استخراج زیبایی از دل زشتی، معرفی کتاب وابی سابی

معرفی کتاب وابی سابی
نوشته لئونارد کورن | ترجمه سعیده موسوی | انتشارات مشکی
آوام مگ: نرگس رنجبر


معرفی کتاب وابی سابی

زوال یک زیبایی، محرک اولیه ایجاد فلسفه وابی‌سابی است. عالم در عین ویران کردن، آباد نیز می‌کند. چیزهای جدید از هیچ خلق می‌شوند. با وجود این، ما قادر نخواهیم بود که نه تنها با نگاهی سرسری به این نکته پی ببریم که آیا چیزی در حال ظهور است یا در حین افول. اگر غیر از این می‌اندیشیدیم ، ممکن بود سر نوزادی را با ظاهر کوچک خمیده و کمی نامتناسب با پیرمرد بسیار کهن سال و محتضری اشتباه بگیریم.

روشنگرترین نکته‌ای که می‌توان در مورد معنای وابی‌سابی به آن اشاره کرد مسئله پر و بال دادن به افسانه درک ناپذیری وابی‌سابی به دلایل زیباشناختی است. برخی منتقدان ژاپنی بر این باورند که وابی سابی باید کیفیات راز آمیز و گریزان بودن خویش را حفظ کند. و تعریف لغوی آن برای عامه عموم دشوار باشد. چرا که وصف ناپذیری بخشی از منحصر به فرد بودن آن است.

وابی سابی را هنر بدوی می‌خوانند . یعنی اشیایی که بی آلایش، ساده و بی‌تکلف‌اند و از مواد طبیعی ساخته شده‌اند. هرچند برخلاف هنر بدوی، وابی‌سابی تقریبا هیچ‌گاه به صورت نمایشی و نمادین به کار گرفته نمی‌شود.

برای درک بهتر اینکه وابی‌سابی چیست، مقایسه و تقابل آن با مدرنیسم ممکن است سودمند باشد. در اینجا ما ابتدا شباهت‌ها و بعد به تفاوت‌ها می‌پردازیم. هر دو اطلاق می‌شوند به تمام صورت‌های اشیا، فضاها و دیزاین‌های کار دست بشر. هردو واکنش قدرتمنی هستند به گرایش‌های مسلط تثبیت شده زمان خود. مدرنیسم محصول رویگردانی رادیکال از کلاسی‌سیسم و التقاط‌گرایی قرن نوزدهم است. وابی‌سابی نیز بر اثر رویگردانی رادیکال از کمال زیبایی پر زرق و برق چینی قرن شانزدهم و بیش از آن به وجود آمده. هردو آرمان‌هایی انتزاعی و غیربازنمایی از زیبایی هستند. و اما تفاوت‌ها ، وابی‌سابی بر خلاف مدرنیسم در فضای خصوصی ارائه می‌شود و بر جهان‌بینی شهودی دلالت دارد که مدرنیسم بر جهان‌بینی منطقی و عقلانی تاکید دارد. وابی‌سابی منحصر به فرد است اما مدرنیسم تولید انبوده دارد و آینده محور است. وابی‌سابی سازماندهی اندام وار، ارگانیک فرم است برخلاف مدرنیسم که هندسی و تیز و دقیق نمایان می‌شود. و در کل مدرنیسم جهانی روشن و درخشان را شکل می‌دهد که وابی‌سابی از آن بی‌بهره است.

استخراج زیبایی از دل زشتی، یکی از ویژگی‌های مهم ارزش‌های معنوی عالم وابی‌سابی است. وابی‌سابی را می‌شود یک نظام زیباشناختی جامع خواند. جهان‌بینی یا عالم آن خود ارجاع است. این نظام رویکرد یک پارچه ای نسبت به ماهیت غایی وجود، دانش مقدس، سلامت عاطفی، رفتار و ظاهر و حس چیزها فراهم می‌آورد. هرچه یک نظام زیباشناختی سازمان یافته‌تر باشد و اجزا یا مولفه‌های آن با وضوح بیشتری تعریف شده باشند، سودمند تر خواهد بود. هرچه ابزارهای مفهومی بیشتر باشد، راه‌های بیشتری برای ارجاع به اصول بنیادین دارند. زیبایی می‌تواند از دل زشتی بیرون بیاید. وابی‌سابی در تفکیک زیبایی از نازیبایی یا  زشتی  دو پهلو عمل می‌کند . از یک منظر، زیبایی وابی‌سابی در گرو کنار آمدن با چیزی است که آن را زشت می‌پندارید .زیبایی رویداد پویایی است که میان شما و چیز دیگری رخ می‌دهد. زیبایی به خودی خود می تواند در هر لحظه در صورت وجود شرایط بستر و دیدگاه مناسب به وقوع بپیوندد. از این رو زیبایی نوعی حالت تغییر یافته هوشیاری و یک لحظه خارق‌العاده شاعرانه و ظریف است.

چیزهایی که در ظاهر و بنا به تعاریفی که آمده لقب فلسفه وابی‌سابی به آن تعلق گرفته است باید کیفیتی مبهم، تار یا کم رمق داشته باشد. کیفیت چیزهایی که به سمت نیستی می‌روند (یا از آن بیرون می‌آیند). چیزهایی که زمانی دارای خطوط روشن و قابل تشخیص بودند درخشش رنگ پریده ملایمی پیدا می‌کنند . اجسامی که زمانی جسمیت محکم و استواری داشته‌اند حالتی تقریبا اسفنج‌گونه می‌یابند. رنگ‌های مخلوط نشده با آب زمانی براق مبدل می‌شوند به رنگمایه‌های تیره خاکی فام. سادگی در کانون چیزهای وابی‌سابی است. بدیهی است که نیستی نهایت سادگی است. اما قبل و بعد از نیستی، سادگی چندان هم آسان نیست. و در آخر تعاریف ذکر شده‌ای که در متن آمده به هیچ وجه بدین معنا نیست که از (جذابیت) چیزی بکاهید. کیفیتی که ما را متقاعد می‌سازد بارها و بارها به چیزی نگاه کنیم.

معرفی کتاب های دیگر را اینجا دنبال کنید: 

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
معرفی کتاب الفبای هنر امروز هنر از نگاه کیوریتور

معرفی کتاب الفبای هنر امروز | هنر از نگاه کیوریتور

معرفی کتاب الفبای هنر امروز | هنر از نگاه کیوریتور نوشته ینس هوفمن | ترجمه افرا صفا | نشر نظر آوام مگ: سمیرا حسینی کهنموئی  «امرکیوریتوریال» و واژه­‌ی «کیوریتور» به صورت گسترده‌­ای در جامعه هنری امروز کشور مطرح می­‌شود. استفاده از این مفهوم به عنوان «حرفه‌­ای شاخص» و جدید در حوزه تجسمی ایران، قرار گرفته است. در هنر معاصر امروزِ ما؛ شاید روشن­ترین تعریفی که برای کیوریتور بیان می­شود؛ مجموعه‌­ای از مدیریت­‌ها در فرآیند نمایشگاه‌­های انفرادی، گروهی و «سیری پژوهشی» در راستای ارائه […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
مجله واریته زرد 2

واریته زرد ۲ منتشر شد

واریته زرد ۲ منتشر شد آوام مگ به قلم جاوید رمضانی در واریته ۲ با ساختارهای جدی‌تری مواجه هستیم. دبیر تحریریه بهرنگ صمدزادگان تغییری در متن سرمقاله خود نداده و متن سردبیری تغییر چندانی نکرده است. دبیر ترجمه اشکان صالحی در نقدی به ترجمه‌های معاصر که غیر مسئولانه و تحت نام‌های باب روز به خورد مخاطب داده می‌شود سعی بر تاکید بر ارزش‌های از یاد رفته دارد و خود را مکلف به وسواس و تعهد در ترجمه می‌داند. تغییراتی در […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
بهداشت هنرمندان

مطالعه برای بهداشت هنرمندان خوب است

مطالعه برای بهداشت هنرمندان خوب است معرفی کتاب اما آیا این هنر است؟ سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی مقدمه ای بر نظریه هنر نوشته سینتیا فریلند ترجمه کامران سپهران، چاپ اول ۱۳۸۳ نویسنده این کتاب، سینتیا فریلند، متولد ۱۹۵۱دکترای فلسفه دارد و متخصص در فلسفه، اخلاق و زیبایی یونان باستان است، در مطالعات اجتماعی انسانی دوره های فلسفی فمینیست را تدریس می‌کند. کتاب‌های اخیر او شامل: آیا این هنر است؟ بررسی فلسفی هنر معاصر( philosophical examination of contemporary art)؛ […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
معرفی کتاب هنر معاصر، تاریخ و جغرافیا

هنر در تکثر | معرفی کتاب هنر معاصر ، تاریخ و جغرافیا

معرفی کتاب های تجسمی  معرفی کتاب هنر معاصر ، تاریخ و جغرافیا هنر در تکثر  سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشته کاترین میه | ترجمه  مهشید نونهالی | نشر نظر کتاب هنر معاصر در ابتدا با چالش بزرگ معاصریت آغاز می‌شود (باید به امری آشکار تن در دهیم اگر چه ناب گرایان را به رنج می‌آورد اینکه هنر در کار ساخته شدن همیشه معاصر نبوده است). کاترین میه منتقد و موسس وسردبیر مجله آرت پرس نویسنده بی‌پروایی است که […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
کلمنت گرینبرگ

آنچه در هنر معاصر ما جاری است، کلمنت گرینبرگ: میان خطوط

معرفی کتاب کلمنت گرینبرگ: میان خطوط همراه با مناظره‌ی تی‌یری دُ دوو با گرینبرگ در دانشگاه اُتاوا سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی کلمنت گرینبرگ (۱۹۹۴-۱۹۰۹) قهرمان اکسپرسیونیسم انتزاعی و مدرنیسم، به عنوان برجسته‌ترین منتقد هنری نیمه‌ی دوم سده‌ی بیستم، و شاید برجسته‌ترین منتقد هنری تاریخ، مورد ستایش بسیار بوده است. این کتاب که باز-ارزیابی پویایی از نوشته‌های گرینبرگ است، سه رویکرد را به او و کارش ترسیم می‌کند: گرینبرگ منتقد، آموزه‌مند و نظریه پرداز. این کتاب که منبعی ضروری برای […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
معرفی کتاب هنر و هراس پُل ویریلیو

گزارشی از امری ناشناخته در هنر!

گزارشی از امری ناشناخته در هنر! معرفی و شرحِ کتاب «هنر و هراس» از پُل ویریلیو سایت تندیس به قلم علی یحیایی کتاب هنر و هراس با دو ترجمه در بازار حضور دارند یکی را انتشارات مانیا هنر به نام «هنر و ترس» با ترجمه کامران برادران نشر داده است و یکی را انتشارات هزاره سوم با ترجمه فتاح محمدی به نام «هنر و هراس» نشر کرده است. به نظرِ نگارنده، ترجمه فتاح محمدی از کتاب «Art and fear» ترجمه […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
معرفی کتاب هنر و ارزش جورج دیکی

چگونه جورج دیکی تا حالا کشته نشده است!؟

چگونه جورج دیکی تا حالا کشته نشده است!؟ معرفی و تشریحِ کتاب هنر و ارزش نوشته جورج دیکی ترجمه محمد روحانی انتشارات مدرسه اسلامی هنر سایت تندیس به قلم: علی یحیایی جورج دیکی (George Dickie) را یکی از اساتید قدرتمند و تاثیر گذار در سنت تحلیلی بررسی فلسفی آثار هنری برمی‌شمارند. او واضع نظریه نهادی هنر است. جورج دیکی با آنکه مخالفین بسیاری دارد ولی جزو تاثیر گذارترین نظریه پردازان هنر در دوران معاصر است . یکی از مهمترین ایده‌های […]

۱ comment

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
معرفی کتاب زیبایی و فلسفه هنر در گفتگو: افلاطون

در قلب هر هنرمندِ ایرانی یک افلاطون می‌تپد!

در قلب هر هنرمندِ ایرانی یک افلاطون می‌تپد! معرفی کتاب زیبایی و فلسفه هنر در گفتگو: افلاطون سایت تندیس به قلم علی یحیایی  معرفی کتاب این هفته اختصاص دارد به فیلسوفی که خودش و شاگردش از غرب بیشترین تاثیر را در مسیرِ تفکر و حکمت شرق داشتند. ما در ایرانِ پیش از اسلام و بعد از اسلام با افلاطون روبرو بوده ایم. از پزشکانِ یونانیِ دربارِ هخامنشی که تحفه افلاطون و ارسطو با خود به این سرزمین آوردند تا حضور […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
معرفی کتاب شهرت

معرفی کتاب شهرت | رازهایی درباره شهرت که هر هنرمندی باید بداند!

معرفی کتاب شهرت رازهایی درباره شهرت که هر هنرمندی باید بداند! معرفی و شرح کتاب «شهرت» نویسنده: مارک‌رولندز ،ترجمه: افشین خاکباز، انتشارات: فرهنگ نشر نو، ۱۵۰ صفحه سایت تندیس به قلم علی یحیایی شاید بی‌اغراق کمترین نیاز برای یک هنرمند شهرت باشد ولی بیشترین شناختِ جامعه از هنرمند، شهرتِ او است. در روزگاری که بازارِ مشهور شدن داغ و سودای شهرت برای همه خواستنی است و حتی کودکان ما به مشهور شدن فکر می‌کنند؛ باید فهمید چقدر به خریدنِ شهرت از […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
کتاب چشمان پوست

معرفی کتاب چشمان پوست | دست‌ها می‌خواهند ببینند، چشم‌ها می‌خواهند نوازش کنند!

معرفی کتاب چشمان پوست دست‌ها می‌خواهند ببینند، چشم‌ها می‌خواهند نوازش کنند! معرفی کتاب (چشمان پوست) نویسنده: یوهان پالاسما با مقاله‌ای تحلیلی بر فلسفه‌ی موریس مرلوپونتی و معماری سایت تندیس به قلم  علی یحیایی معرفی کتاب‌هایی که در سال ۹۶ به قلم علی یحیایی نگاشته شده را در انتهای این شماره دنبال کنید. معرفی این کتاب با نگاهی به دو ترجمه صورت می‌گیرد، اولین ترجمه‌ی این کتاب به همتِ آقای رامین قدس به وسیله انتشارات گنج هنر و پرهام نقش در […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
هنر زیبایی تفکر

شاید از خواندن این کتاب خیلی عصبانی شوید! اما با نخواندنش بی‌شک کُفری می‌شوید؟! هنر زیبایی تفکر

هنر زیبایی تفکر | شاید از خواندن این کتاب خیلی عصبانی شوید! اما با نخواندنش بی‌شک کُفری می‌شوید؟! پرونده معرفی کتاب کتاب «هنر زیبایی تفکر» نوشته: محمد رضا ریختگران نشر: ساقی ۱۹۷ صفحه سایت تندیس به قلم علی یحیایی در فضای نظری هنر در دهه پنجاه و شصت ایران چه می‌گذشت؟روبرو شدن با اسم احمد فردید برای خود چالشی است. چه به فراموش کردنش بپردازیم چه به تاییدش چه به نشناختنش، در هر صورت او یکی از مهمترین و یکی […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
درآمدی بر فلسفه هنر

درآمدی بر فلسفه هنر، چرا مجبورید این کتاب را بخوانید؟!

درآمدی بر فلسفه هنر، چرا مجبورید این کتاب را بخوانید؟!  معرفی کتاب درآمدی بر فلسفه هنر  پرونده معرفی کتاب | چه کسی کتابهای هنرِ من را دزدید!؟ نویسنده: نئول کارول | ترجمه: صالح طباطبائی | انتشارات فرهنگستان هنر سایت تندیس به قلم علی یحیایی هنر به مثابه بازنمایی یعنی چه؟ چرا از سلطه‌ی نظریه محاکات رها نمی‌شویم؟ چه فرقی است بین اثری که زیباست یا درباره زیبایی است؟ اگر اثری خلق کنیم که برای هیچ کس قابل درک نباشد، آیا اثر هنری به شمار […]

۱ comment

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
اَوِدون با رضا عکاسباشی

از روایتِ رابطه‌ی پنهانیِ اَوِدون با رضا عکاسباشی تا تاثیر ناصرالدین شاه بر فوکو!؟

از روایتِ رابطه‌ی پنهانیِ اَوِدان با رضا عکاسباشی تا تاثیر ناصرالدین شاه بر فوکو!؟ چه کسی کتابهای هنرِ من را دزدید؟! (پرونده معرفی کتاب) سایت تندیس به قلم علی یحیایی عکاسی در چه دوره‌ای وارد ایران شد؟ روند تاریخی عکاسی ایران چیست؟ برخورد فیلسوف، ملا هادی سبزواری با پدیده عکاسی چه بود؟ آقا رضا عکاس باشی که بود؟ آیا عکاسی روی جنبش مشروطه تاثیر گذاشت یا مشروطه روی عکاسی؟ اولین عکس های خبری و سیاسی در ایران با چه مضامینی […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
هادی هزاوه‌ای

همه آنچه دوست داشتید از هادی هزاوه‌ای بدانید ولی جرأت پرسیدنش را نداشتید!

هادی هزاوه‌ای از هنرمندانیست هنوز در حال درخشش است چرا که هنوز به زیستن معتقدند، به آن گونه که در جایی می‌گوید در کنار قبر اردشیرمحصص درخت سیب عظیمی است.
چه کسی کتابهای هنر من را دزدید؟!(پرونده معرفی کتاب)
سایت تندیس به قلم علی یحیایی

۰ comments