معرفی کتاب الفبای هنر امروز | هنر از نگاه کیوریتور
نوشته ینس هوفمن | ترجمه افرا صفا | نشر نظر
آوام مگ: سمیرا حسینی کهنموئی
«امرکیوریتوریال» و واژهی «کیوریتور» به صورت گستردهای در جامعه هنری امروز کشور مطرح میشود. استفاده از این مفهوم به عنوان «حرفهای شاخص» و جدید در حوزه تجسمی ایران، قرار گرفته است. در هنر معاصر امروزِ ما؛ شاید روشنترین تعریفی که برای کیوریتور بیان میشود؛ مجموعهای از مدیریتها در فرآیند نمایشگاههای انفرادی، گروهی و «سیری پژوهشی» در راستای ارائه آثار هنرمند است. کیوریتور تلاش دارد تا در درک ایدهی هنرمند رویکردی خاص را سازماندهی کند. او این طی مسیر را، همراه با دانش هنر معاصر و نگرشی «ساختارمند» در ارائهی آثار، مدیریت خواهد کرد.
افرا صفا متولد ۱۳۷۰ تهران، نقاش و مجسمهساز، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشتهی مترجمی زبان انگلیسی به پایان رساند است. او اکنون به عنوان هنرمند تجسمی و پژوهشگر عرصهی کیوریتوریال فعالیت میکند. این مترجم تلاش کرده است، کتابی متفاوت از امر کیورتوریال در دسترس اهل فن قرار دهد. این کتاب با عنوان «الفبای هنر امروز» «Curating A to Z» به نویسندگی «ینس هوفمن» «Jens Hoffman» که یکی از کیوریتورهای برجستهی معاصر است منتشر شده است. او سابقهی کار در مراکز هنری و موزهای مهمی در کشورهای گوناگون از جمله «مرکز هنرهای معاصر لندن» و موزه هنرهای معاصر شهر «دیترویت» دارد. کتاب هوفمن تلاشی برای بیان جهان هنر معاصر و مفاهیم متغیر که کیوریتور را به عنوان حرفهای مهم؛ در پیشبرد هنر معاصر نقشی حیاتی میداند و سعی به بازنمود درست آن دارد. مخاطب ایرانی این منبع؛ از نگاه یک کیوریتور و متخصص هنر معاصر در درک «امر کیوریتوریال» میتواند اطلاعات سودمندی برای مطالعه در اختیار داشته باشد. این کتاب در بیست و شش سرفصل مجزا اما پیوسته و هم راستا، تلاش به ارائهی مطالب مفید برای درک درست حرفهی کیوریتورینگ و پیشبرد نقش آن دارد.
گروهی جدید از مهارتها؛ جایگزین مهارتهای سنتی شدهاند و توانایی طرح پیشنهادهای نوین و داشتن خلاقیت، در نمایش آثار ساختهی هنرمند را مهم خواهند شمرد. نویسنده در این کتاب هدف از نمایش آثار هنری را نه دوری جستن از رویدادی چشمگیر دانسته است، نه برهم زدن آن و نه حتی پذیرفتن آن. در واقع از رویکرد او برگزاری نمایشگاه باید کوششی باشد برای به وجود آوردن تجربههایی نوین که خود آفرینندهی یک زبان دیداری تازه و ارتباطهایی نو باشد.
یکی از شاخصههای مهم بیان شده در منبع «هنر از نگاه کیوریتور» شرحی است بر میل به شیفگی، که از آن روی میتوان امر «دیدن» را نه تنها بخش کوچکی از آنچه ذهن به آن مشغول است دانست، بلکه این تماشا و شیفتگی نوعی دستاوردی از امر کیوریتوریال دانست. این موفقیت از نگاه نویسنده وامدارِ دلبستگی مردم به تماشای گرایشهای ناخودآگاه دیگری و میزان اندازه دلبستگی و شیفتگی جلب مخاطب است. با مطالعه موازی فصول بعدی کتاب، ینس هوفمن در جایگاه یک کیوریتور، رویکرد «دنبالهروی اندیشهای معمولی» در مورد نمایش آثار را شرح میدهد و بر همان ویژگیهایی از آثار، که بارها پیش از این دیده شدهاند متمرکز میشود. شاید فکر بدی نباشد که میزانی که بیننده میتواند دور آن بچرخد را محدود کنیم تا عمق اثر را از دید پنهان کند. در این نقطهی اتصال مهم است که، با مطالعه ادامهی کتاب به ارزیابی فرآوردهها و میزان کیفیت معیارها در هنر معاصر و پردازشهای کیوریتورینگ مواجه میشویم. با گسترده شدن حرفهی کیوریتورینگ و دور شدن آن از تعریف بسیار ساده تنها به عنوان نمایش آثار هنرمند، متغیرهای مسئله نیز بیشتر و ارزیابی دشوارتر خواهد شد. هوفمن معتقد است، رشتهای که هیچ معیاری برای سنجش کیفیت نداشته باشد، نمیتواند پیشرفت کند و به بیان مرزهای آن میپردازد.
کتاب با بیان جایگاه نمایشگاه انفرادی برخلاف «رتروسپکتیو» آن را محور مهمی در رابطه بی واسطه با هستهی مرکزی (هنرمند) و جهانبینی او به شکل یک کلیت به هم پیوسته میداند. با این تحلیل هوفمن مسئولیت کیوریتور را در چهارچوبی متفاوت شرح میدهد. او باز امر «دیدن» را در ادامه محور موضوع قرار میدهد. کتاب حاضر کیوریتور و بیننده را به مانند قدرتی دیگر از مفهوم «تماشا» با هم روبهرو میسازد. این کاربرد از زبان کیوریتوری مانند هوفمن، سهل انگارانه و محاورهای به نظر برسد، اما شاهدی است بر تبعیضی پنهان و آن دیداری بودن جهان هنر است. همانطور هوفمن در بخشی به شرح متهم کردن کیوریتور به خودشیفتگی، پرده از بدگمانی افراد نسبت به نقش گسترش یافتهی این حرفه برمیدارد و نشان میدهد که عدهای نمیخواهند کیوریتور را به عنوان حرفهای آفریننده و پربار بپذیرند.
نویسنده در ادامه مطلب برای خلاص شدن «هنر مفهومی» از محدودیتهای فضای گالری و موزه را با سرفصلی به نام «زیراکس» که یک نام تجاری است پیش میبرد. او مفهوم فصل زیراکس را برای شناخت «اثر هنری در عصر باز تولید مکانیکی» یکی از نخستین و ارزانترین راههایی میداند که هنرمندان وکیوریتورها برای ارائهی اندیشههای خود به دیگران به کار میبرند. او سعی به بیان جایگاه نسل جوان به عنوان کنشگری گسترده که امروز به عنوان «فرهنگ نسل جوان» و تعریف فرهنگ همهی افرادی میداند که بخشی از تار و پود جامعه و فرهنگ دیداری محسوب میشوند. هوفمن جایگاه حساس آنها را بازگو کرده و دگرگونی جهان هنر و هنرمندان را پیرو دگرگونسازی «نسل جوان» میداند.
با مطالعهی این کتاب به هیچ عنوان نباید دچار خوانشی اشتباه از منبع، در راستای آموزش مفاهیم هنری و یا کیورتورینگ شد، بلکه این منبع سعی بر آن دارد تا درک صحیحی از امر کیوریتوریال در ارتقاء جایگاه این حرفه برای پیشبرد هنر معاصر و بسترهای مناسب این امر داشته باشد.
معرفی کتاب های دیگر را اینجا دنبال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مطالعه برای بهداشت هنرمندان خوب است
مطالعه برای بهداشت هنرمندان خوب است معرفی کتاب اما آیا این هنر است؟ سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی مقدمه ای بر نظریه هنر نوشته سینتیا فریلند ترجمه کامران سپهران، چاپ اول ۱۳۸۳ نویسنده این کتاب، سینتیا فریلند، متولد ۱۹۵۱دکترای فلسفه دارد و متخصص در فلسفه، اخلاق و زیبایی یونان باستان است، در مطالعات اجتماعی انسانی دوره های فلسفی فمینیست را تدریس میکند. کتابهای اخیر او شامل: آیا این هنر است؟ بررسی فلسفی هنر معاصر( philosophical examination of contemporary art)؛ […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هنر در تکثر | معرفی کتاب هنر معاصر ، تاریخ و جغرافیا
معرفی کتاب های تجسمی معرفی کتاب هنر معاصر ، تاریخ و جغرافیا هنر در تکثر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشته کاترین میه | ترجمه مهشید نونهالی | نشر نظر کتاب هنر معاصر در ابتدا با چالش بزرگ معاصریت آغاز میشود (باید به امری آشکار تن در دهیم اگر چه ناب گرایان را به رنج میآورد اینکه هنر در کار ساخته شدن همیشه معاصر نبوده است). کاترین میه منتقد و موسس وسردبیر مجله آرت پرس نویسنده بیپروایی است که […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
آنچه در هنر معاصر ما جاری است، کلمنت گرینبرگ: میان خطوط
معرفی کتاب کلمنت گرینبرگ: میان خطوط همراه با مناظرهی تییری دُ دوو با گرینبرگ در دانشگاه اُتاوا سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی کلمنت گرینبرگ (۱۹۹۴-۱۹۰۹) قهرمان اکسپرسیونیسم انتزاعی و مدرنیسم، به عنوان برجستهترین منتقد هنری نیمهی دوم سدهی بیستم، و شاید برجستهترین منتقد هنری تاریخ، مورد ستایش بسیار بوده است. این کتاب که باز-ارزیابی پویایی از نوشتههای گرینبرگ است، سه رویکرد را به او و کارش ترسیم میکند: گرینبرگ منتقد، آموزهمند و نظریه پرداز. این کتاب که منبعی ضروری برای […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
گزارشی از امری ناشناخته در هنر!
گزارشی از امری ناشناخته در هنر! معرفی و شرحِ کتاب «هنر و هراس» از پُل ویریلیو سایت تندیس به قلم علی یحیایی کتاب هنر و هراس با دو ترجمه در بازار حضور دارند یکی را انتشارات مانیا هنر به نام «هنر و ترس» با ترجمه کامران برادران نشر داده است و یکی را انتشارات هزاره سوم با ترجمه فتاح محمدی به نام «هنر و هراس» نشر کرده است. به نظرِ نگارنده، ترجمه فتاح محمدی از کتاب «Art and fear» ترجمه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
چگونه جورج دیکی تا حالا کشته نشده است!؟
چگونه جورج دیکی تا حالا کشته نشده است!؟ معرفی و تشریحِ کتاب هنر و ارزش نوشته جورج دیکی ترجمه محمد روحانی انتشارات مدرسه اسلامی هنر سایت تندیس به قلم: علی یحیایی جورج دیکی (George Dickie) را یکی از اساتید قدرتمند و تاثیر گذار در سنت تحلیلی بررسی فلسفی آثار هنری برمیشمارند. او واضع نظریه نهادی هنر است. جورج دیکی با آنکه مخالفین بسیاری دارد ولی جزو تاثیر گذارترین نظریه پردازان هنر در دوران معاصر است . یکی از مهمترین ایدههای […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
در قلب هر هنرمندِ ایرانی یک افلاطون میتپد!
در قلب هر هنرمندِ ایرانی یک افلاطون میتپد! معرفی کتاب زیبایی و فلسفه هنر در گفتگو: افلاطون سایت تندیس به قلم علی یحیایی معرفی کتاب این هفته اختصاص دارد به فیلسوفی که خودش و شاگردش از غرب بیشترین تاثیر را در مسیرِ تفکر و حکمت شرق داشتند. ما در ایرانِ پیش از اسلام و بعد از اسلام با افلاطون روبرو بوده ایم. از پزشکانِ یونانیِ دربارِ هخامنشی که تحفه افلاطون و ارسطو با خود به این سرزمین آوردند تا حضور […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
معرفی کتاب شهرت | رازهایی درباره شهرت که هر هنرمندی باید بداند!
معرفی کتاب شهرت رازهایی درباره شهرت که هر هنرمندی باید بداند! معرفی و شرح کتاب «شهرت» نویسنده: مارکرولندز ،ترجمه: افشین خاکباز، انتشارات: فرهنگ نشر نو، ۱۵۰ صفحه سایت تندیس به قلم علی یحیایی شاید بیاغراق کمترین نیاز برای یک هنرمند شهرت باشد ولی بیشترین شناختِ جامعه از هنرمند، شهرتِ او است. در روزگاری که بازارِ مشهور شدن داغ و سودای شهرت برای همه خواستنی است و حتی کودکان ما به مشهور شدن فکر میکنند؛ باید فهمید چقدر به خریدنِ شهرت از […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
معرفی کتاب چشمان پوست | دستها میخواهند ببینند، چشمها میخواهند نوازش کنند!
معرفی کتاب چشمان پوست دستها میخواهند ببینند، چشمها میخواهند نوازش کنند! معرفی کتاب (چشمان پوست) نویسنده: یوهان پالاسما با مقالهای تحلیلی بر فلسفهی موریس مرلوپونتی و معماری سایت تندیس به قلم علی یحیایی معرفی کتابهایی که در سال ۹۶ به قلم علی یحیایی نگاشته شده را در انتهای این شماره دنبال کنید. معرفی این کتاب با نگاهی به دو ترجمه صورت میگیرد، اولین ترجمهی این کتاب به همتِ آقای رامین قدس به وسیله انتشارات گنج هنر و پرهام نقش در […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
شاید از خواندن این کتاب خیلی عصبانی شوید! اما با نخواندنش بیشک کُفری میشوید؟! هنر زیبایی تفکر
هنر زیبایی تفکر | شاید از خواندن این کتاب خیلی عصبانی شوید! اما با نخواندنش بیشک کُفری میشوید؟! پرونده معرفی کتاب کتاب «هنر زیبایی تفکر» نوشته: محمد رضا ریختگران نشر: ساقی ۱۹۷ صفحه سایت تندیس به قلم علی یحیایی در فضای نظری هنر در دهه پنجاه و شصت ایران چه میگذشت؟روبرو شدن با اسم احمد فردید برای خود چالشی است. چه به فراموش کردنش بپردازیم چه به تاییدش چه به نشناختنش، در هر صورت او یکی از مهمترین و یکی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
درآمدی بر فلسفه هنر، چرا مجبورید این کتاب را بخوانید؟!
درآمدی بر فلسفه هنر، چرا مجبورید این کتاب را بخوانید؟! معرفی کتاب درآمدی بر فلسفه هنر پرونده معرفی کتاب | چه کسی کتابهای هنرِ من را دزدید!؟ نویسنده: نئول کارول | ترجمه: صالح طباطبائی | انتشارات فرهنگستان هنر سایت تندیس به قلم علی یحیایی هنر به مثابه بازنمایی یعنی چه؟ چرا از سلطهی نظریه محاکات رها نمیشویم؟ چه فرقی است بین اثری که زیباست یا درباره زیبایی است؟ اگر اثری خلق کنیم که برای هیچ کس قابل درک نباشد، آیا اثر هنری به شمار […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
از روایتِ رابطهی پنهانیِ اَوِدون با رضا عکاسباشی تا تاثیر ناصرالدین شاه بر فوکو!؟
از روایتِ رابطهی پنهانیِ اَوِدان با رضا عکاسباشی تا تاثیر ناصرالدین شاه بر فوکو!؟ چه کسی کتابهای هنرِ من را دزدید؟! (پرونده معرفی کتاب) سایت تندیس به قلم علی یحیایی عکاسی در چه دورهای وارد ایران شد؟ روند تاریخی عکاسی ایران چیست؟ برخورد فیلسوف، ملا هادی سبزواری با پدیده عکاسی چه بود؟ آقا رضا عکاس باشی که بود؟ آیا عکاسی روی جنبش مشروطه تاثیر گذاشت یا مشروطه روی عکاسی؟ اولین عکس های خبری و سیاسی در ایران با چه مضامینی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
همه آنچه دوست داشتید از هادی هزاوهای بدانید ولی جرأت پرسیدنش را نداشتید!
هادی هزاوهای از هنرمندانیست هنوز در حال درخشش است چرا که هنوز به زیستن معتقدند، به آن گونه که در جایی میگوید در کنار قبر اردشیرمحصص درخت سیب عظیمی است.
چه کسی کتابهای هنر من را دزدید؟!(پرونده معرفی کتاب)
سایت تندیس به قلم علی یحیایی