فیگورهای ترکیبی حکمت رحمانی در گالری صا
اینجا هنرمندان مشغول کارند!
آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده
گزارش اجرای زندهی نقاشی توسط حکمت رحمانی در نگارخانهی صا
نگارخانهی صا در سال ۹۸، برای ایجاد ارتباط بیواسطه میان مخاطب و هنرمند و فراهم کردن فضایِ کارگاهیِ مشارکتی برای هنرمندان، برنامههایی را در قالب اُپن استودیو، ورک شاپ، اجرای زنده نقاشی و سمپوزیوم برگزار میکند.
سومین دوره از این مجموعه فعالیتها، تحت عنوان “روبارو” به اجرای زندهی نقاشی توسط حکمت رحمانی اختصاص داشت. در این رویداد سه روزه، رحمانی هر شب بر یک تابلو نقاشی با رنگِ روغنی، بدون طرح قبلی و بهصورت بداههپردازی طراحانه کار کرد.
حکمت رحمانی هنرمندی است که به خوبی توانسته اصول آکادمیک طراحی و اسلوب ساخت و ساز با رنگ را فرا بگیرد، هضم کند و پشت سر بگذارد. رحمانی در کار خود درگیر رعایت اصول یا ساخت و ساز واقعگرایانه نیست بلکه این اصول را بسیار راحت در طراحی به کار میبندد و سپس در رنگگذاری شیوهای بیانگرانه را در پیش میگیرد. رحمانی از آن دسته نقاشانی است که گرفتار فریبندگی واقعگرایی در نقاشی فیگوراتیو نشده و واقعگرایی را در حدی استفاده میکند که به کار تولید معنا در اثر بیاید.
تمرکز رحمانی در این اجراها بر حرکت سیال بین فیگورهای متعدد بود. چیزی که در طراحیهای به نمایش درآمده در نگارخانه نیز قابل پیگیری است؛ فیگورهایی ترکیبی، نیمه انسان، نیمه حیوان که در روند یک جریان سیال ذهنی شکل گرفته بودند. اما تنها در اجرای اولِ نقاش میشد این رویکرد را به وضوح دنبال کرد. آنجا که کار با پرترهی یک انسان آغاز میشود و همان پرتره ابتدا تبدیل به خوک، بعد سگ و در نهایت گاو میشود. در این روند مخاطبِ کار رحمانی علاوه بر آنکه شاهد قدرتنمایی تکنیکی این هنرمند است توان ذهنی او را نیز درمییابد. مخاطبِ کار رحمانی روند آفرینش چیزی از هیچ را میبیند و نیز توان آفریننده در جرح و تعدیلِ آفریده را. اما مگر در اجرای نخست این دخل و تصرفها منجر به تخریب و بازآفرینی نمیشود و نقاش در دو اجرای دیگر از زمان شروع کار تا پایان آن با آگاهی از آنچه که میآفریند مرحله به مرحله با روند تولید تصویر نهایی همراه است و خود را ملزم به اتمام اثر میکند. حال آنکه در اجرای نخست رحمانی دائما در حال تخریب و بازآفرینی است؛ جستجوگر است. میتوان گفت در دو اجرای دیگر رحمانی صرفا در معنایی تکنیکی نقاشی میکند و نمیتواند آن آزادی اجرای نخست را در خلق به صحنه بیاورد. مخاطب در اجرای رحمانی نقاشی توانمند و خوددار میبیند که با کنترل تنشهای درونی خود امکان درگیر شدن مخاطب با یک وضعیت بیانگرانه را میگیرد تا مخاطب بیشتر بر جزئیات تکینکی کار نقاش تمرکز کند و از پالت رنگی بدیع نقاش حظ بصری ببرد.
آثار حکمت رحمانی پس از سه اجرا، از بیست و هشتم تا سی و یکم خرداد ۹۸ در نگارخانه صا به نمایش درآمد.
در ادامه رویکرد ایجاد ارتباط نزدیک بین مخاطب و هنر، صا نمایشگاههایی را با عنوان “تخنه” در تیرماه ۹۸ برگزار میکند. تمرکز اصلی در این رویداد بر آثاری است که جایی میان هنر و کاربرد قرار میگیرند؛
هفتم تا دوازدهم تیر: سازههای دکوراتیو مهدی اشرفی ورزیده. با مشارکت: مژده اتراک، سحرافتخارزاده، مانی کومار، هانی نجم، ساناز یوسفی.
چهاردهم تا نوزدهم تیر: نمایشگاه انفرادی ظرفدیسهای مِسی فرهاد قُصِیری. با حضور استادکارِ مس، احمد باباوند در روز افتتاحیه.
عکاسان: اشکان رشاد، سلماز افتخارزاده
در همین ارتباط اینجا ببینید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرترههای اکسپرسیو مانی کومار در رویداد روبارو
پرترههای اکسپرسیو مانی کومار در رویداد روبارو اینجا هنرمندان مشغول کارند! آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده نگارخانهی صا در سال ۹۸، در راستای ایجاد ارتباط بیواسطه میان مخاطب و هنرمند و فراهم کردن فضایِ کارگاهیِ مشارکتی برای هنرمندان، برنامههایی را در قالب اُپن استودیو، ورک شاپ، اجرای زنده نقاشی و سمپوزیوم برگزار میکند. دومین دوره از این مجموعه فعالیتها، تحت عنوان “روبارو” به اجرای زنده نقاشی از پرترههای آشنای تاریخ هنر، توسط مانی کومار اختصاص داشت. طی این رویدادِ […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
اثرهنری در ساحت آگاهی جمعی | نگاهی به اجرای مشارکتی سحرافتخارزاده
در گالری صا لطفاً جای خالی را پر کنید! نگاهی به اجرای مشارکتی سحر افتخارزاده در گالری صا آوام مگ: به قلم نویسنده مخاطب اشکان رشاد در بدو امر، بسته بودن ورودی گالری برابر بود با اولین حس چالش. قرار بود تصمیم بگیرید که مایل به شرکت در تکمیل یک اثر هنری در کنار خالق آن هستید یا خیر؟ مشارکت یا عدم مشارکتی که ابدی و بیتغییر مینمود؛ حسی از تعلیق مطلق. خوانده میشدید و بعد از ورود به گالری بیآنکه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
اینجا هنرمندان مشغول کارند | رویداد دوم
اینجا هنرمندان مشغول کارند | رویداد دوم نگاهی به رویداد نقاشی تاها حامد در پروژه روبارو گالری صا آوام مگ: عکاس: سلماز افتخارزاده نوازندگان: محمدرضا رشیدی، مرتضی ایرانی، علیرضا روزبه، مهدی روزبه گالری صا در سال ۹۸، در راستای ایجاد ارتباط بیواسطه میان مخاطب و هنرمند و فراهم کردن فضایِ کارگاهیِ مشارکتی برای هنرمندان، برنامههایی را در قالب اُپن استودیو، ورک شاپ، اجرای زنده نقاشی و سمپوزیوم برگزار میکند. اولین دوره از این مجموعه فعالیتها، تحت عنوان “روبارو” از شانزده […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
اینجا هنرمندان مشغول کارند
اینجا هنرمندان مشغول کارند نگاهی به رویداد نقاشی فرزانه قریشی در پروژه روبارو گالری صا آوام مگ: عکاس: سولماز افتخارزاده- اشکان رشاد گالری صا در سال ۹۸، در راستای ایجاد ارتباط بیواسطه میان مخاطب و هنرمند و فراهم کردن فضایِ کارگاهیِ مشارکتی برای هنرمندان، برنامههایی را در قالب اُپن استودیو، ورک شاپ، اجرای زنده نقاشی و سمپوزیوم برگزار میکند. اولین دوره از این مجموعه فعالیتها، تحت عنوان “روبارو” از شانزده فروردین کار خود را با حضور پنج هنرمند آغاز کرده؛ […]