نگاهی به مجموعه عروسکهای سیامک عزمی
«هیچ بزرگ»
سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر
عروسک وسیله بازی است و رابطه شمایلی قوی با شخصیت انسانی دارد، این رابطه دو جانبه است و هم انسانها هستند که شخصیت خود را به عروسکها میدهند و هم عروسکها زندگی انسانی را در مقیاسی کوچکتر تصویر میکنند.
در آثار عزمی عروسکها عروسکهایی معمولی نیستند، همانطور که سایر تصاویر نیز تصاویری معمولی نیستند، او عروسکها و تصاویرش را از رسانهها انتخاب میکند. رسانههایی که ایدئولوژیهای خود را در قالب داستانِ شخصیتها به خورد مخاطبین میدهند و این شخصیتها را به آیکون تبدیل میکند و این آیکونها ذهنها را برای دریافت هرآنچه رسانه بخواهد کد گذاری میکنند.
این بخش اول موضوع است ولی بخش دوم، پرداخت او به این عروسکهاست که ناشی از احترام عمیق به نقاشی است که با دقتی وسواس گونه و علاقهای حرفهای، آنان را میسازد و میپردازد و در ابعادی بزرگ و با تکنیکی والا به تصویر میکشد.
رنگهای گرم با رنگمایه سرخ، نارنجی و صورتی، یادآور حال و هوای صحنه تئاتر هستند، صحنههایی که به واقع نیز در کار او وجودی فیزیکی و معنوی دارند. آثار او چیدمانی با دقت از مجموعه عناصری هستند که در ذات برساختههایی از تخیل انسان را شامل میشوند.
عزمی سعی میکند سویه انتقادی خود را نسبت به این جهانِ افسانههای دروغین در انباشت عروسکهای بیجان و پرترههای شخصیتهای سینمایی آیکونیکی مانند چاپلین و مرلین مونرو نشان دهد. حتی در آثار دیگرش نیز سنگهای معلق و نقشههای جغرافیایی، بشکههای نفت و نوشتههای طلایی به زبان انگلیسی به صورتی مستقیم و بیپرده قطعات جملات بعضا «اعتراضی» او را شکل میدهند. فرم اعتراضی عزمی از جنس آثار برادران چپمن است (Jake and Dinos Chapman[۱]) اما انباشت و فشار در آثار او به مدد مدیای نقاشی کمرنگتر است و در محدوده به تصویر کشیدن صرف سوژهای انباشته باقی میماند. به عبارتی تفاخر نقاشی به خودی خود جنبه اعتراضی این آثار را زیر سوال میبرد.
عزمی سعی میکند در صحنه پرشکوه خود که با انبوه شخصیتهای سینمایی و کارتونی پر شده، تهی شدن را نشان دهد. یک تهی زیبا و خوابگون که گرد طلایی رویا بر آن پاشیده شدهاست. مانند صحنه آخر یک تئاتر عروسکی با پس زمینه نقاشی شده و آکسسوار به دقت چیده شده و فضای رومانتیکش.
و در این آثار حتی آناتاگونیست نیز از ارجاعات مبری نماندهاست، بخشی از تابلوی ایلیا رپین، مرلین مونرو، چارلی چاپلین، زنی با چرتکه و ساعت و فرشته عدالت. نمادهایی کاملا شناخته شده و واضح که با کوتاه کردن جمله از روش چپمنها فاصله گرفته و به سمت غلبه زیبایی میرود. چیره دستی او در فن است که ساخت و ساز این صحنهها را با حداکثر جزییات ممکن ساختهاست و دقت وسواسگونه او که در پی هیچ است.
هیچ او با صدایی بلند لحظات بزک شده واقعیتها را مجددا آراسته و همچون مشاطهای برجستگیها و نقاط تاکید را تا حد ممکن بزرگتر و پررنگتر میسازد. او آثار خود را در قطعی ۱تا۲ متری تولید کرده و از رنگ و روغن که متریال ساخت و ساز و لایهلایه بر هم گذاشتن است بهره میبرد و موضوع خود را نیز با آن میپرراند. اما شاید بتوان گفت ایرادی که بر او وارد میشود این است که این «هیچِ اعتراضی» بسیار کلی است و به امری جهانشمول و بیرون از او اشاره میکند و ردپای تجربه زیست شخصی هنرمند در پس هیبت نقاشانه آثار گم میشود.
عزمی نقاشی در دهه چهل عمر است و با توجه به کارنامه هنری و حضور موفق در عرصه فروش، نمایشگاههای متعدد داخلی و خارجی باید گفت او در ارتباط با مخاطبینش موفق عمل میکند و از صراحت و طعم گرم آثارش برای تضمین این اعتبار بهره میبرد. او عروسکهایش را در آرایشی زبانی میچیند و هر عنصری در تصویر را به مثابه واژهای جهانشمول مورد استفاده قرار میدهد، اما ماندن در مدیای نقاشی بالهای اعتراضی او را در ویترین قرار داده و قدرت پرواز بلند را از او سلب کردهاست. هرچند سخنان او شفاف، قابل فهم، جهانی و در اعتراض به زندگی معاصر هستند، اما عدم حضور رد زخم شخصی در آثار او تفاوتی است که او را از هنرمندان هم سبک خود جدا میکند، به واقع او خود را در جایگاه تماشاگر قرار داده و از بخشیدن وجوه ابهام آمیز و سوال انگیز به آثار رو بر تافته. در آثار او به جای دیوچه[۲]ها و شیطانکهای آثار چپمنها، عروسکهای خوش رنگ و لعاب نشستهاند و بی نقص بودنشان بیش از پیش موجب اثبات تهی بودن و «هیچ» بودنشان است. که در عین بیان محتوی خود را در حجاب فرم پنهان کردهاند.
لازم به ذکر است نمایشگاه سیامک عزمی جمعه ۳۰ شهریور در گالری ۷ art استانبول گشایش یافت و تا ۱۰ مهر ادامه دارد.
پی نوشت:
[۱] هنرمندان انگلیسی نامزد جایزه ترنر که مجموعه گسترده ای از آثارشان مسائل اعتراضی نسبت به احتماع، سیاست و فرهنگ در دنیای امروز است و از شخصیتهای آیکونیک مانند هیتلر و دلقک مک دونالد استفاده میکنند.
[۲] Dimon
نقد نمایشگاههای قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نوری بر نور
نور بر روی نور نقدی برنمایشگاه «نور علی نور» غزاله رضایی، گالری AG سایت تندیس-مریم روشنفکر از زمانی که ولاسکز بازتاب تصویر خود به عنوان راوی و سوژه را در یک سطح بازنمودی ارائه داد، تاریکی لبالب از حقیقت برای انسان پدیدار گردید. همچنین از میان عکاسان دهه ۶۰ میلادی لی فریدلندر با مجموعه بازتابهای پنجرهها و ماشینها در پی حقیقت مدفون در نور بود، نوری که سوژه درون ویترینها را تغییر میدهد و لایههای مختلف جهان پیرامونش را با […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
قاسم حاجیزاده با نگاهی پاپ به قاجار
قاسم حاجیزاده با نگاهی پاپ به قاجار مروری بر مجموعه اخیر قاسم حاجی زاده در گالری ماه سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر قاسم حاجیزاده هنرمند مشهور بینالمللی ایران است، از این هنرمند آثار بسیاری در گنجینه موزههای مختلف دنیا مانند موزه هنر نایئو فرانسه و موزه ملی سئول قرار دارد. حاجیزاده یکی از سرشناسترین هنرمندان ایرانی است که آثاری با مایه هنر پاپ تولید کردهاست. آخرین نمایشگاه حاجیزاده تیرماه امسال در گالری ماه به تماشا گذاشته شد. حاجیزاده […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
سیاره سیبزمینی
سیاره سیبزمینی نقدی بر نمایشگاه زمینهای ممنوعه زهرا یزدانی گالری هما سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر جنگجو بر پشت عقابش پرید، نیزهاش را به دست گرفت و به سمت سیاره سیبزمینی پرواز کرد. سرجان هرشل در میانه قرن نوزدهم روشی را کشف کرد که آنا آتکینز آن را به مدیومی موثر برای تولید هنری بدل نمود. این روش به نام سایانوتایپ شناخته میشود و این نام را برای رنگ آبی سایان حاصل از ستریت آمونیوم فریک و پتاسیم […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته
شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته نقدی بر نمایشگاه نقاشی شاهین کیمیاگر در گالری گلستان سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر ادگار دگا نقاش شهیر فرانسوی میگوید: «نقاشی وقتی نقاشی کردن بلد نیستی آسان است ، اما دشواری زمانی است که آن را یاد میگیری» شاهین کیمیاگر به راحتی نقاشی میکند، او خود را در جادوی رنگها غرق میکند و داستانهای کوچک و بزرگش را به تصویر میکشد. کیمیاگر را هر چند قاعدتا باید نقاشی نائیو […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت
معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت نمایشگاه عکس «ارث پدری» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر در تعریف «اصالت» همواره ریشه و گوهر مورد اشاره قرار گرفتهاست، آنچه به قبل، پیشتر و درونتر باز میگردد و مانند هر ریشهای اگر قرار است درختی از آن سبز و پربار شود، نیاز به آبیاری و مراقبت دارد. غزاله صداقت در نمایشگاهی با عنوان «ارث پدری» به جستجوی«اصالت، فرهنگ و شکوه» در سرزمین پدری خود رفتهاست. سرزمین افسانهها […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه
نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه سایت تندیس به قلم مریم روشنفکر از میان رویدادهای هنری که در حوزه عکاسی برگزار میشود رویارویی۱ که با همت رهام شیراز شکل گرفتهاست، شکلی متفاوت و در خور توجه دارد. این مجموعه که به طور همزمان در سه گالری پایتخت برگزار میشود، هفت عکاس با نگرشهای مختلف را گردآورده که پیرامون شهر گمانه زدهاند. در این رویداد سه گالری به نحوی گزینش شدهاند که با یکدیگر فاصلهای قابل پیادهروی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما
نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما فضای عریان سایت تندیس- به قلم مریم روشنفکر شاعرانگی را اگر در معنای پوئسیس مورد بررسی قرار دهیم باید آن را به مرحلهای از خلاقیت هنری اطلاق کنیم که در آن خالق اثر تقلید صرف از طبیعت بیرونی را رها کرده و رو به سمت زیبایی شناسی درون میکند. در این مرحله از بیان زیباییشناسانه، معانی ضمنی و چند معنایی شکل میگیرند و آنچه به اثر هنری در میآید از تکانههای احساسا […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو
دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو دو روی سکه نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن معصومه مهتدی، هیلده اوربرگ به هنربانی عاطفه خاص- نگارخانه عمارت روبرو سایت تندیس- به قلم مریم روشنفکر ۲۴ فروردین ماه در گالری مجموعه عمارت روبرو نمایشگاهی از آثار دو هنرمند با موضوعی یکسان برگزار گردید. این نمایشگاه با هنربانی عاطفه خاص دو هنرمند زن از دو قاره متفاوت و با دو دغدغه به ظاهر کاملن متفاوت را رودر روی هم […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
«جهان غوطه ور» آلدو سلوچی در خانه هنرمندان ایران
نقدی بر نمایشگاه « جهان غوطه ور» آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران تعلیق در زمان و مکان سایت تندیس به قلم مریم روشنفکر آب مایه حیات وبه زعم نگاه طبیعتمدار اندیشه زرتشتی یکی از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان و عنصری مقدس است. این ماده مرکب فراوانترین مایع موجود در کره زمین است و بیش از ۷۰% وزن انسان را تشکیل میدهد. آب همچنین ۶۸% از سطح کره ما را پوشانده است و حیات انسان بدون آب میسر نخواهد بود. […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده نقد نمایشگاههای سال ۹۶ به قلم مریم روشن فکر
مریم روشنفکر نویسنده و منتقد هنرهای تجسمی است، او مدیر مرکز تخصصی هنر بخش آموزشی گروه آوام است و تا کنون بیش از شش سال است که به عنوان عضو ارشد هیئت تحریریه با سایت تندیس همکاری میکند، او همچنین در طی سه سال گذشته به عنوان منتقد با برنامه هنرنامه شبکه چهار سیما همکاری داشته است.