شیوه‌های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی
بخش پنجم

نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند

 تلخیص: نیلوفر تقی پور


هانس بخش «دربارۀ کتابخانه‌ها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جاده‌های بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط به صدها طرح اجرا نشده بود را به پایان می‌رساند و بخش بعدی را با عنوان «نمایشگاه‌های چاپی» اینگونه آغاز می‌کند که فکر کتاب به عنوان نمایشگاه، یادآور لوسی لیپارد[۳] وسیت سیگلاب[۴] است که به واسطۀ آنها متوجه شدم که نمایشگاه می تواند خصلتی غیرمادی هم داشته باشد و خارج از موزه و فضاهای نمایشگاهی برگزار شود.شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

لیپارد (متولد۱۹۳۷)، نویسنده، منتقد هنری و کیوریتور اهل نیویورک است و از نخستین نویسندگانی بود که به مفهوم ماده‌زدایی[۵]در اثر هنری و هنر مفهومی پی برد. او در دهۀ۱۹۶۰ در نیویورک کتابدار و مسئول آرشیو بود و با جمعی از هنرمندان مثل رابرت بری[۶] و سل لویت[۷] که همه مشغول آزمایشگری با شکل‌های نوین تولید هنر بودند، معاشرت می‌کرد. اساس فکری آنها بر فراتر رفتن هنرهای بصری از شیء و راه‌یابی آن به حیات اجتماعی شهرها و اجتماعات بود.شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

نمایشگاه «اعداد» که بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ در شهرهای مختلف برگزار شد، و با امید دموکراتیک کردن هنر و تبدیل فعالیت تولید هنر که ساکنین شهرهای محل نمایش آن را روزانه تجربه‌ کنند. آثار هنری موزه‌ها را از نظام قدرت و سلیقه برتر خارج و به خیابان‌ها و پارک‌ها کشاند.شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

اوبریست معتقد است فعالیت‌های لیپارد نشان از تلاشی برای بسط چهارچوب هنر خارج از حوزه عمل موزه و عالم هنر دارد. او فعالیت‌های نمایشگاهی‌اش همیشه سیاسی بود، امروزه از کلان شهرهای هنری دوری می‌کند.شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

لیپارد با مطالعۀ مناظر آمریکایی ادعا می‌کند در پس یک مکان یا حوزه‌ای واحد، لایه‌های مختلفی از معنا نهفته است. او بر ضرورت مبارزه با یکسان‌سازی در فضاهای فرهنگی و مسئولیت در قبال ارج نهادن به معانی و کاربردهایِ نهفته در آنها تاکید دارد.شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

در ادامه فارغ آنچه نظر اوبریست به لیپارد است برای آشنایی با مسیری فعالیت‌های لیپارد توضیحاتی آورده شده است: او در سال ۱۹۶۶ متصدی نمایشگاه «انتزاع نامتعارف»[۸] در گالری فیشباخ[۹] نیویورک شد؛ عاملی که موجب پی‌ریزی معیاری برای آنچه هنر «پست مینیمال» می‌خوانیم گردید. لیپارد بعد از آن، کیوریتوری نخستین نمایشگاه از چهار نمایشگاه تعیین کنندۀ هنر مفهومی را بر عهده گرفت. وی زیبایی‌شناسی و سیاست را باهم درآمیخت و بی‌میلی معطوف به عمل‌گراییِ اخلاقی را تحقیر کرد. فعالیت های او در راستای ماده زادیی از شیء هنری بسیار چشمگیر است که در سال ۲۰۱۲، منجر به برپایی نمایشگاهی در موزۀ برکلین شد و برپایۀ ظهور هنر مفهومی و کتاب تعیین کننده‌اش با عنوان «شش سال ماده‌زدایی اثر هنری» بود.شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

تحقیقات او دربارۀ حرکت و جهش به سوی «ماده‌زدایی» در فرآیند تولید هنر، اساس دانش و گفتار هنر معاصر را شکل داده است. لیپارد در ۱۹۷۳، لایه‌های متعدد عمل ماده‌زدا این دوره را مستند و ثبت کرد که شبکه‌ای از لند آرت، ضدفرم و هنر نظام‌ها را در رویکرد و نظر منحصربه فرد لیپارد طرح و ارائه ‌کرد. نقطه نظری که به شدت آگاهیِ نقش و دخالت رو به رشد او در جنبش فمنیست بود.شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

او می‌گوید: آگاهیِ توسعه‌یافته فمنیست، مفهوم دگریافته‌ای از واقعیت را با خود می‌آورد که برای هنرِ تولید‌شده و حیاتِ سرکرده با آن هنر، حیاتی و تعیین‌کننده است.[۱۰]

پی نوشت:

[۱] Unbuilt Roads

[۲] Guy Tortosa

[۳] Lucy Lippard

[۴] Seth Sieglaub

[۵] Dematerialization

[۶] Robert Barry

[۷] Sol lewitt

[۸] Eccentric Abstraction

[۹]The Fischbach Gallery is an art gallery in New York City

[۱۰] ر.ک: نقد ماده‌زدایی از هنر، لوسی لیپارد و پیدایش هنر مفهومی، گردآوری و برگردان: علیرضا بهارلو، مجلۀ تندیس، بهمن ۱۳۹۳ – شماره ۲۹۳ (۲ صفحه – از ۲۶ تا ۲۷)

قسمت های قبل از خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

شیوه های هنرگردانی |موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟

موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفق‌ترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوه‌های هنرگردانی دربارۀ نمایشگاه‌های گروهی این‌گونه توضیح می‌دهد که می‌توان از آن‌ها درس گرفت، با آن موافق بود یا مخالف، یا از آن دفاع کرد؛ مهم‌تر از همه، نمایشگاه تظاهر نمی‌کند که به تنهایی قادر به […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
کیوریتور

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت بر تأسیسات عمومی، گرمابه و فاضلاب را برعهده داشت. در قرون وسطی که بُعد متافیزیکی انسان مورد تأکید قرار گرفت، «Curatus» به مثابه کشیشی بود که از […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
هنر تعاملی

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس می‌نویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی برای حاضر کردنش در کار باشد. این نوع از هنر درک سنتی از خلاقیت، تألیف و تفسیر را به چالش می‌کشید و باعث می‌شد بیننده با مشارکت […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش اوبریست، کیوریتور آثار هنری، اهل سوئیس است و مقدمۀ کتاب هنرگردانی را با توصیفی از سوئیس شروع می‌کند و از نقاط مثبت و منفی آن می‌نویسد که […]

۰ comments