سیاره سیبزمینی
نقدی بر نمایشگاه زمینهای ممنوعه زهرا یزدانی گالری هما
سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر
جنگجو بر پشت عقابش پرید، نیزهاش را به دست گرفت و به سمت سیاره سیبزمینی پرواز کرد.
سرجان هرشل در میانه قرن نوزدهم روشی را کشف کرد که آنا آتکینز آن را به مدیومی موثر برای تولید هنری بدل نمود. این روش به نام سایانوتایپ شناخته میشود و این نام را برای رنگ آبی سایان حاصل از ستریت آمونیوم فریک و پتاسیم فری سیانید به همراه دارد که موجب تولید رنگ آبی سایان بر بستر تصویر میگردد. این روشی ارزان و سریع برای تولید عکس است و در زمره عکاسی آلترناتیو قرار میگیرد. جا دارد به این نکته اشاره کنیم که عکاسی آلترناتیو همانگونه که از نامش پیداست در مسیری خلاف جهت عکاسی رایج حرکت میکند، به عبارتی این گونه عکاسی، آلترناتیوی است بر زیباییشناسی عکاسانه و بزرگداشتی است برای همه قابلیتهای بنیادین عکاسی در تحقق آرزوی بازنمایی جهان با تکیه بر اصالت زیبایی به زبان نقاشانه.
این همان رویکردی است که زهرا یزدانی در انتخاب کارماده آثار خود در پیش گرفتهاست. او دنیای تخیلی خود را به مدد این تکنیک به منصه ظهور رساندهاست. جهانیهایی تخیلی که خود را بدون تکلف متجلی ساختهاند. آثار یزدانی با ترکیب طراحی و فوتومونتاژ از یک تکنیک عکاسی آلترناتیو دو بهره مشخص میبرد، نخست پرهیز از ساخت و ساز و پرداز نقاشانه در واقعنمایی و دوم تحقق کیفیتهای بصری اتفاقن نقاشانه مانند بافت و استفاده بهینه از کیفیت خط بدون فرورفتن در مناسبات بیانگرایانه آن است.
به طور اخص آثار یزدانی در فرم و بعضا محتوی متاثر از تولیدات اولیه تاریخ سینما مانند آثار ژرژ ملیس و فتومونتاژهای دوران ویکتوریایی است. آثار او در حوزه فانتزی قرار دارند و شاخصه آن بندبازی موفق بر روی لبه روایت دراماتیک و انتزاعی است. او موفق شده بدون فرو رفتن به داستانگویی، شخصیتپردازی کند و روایتهای خود را بدون آغاز، میانه و پایان در یک بستر منتزع از ادبیات شکل دهد و این حاصل برداشتی آزاد و نقاشانه از آثار تجربیات اولیه عکاسان و فیلمسازان در حوزه تلفیق تصاویر با یکدیگر و آغاز فنون مونتاژ است. یزدانی داستانکهایی بدون روایت با ساختاری خیالی طراحی میکند که به یک تک فریم از یک فیلم ملیس بسیار ماننده است و البته روایت خود را در آن پیاده میکند.
روایتهای یزدانی در مکانها یا به قول خودش«زمینهای» دوردست و «ممنوعه» روی میدهد که وجهی نازمانمند دارند و فضاسازی آن گروتسک است همراه با طنزی تلخ که در آن موجودات آشنا در جایگاهی نا شناس قرار میگیرند و حائز جایگاهی باستانی هستند، همچنین سیارکهای او که سیبزمینیهای ناقصالخلقه هستند، اشارهای دور از داستان شازده کوچولو را به ذهن متبادر میکنند. اعضای بدن در آثار یزدانی هریک شخصیتی ویژه دارند و مستقل از یک کل واحد به نظر میرسند، مانند دستها، دهان و البته چشمها. همچنین سرهایی که خودشان موجودی کامل هستند.
یزدانی جهانی مملو از تصاویر و شخصیتهای خیالی میآفریند که در پیوندی خیالی با قبل، بعد، زمان و مکان هستند، اما پیشداستان آنان در رویا گم شدهاست. به همین ترتیب رابطه هنرمند با حافظه تصویری مخاطب و قصههای شنیده شده نیز در نوعی مه فرو رفته که کمرنگ و پررنگ میشود. گاهی جرقه آشنایی از یک اثر به چشم میخورد، اما به دلیل همان مه پیش از اینکه به داستان یا قصهای مشخص وصل شود و به تبع آن زنجیرهای از ارجاعات ادبی، در خیالی مه گرفته گم میشود. مخاطب دربرابر این سوال قرار میگیرد که آیا این تصویر را جایی دیده یا به دنبال معمایی بینامتنی میگردد تا آن را حل کند، اما هیچ یک اتفاق نمیافتد و مخاطب تنها با هالهای از خیالِ آن تصویر باقی میماند و این خیال در او ساقه انجیر معابد است که از هر شاخهاش درختی جدید میروید.
آثار یزدانی برای خارج شدن از فرم کند عمل میکنند، اما در درون فرم عمیق میشوند و از همه امکانات آن استفاده میکنند. کارماده، تکنیک، کیفیات و عناصر بصری، فضاسازی و برانگیختن خیالپردازی. او خیالپردازی را به مخاطب تسری میدهد و دانه آن را در ذهنش به جا میگذارد.
زهرا یزدانی متولد ۱۳۶۵ است او کارشناسی نقاشی خوانده و در سومین نمایشگاه انفرادی خود ۲۶ اثر با تکنیک فتومونتاژ و طراحی به شیوه چاپ سایانو تایپ روی مقوا را به گالری هما آوردهاست.
نقد نمایشگاههای قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته
شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته نقدی بر نمایشگاه نقاشی شاهین کیمیاگر در گالری گلستان سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر ادگار دگا نقاش شهیر فرانسوی میگوید: «نقاشی وقتی نقاشی کردن بلد نیستی آسان است ، اما دشواری زمانی است که آن را یاد میگیری» شاهین کیمیاگر به راحتی نقاشی میکند، او خود را در جادوی رنگها غرق میکند و داستانهای کوچک و بزرگش را به تصویر میکشد. کیمیاگر را هر چند قاعدتا باید نقاشی نائیو […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت
معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت نمایشگاه عکس «ارث پدری» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر در تعریف «اصالت» همواره ریشه و گوهر مورد اشاره قرار گرفتهاست، آنچه به قبل، پیشتر و درونتر باز میگردد و مانند هر ریشهای اگر قرار است درختی از آن سبز و پربار شود، نیاز به آبیاری و مراقبت دارد. غزاله صداقت در نمایشگاهی با عنوان «ارث پدری» به جستجوی«اصالت، فرهنگ و شکوه» در سرزمین پدری خود رفتهاست. سرزمین افسانهها […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه
نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه سایت تندیس به قلم مریم روشنفکر از میان رویدادهای هنری که در حوزه عکاسی برگزار میشود رویارویی۱ که با همت رهام شیراز شکل گرفتهاست، شکلی متفاوت و در خور توجه دارد. این مجموعه که به طور همزمان در سه گالری پایتخت برگزار میشود، هفت عکاس با نگرشهای مختلف را گردآورده که پیرامون شهر گمانه زدهاند. در این رویداد سه گالری به نحوی گزینش شدهاند که با یکدیگر فاصلهای قابل پیادهروی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما
نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما فضای عریان سایت تندیس- به قلم مریم روشنفکر شاعرانگی را اگر در معنای پوئسیس مورد بررسی قرار دهیم باید آن را به مرحلهای از خلاقیت هنری اطلاق کنیم که در آن خالق اثر تقلید صرف از طبیعت بیرونی را رها کرده و رو به سمت زیبایی شناسی درون میکند. در این مرحله از بیان زیباییشناسانه، معانی ضمنی و چند معنایی شکل میگیرند و آنچه به اثر هنری در میآید از تکانههای احساسا […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو
دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو دو روی سکه نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن معصومه مهتدی، هیلده اوربرگ به هنربانی عاطفه خاص- نگارخانه عمارت روبرو سایت تندیس- به قلم مریم روشنفکر ۲۴ فروردین ماه در گالری مجموعه عمارت روبرو نمایشگاهی از آثار دو هنرمند با موضوعی یکسان برگزار گردید. این نمایشگاه با هنربانی عاطفه خاص دو هنرمند زن از دو قاره متفاوت و با دو دغدغه به ظاهر کاملن متفاوت را رودر روی هم […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
«جهان غوطه ور» آلدو سلوچی در خانه هنرمندان ایران
نقدی بر نمایشگاه « جهان غوطه ور» آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران تعلیق در زمان و مکان سایت تندیس به قلم مریم روشنفکر آب مایه حیات وبه زعم نگاه طبیعتمدار اندیشه زرتشتی یکی از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان و عنصری مقدس است. این ماده مرکب فراوانترین مایع موجود در کره زمین است و بیش از ۷۰% وزن انسان را تشکیل میدهد. آب همچنین ۶۸% از سطح کره ما را پوشانده است و حیات انسان بدون آب میسر نخواهد بود. […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده نقد نمایشگاههای سال ۹۶ به قلم مریم روشن فکر
مریم روشنفکر نویسنده و منتقد هنرهای تجسمی است، او مدیر مرکز تخصصی هنر بخش آموزشی گروه آوام است و تا کنون بیش از شش سال است که به عنوان عضو ارشد هیئت تحریریه با سایت تندیس همکاری میکند، او همچنین در طی سه سال گذشته به عنوان منتقد با برنامه هنرنامه شبکه چهار سیما همکاری داشته است.
با سلام
با تشکر از گزارش کاربردی شما. آیا نمایشگاه تموم شده؟
با سلام بر شما دوست گرامی
بله نمایشگاه تموم شده