چالش فضا در چیدمان | کورنلیا پارکر Cornelia Parker
معرفی هنرمندان چیدمان
سایت تندیس ترجمه دینا صنیعی
“ما در زمانی ترسناک ولی هیجان انگیز زندگی می کنیم؛ گویا نظم جهان در حال تغییر است.” کورنلیا پارکر
پارکرهنرمند بریتانیایی درسال ۱۹۵۶ متولد شد، تحصیلات عالیه خود را در کالج هنر و طراحی گلاسترشر و پلی تکنیک همپتون شروع کرد، مدرک کارشناسی ارشد خود را ازدانشگاه ریدینگ و دکترای افتخاری را از دانشگاههای ولورهمپتون، دانشگاه بیرمنگام، دانشگاه گلاسترشر و دانشگاه منچستر در سال ۲۰۱۷ دریافت کرد. کرنلیا پارکر در سال ۱۹۹۷، برای جایزه ترنربه همراه کریستین بورلند، آنجلا بللوچ وجیلیان وایینگ (که جایزه را کسب کرد) نامزد شد. در حال حاضر استاد افتخاری دانشگاه منچستر است.
وی در لندن زندگی می کند؛ متاهل است و همچنین یک دختر دارد. او از مادر آلمانی که در جنگ جهانی دوم پرستاربود متولد شد؛ بعدا تشخیص داده شد که به اسکیزوفرنی مبتلا بوده است. او فرزند وسط خانواده بود و به عنوان “پسر جایگزین” نامگذاری شده بود. پدرش از خانواده بسیارسنتی بود و اعتقادی به فرستادن فرزندانش به تحصیلات عالی نداشت. این باعث شد که او مصممتر به تحصیلات عالیه بپردازد، زیرا او نمیخواست راه زندگی خانوادگیاش را برای چندین دهه ادامه دهد. پدر و مادرش دریک زمان سال ۲۰۰۷ فوت شدند؛ بازتاب این اتفاق در کارهایش، نشان از این قسمت “تاریک” در زندگی او می باشد.
او در اوایل زندگی خود تلاش کرد تا از عنوان “هنرمند” فمینیستی دور بماند، اما بعدا آن را پذیرفت. کارهای او از دو جهت علمی و خلاقانه قابل توجه است؛ او را با چیدمانهای مقیاس بزرگ و مستند که بیشتر با مواد بازیافتی ساخته شده میشناسند، پارکر قادر به درک ماهیت یک شیء از طریق تجربیات بالقوه گذشته و حال میباشد؛ خودش در این مورد میگوید؛
“من چیزهایی را که کشته شده است دوباره زنده میکنم … همه کار من با پتانسیل مواد است حتی زمانی که انگار کلیه امکانات را از دست داده اند.”
مهمترین پروژه او«مواد سرد و تاریک» است. نمایش چیدمانی فضایی از قطعات به جای ماندهی باغچهای نابود شده از انفجار ارتش بریتانیا که دقیقا زمان انفجار را به حالت معلق در فضا نمایش میدهد، یک منبع نور در مرکز چیدمان قرار دارد و سایههای قطعات چوبی به طور تکه تکه و چشمگیر بر روی دیوار اتاق بازتاب داد شده بود.
در نمایشگاه جایزه ترنر، پارکر مجموعه «توده تاریکتر از تاریک» را به نمایش گذاشت، از باقی مانده ضایعات متعفن کلیسایی در تگزاس که مورد اصابت رعد و برق قرار گرفته بود.
در گالری سرپانتین لندن، یک پروژه توسط بازیگر معروف تیلدا سینتون انجام شد، او از پارکر درخواست کرد تا با او در این پروژه همکاری کند وپارکر موقعیتی را ساخت که او در یک تابوت شیشهای به عنوان سفید برفی درمرکز فرمانداری خوابید.
در سفر اخیر وی به آیلفورد درشهر کنت «پروژه اتاق جنگ » شکل میگیرد او در این رابطه میگوید: “خشخاش تا آنجا که چشم میتوانست ببیند.” اما او درباره گلهای واقعی صحبت نمیکند. او این جمله را در بازدید از کارخانه بزرگ روستا که کاغذ خشخاش را برای روز یادبود تولید میکند، بیان کرد. این موضوع بخشی از تحقیق جدید وی شد که در گالری تازه مرمت شده ویتورث در منچستر نشان داد. این نسخه محدود مربوط به اتاق جنگ، در همه ابعاد فضای گالری، نصب و گسترده شده، ردیف فضاهای خالی (با بیش از ۳۲۰٫۰۰۰ گل کاشته شده)، تقارن بیپایان گورهای جنگی را به تصویر میکشد.
هر ساله بیش از ۴۰ میلیون خشخاش قبل از اینکه در سراسر جهان توزیع شوند، از رول کاغذ قرمز مشتق میشوند. پارکر این رولهای کاغذ پانچ شده را از کارخانه گرفته و لایههایی از آنها را برای ایجاد یک اتاق چادر مانند درون گالری نسب میکند. این چیزی است که این حفرهها را هر چه بیشتر به عنوان یادگاری نمایش میدهد.
در نمایشگاه ” زمین بدون مرد”، مجسمههای اشیاء گذرا در بالای سطح زمین قرار میگیرند. چادرهای ساخته شده از شبکههای توری نگهدارنده. آنها مانند تلهها، پناهگاههای بدون دیوار یا حتی چادرهای عذاداری سیاهرنگ هستند. چادرها با مقطع مربع از سقف آویزان شده است. در دیوار مقابل شبکه توری با خطوط ناهمگون روی دیوار نصب شده که در زمینه سفید گالری مانند تابلوهای نقاشی کمینه گرا (مینیمال) دیده می شود.
در “زمین بدون مرد”، شبکهها از لباسهای بریده شده درست شده است، لباسهایی که زمانی برای استتار بدن در جنگ پوشیده شدهاند. در تکمیل نمایشگاه طراحیهای گلوله و نقاشی با زهر است. طرحهای سمی که به عنوان بلوکهای سیاه و سفید ساخته شدهاند شامل سم مار زنگی در تعلیق جوهر سیاه و پادزهر که شامل جوهر سفید است. این طراحیها دارای ظرفیت برای کشتن و نجات بخشیدن است.
برخی از نمایشگاه ها:
۲۰۱۱ پرنسس درخشان کثیف،بریتانیا، سنت ماری
۲۰۰۹ Reina Sofia، مادرید، اسپانیا
۲۰۰۸ کلیسای کوچک، لندن، انگلستان
۲۰۰۷ تمامن اشدنی، آیکون گالری،بیرمنگام،لندن
۲۰۰۵ تمرکز ،موزه هنر مدرن فورت ورث، تگزاس،امریکا
۲۰۰۴تاسیسات از مجموعه تیت، موزه نوریچ و گالری هنر، نورویچ، انگلستان
۲۰۰۴ Galeria Carles Tache، بارسلونا، اسپانیا
۲۰۰۳ DAmelio Terras، نیویورک، ایالات متحده آمریکا
۲۰۰۲ گالری خیابان فریث، لندن، انگلستان
۲۰۰۰ فیلادلفیا، پنسیلوانیا، موزه هنر آسپن، کلرادو،امریکا ،باشگاه هنرهای شیکاگو
۱۹۹۹ گالری فریت خیابان، لندن، انگلستان
۱۹۹۸ Serpentine Gallery، لندن، انگلستان، Deitch Projects، نیویورک
۱۹۹۷ ArtPace، سن آنتونیو، تگزاس، آمریکا
۱۹۹۵ (همکاری با تیلدا سینتون)، گالری سرپانتین لندن
۱۹۹۱ Chisenhale Gallery، لندن، انگلستان Vitrine Hortense Stael، پاریس، فرانسه
مرکز میراث Spitalfields، ارائه شده از گالری Whitechapel، لندن، انگلستان
۱۹۸۹ Cornerhouse، منچستر، نمایشگاه انگلستان، پورتسموث، انگلستان
۱۹۸۸ ایکن گالری، بیرمنگام، انگلستان
۱۹۸۷ واقعیات ، لندن، انگلستان
۱۹۸۰ گالری هنر و گالری موزه استوک سیتی،ترنت، انگلستان
قسمت قبل از پرونده چالش فضا در چیدمان را اینجا ببینید: