل نقاش نامدار تصمیم گرفت تمام نشانه‌های بئاتریس را از زندگی خود پاک کند و روی پرتره او یک نقاشی دیگر کشید. گرچه برخی با این نظریه مخالفند اما به نظر می‌رسد کارشناسان تیت از کشف خود راضی هستند و معتقدند این گمانه‌زنی به واقعیت نزدیک‌تر است.

مودیلیانی که سال ۱۹۲۰ در ۳۵ سالگی در پاریس از دنیا رفت، از گران‌ترین نقاشان دنیاست. سه سال پیش یکی از نقاشی‌های او در یک حراجی به قیمت ۱۱۳ میلیون پوند (۱۵۸ میلیون دلار) چکش خورد و آن زمان دومین تابلوی گرانقیمت تاریخ هنر لقب گرفت. هر چند مودیلیانی در دوران خودش مشهور بود، به بحرانی مالی گرفتار آمد و ناچار شد نقاشی‌هایش را به چند فرانک به دیگران بفروشد.

او در ۱۹۱۹ به جایی رسید که تصمیم گرفت تمام نقاشی‌های موجود در آتلیه خود را فقط در ازای ۱۰۰ پوند واگذار کند. کمتر از یک سال بعد عوارض ناشی از سل و مننژیت جان نقاش نامدار را در اوج فقر گرفت. هستینگز هم که ظاهرا به شکلی ناگوار از مودیلیانی جدا شده بود، سرنوشتی به مراتب بدتر از عشق پیشین خود داشت؛ الکل تمام زندگی و سلامتی او را از بین برد و سرانجام در ۱۹۴۳ در انگلیس به زندگی خود پایان داد.

در همین زمینه اینجا بخوانید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
مرمت نقاشی

مرمت نقاشی |کشف لایه زیرین نقاشی پیکاسو

مطالعات علمی ، پژوهشی و مرمتی بر روی تابلوی زن اتوکش، اثر پیکاسو

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
مستندنگاری و شناسنامه اثر هنری

مستندنگاری و شناسنامه اثر هنری

مستندنگاری و شناسنامه اثر هنری اصالت سنجی آثار هنری سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در فضای معاصر حفاظت آثار هنری مسئله شناسنامه اثر چه به لحاظ حقوقی و چه به لحاظ اقتصادی دارای اهمیت دوچندان گردیده است. به لحاظ حفاظت و مرمت جسمیت مادی اثر و همین‌طور دریافت اطلاعات به جهت اصالت سنجی و هم مستندنگاری با تکنیک‌های تصویربرداری با طول موج‌های متفاوت الکترومغناطیسی (Micro، Uv، IR، Xray). نور ماورا بنفش نور ماورابنفش یک موج الکترو مغناطیسی است با […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments

چگونه مرمت، ارزش آثار‌هنری را بالا می‌برد ؟

سایت تندیس ترجمه و تحلیل مریم اسدی
برای یک مجموعه‌دار هنری، برپایی نمایشگاهی از نقاشیهایی که به صورت حرفه‌ای بازسازی شده اند، بسیار پرسودتر از تابلوهایی است که دچار آسیب هستند… ادامه در سایت تندیس

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
مرمت نقاشی

پرونده مرمت| لیزر برای طیف سنجی آثار و حفاظت و مرمت نقاشی

استفاده از لیزر برای طیف سنجی آثار و حفاظت و مرمت نقاشی تحقیقات بخش مرمت موزه گتی سایت تندیس ترجمه جاوید رمضانی بخش مرمت موزه گتی دارای فعالیتهای پژوهشی وسیع و جدی در حوزه مرمت آثار نقاشی و هنری است. دراین مجموعه یادداشت‌ها ،سعی بر این است تا مخاطبان و دست اندرکاران هنر و میراث فرهنگی را با فعالیت‌های این حوزه و مراکز دیگر مرمت آثار هنری آشنا نماییم. انستیتوی مرمت موزه گتی از لیزر به عنوان یک ابزار خوب […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
اصالت آثار هنری

اقتصاد هنر و اصالت آثار هنری

جاوید رمضانی، تندیس: چه تفاوتی  ست بین یک دلال باسواد و یک باسواد دلال؟ هیچ تفاوتی نیست! تنها در تقدم رفتاری آنان می تواند ارزش این دو صفت را بررسی کرد. این روزها مسئله اصالت آثار هنری از مسائل پرسروصدا گردیده است. گویا اقتصاد، هنر را در رأس بسیاری مسائل قرار داده . سؤال اصلی این مقال آن است که یک اثر جعلی چگونه از یک اثر اصلی تشخیص داده می شود.؟ به عنوان یک مرمتگر و هنرمندی که سابقه زیادی در […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments

پرونده هنر چیست | بخش اول: مرمت و معنا

بخش دیگر  را اینجا بخوانید: پرونده تعریف هنر | نظریه تقلید (بخش اول) پرونده تعریف هنر | نظریه تقلید (بخش دوم) تحرک بازار هنر و گسترش تبادلات آثار هنری در گالری‌ها و حراجی‌ها ایجاباتی را پدید آورده‌اند. یکی از برجسته‌ترین این اتفاقات، شکل‌گیری حوزه مرمت و حفاظت آثار هنری بخصوص نقاشی است. این حوزه که در مقیاس آکادمیک در سطح جهان و ایران بسیار زیاد است در حوزه ایرانی با منطق سنتی قدمت بیشتری را شاهد است . امروزه مرمتگران […]

۱ comment
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
جکسون پولاک

پرونده مرمت | پروژه تابلوی جکسون پولاک

پولاک در سال ۱۹۴۳ روی تابلوی Two شروع به کار کرد اما صرفا در سال ۱۹۴۵ به مناسبت دومین نمایشگاه انفرادی خود در گالری گوگنهایم آن را به پایان رساند. دو چهره‌ی قابل مشاهده بر روی بوم نفوذ پیکاسو و نقاشی‌های قبایل بومی امریکایی را نشان می‌دهد. Two یکی از آخرین آثار فیگوراتیو پولاک است که اجازه می‌دهد به ما تا مراجع فرهنگی که او را به سمت مرحله‌ی بعدی آبستره سوق می‌دهد را تشخیص‌دهیم.

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
علی‌اکبر صنعتی

مرمت مجسمه‌های موزه علی‌اکبر صنعتی

چرا مرمت مجسمه‌های علی‌اکبر صنعتی طولانی شده است؟ مدیر تیم هنری مرمت مجسمه‌های موزه علی‌اکبر صنعتی از دلایل طولانی شدن کار مرمت و بازگشایی موزه گفت. حمید شانس – مجسمه‌ساز –  اظهار کرد: گاهی در کار مرمت، مشکلات تکنیکی به‌وجود می‌آید که باعث می‌شود پروسه‌ی آن طولانی‌تر شود. ما در مرمت آثار مجبور شدیم کارهایی انجام دهیم که پایان کار را طولانی‌تر کرده است. او ادامه داد: در مواردی، مرمت‌های غیراصولی روی آثار انجام شده و معلوم نیست کدام‌شان کار […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
روز جهانی مالکیت معنوی

مستند نگاری اثر هنری و قانون کپی رایت | روز جهانی مالکیت معنوی

گفتگو با دکتر محمد رضا شش‌جوانی به بهانه روز جهانی مالکیت معنوی

۰ comments