دویست‌و‌نود‌وچهارمین شماره‌ تندیس منتشر شد

دویست‌و‌نود‌وچهارمین شماره‌ی تندیس روز ۵ اسفند ۱۳۹۳ منتشر شد.
تصویر روی جلد این شماره به جیلیان کارنگی اختصاص یافته است که مربوط به مقاله نرگس فرشی، «هنرمندانی که باید شناخت» است.
سردبیر در سر‌مقاله‌ی این شماره با عنوان سکوت سرشار از ناگفته‌هاست اشاره‌ای به وضعیت سیاسی‌ اجتماعی ایران کرده است.
نرگس فرشی، برای صفحه‌ی هنرمندانی که باید شناخت جیلیان کارنگی را معرفی کرده است. در آستانه‌ی قرن جدید یافتن هنرمندانی که به دنبال جست‌وجوی باطنی در نقاشی باشند، چندان سهل و ساده نیست. جیلیان کارنگی همه‌ی ظرفیت‌های سنتی نقاشی را به کار می‌بندد اما نقاشی  او در هیچ معنایی سنتی نمی‌ماند.
شهروز مهاجر گفت‌وگویی با سیراک ملکُنیان در این شماره را ترتیب داده است.
جواد حسنجانی نقدی درباره‌ی نمایشگاه پرویز و المیرا روزبه در گالری اعتماد نوشته است.
شش نمایشگاه برگزار شده در گالری‌های تهران در صفحه‌ی گالری‌گردی را می‌بینیم.
فرید امین‌اسلام به نمایشگاه گروهی در گالری شیلا و آثار امین دانشور در گالری شماره شش پرداخته است. جواد حسنجانی نمایش آثار مهدی وثوق‌نیا در گالری راه ابریشم و نمایشگاه «بی نام» را در گالری هفت ثمر نقد کرده است. مهرنوش علی‌مددی درباره‌ی آثار نمایش مونا امت‌علی در گالری اُ نقد نوشته است. مینا فشنگچی درباره‌ی نمایش آثار امید حلاج در نگارستان آن نقد نوشته است.
مهدی احمدیان شیجانی نقدی در خصوص وضعیت اقتصادِ سیاسی هنر و فرهنگ در جامعه‌ی ایرانی نوشته است.
در صفحه نقاشی این شماره علی گلستانه و شکوفه غفاری با ترجمه‌ی متنی، گفت‌وگویی با تِرِز اولتون را ارائه کرده‌اند.
علیرضا بهارلو در صفحه‌ی نقد مروری بر اندیشه‌ی مایکل فِرید بر مینیمالیسم و فرمالیسم با عنوان هنر و شیئیت را مورد بررسی قرار داده است.
سیدامیر سقراطی در صفحه‌ی نقاشی درباره‌ی غفلت این روزهای هنرمندان و مسئولین و احوالات پیشکسوتان در رابطه با استاد سیدعبدالله عامر‌ی‌الحسینی نوشته است.
مهسا تهرانی در صفحه‌ی مجسمه در باب بینابینی شاخه‌های هنر معاصر)مجسمه‌سازی و طراحی مد( نوشته است.
مهسا فرهادی‌کیا در بخش فمنیسم و هنر مطلب خود را با عنوان “تجربه‌ی مادرانگی” در بخش دوم ارائه کرده است.
مهران دانایی و سجاد عمادی در صفحه دنیاگردی در چند بخش به نمایشگاه سلف پرتره‌های انتونی میکالف در لندن، عرضه‌ی چاپ‌های پائولا رگو در حراجی کریستی لندن، نمایش نقاشی و مجسمه‌ی انتونی تاپیس در گالری پیس نیویورک و  آثار لوئیس بورژوا در موزه‌ی مدرن استکهلم پرداخته‌اند.
جمال عربزاده در صفحه‌ی نقد مخاطب نمایشگاه لیلا ویسمه در گالری اعتماد را نقد کرده است.
مهدی احمدیان‌شیجانی در نقد کتاب این شماره به کتاب «شیوه‌های دیدن» اشاره کرده است. نوشته‌ی جان پیتر برجر است، که با ترجمه‌ی زیبا مغربی و توسط نشر شورآفرین، به عنوان سومین جلد از مجموعه‌ی تماشا، اوایل امسال به بازار عرضه شد.
در صفحه‌ی اخبار، خبرهای زیر منتشر شده است: پرویز کلانتری در بستر نقاهت، آرش خاموشی برنده جایزه ورل دپرس فوتو ۲۰۱۵ شد، قلم سریر رونمایی شد، آثار رنگین‌کمانی هنرمند آلمانی در ایران و کشف یک نقاشی از داوینچی.

 294-1