«نامرئیها» سه هزار بار به طبیعت نزدیکترند
نقدی بر نمایشگاه «نامرئیها» مجموعه عکس امیرحسین شایگان
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشفکر
در عصر اولین جمعهی مردادماه، گالری «والی» میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمند جوان، «امیرحسین شایگان»، است. مجموعهی عکسی با عنوان «نامرئیها» که در ابعاد متنوع و سیاهوسفید به تماشا گذاشته شده است.
شایگان متولد سال ۱۳۵۹، در رشتهی مهندسی کشاورزی تحصیل کرده است؛ او زندگی خود را به واسطهی شغل پدرش بهعنوان یک فعال محیط زیست و حشرهشناس در بخشی از غنیترین منابع طبیعی کشور پهناور ایران گذرانده است و در همین تجربیات است که علاقهی او به طبیعت شکل گرفته و آثارش با تأثیر از این علاقه متولد شدهاند.
عکسهایی درشتنماییشده تا آنجاکه از سوژه، جز بافتی از آن برجای نمانده و تصاویری انتزاعی خلق شدهاند؛ تصاویری که زیبا و شبیه به مناظر طبیعت هستند. شایگان، برای بهدستآوردن این تصاویر، به کمک برادر خود تجهیزات اپتیکی خاصی را تولید و به دوربین الحاق کرده که قدرت بزرگنمایی آن را تا ۳۰۰۰ درجه بالا برده است. این کار جهت کاهش هزینههای عکاسی با میکروسکوپ الکترونی و ایجاد تصاویری متفاوت با عکسهای صرفاً علمی صورت گرفته که در کارماده و ارائهی عکسها مؤثر بوده و نتایج دقیقی حاصل کرده است.
آثار شایگان خردهمناظر تخیلیِ حاصل از تصویری جزئی است که کل خود را در این استحاله پشت سر میگذارد. اساساً در عکاسی ماکروگرافی یا ریزنگاری، فرورفتن در جزئیات، موجب کشف و شهودی درونگرایانه میشود و شباهتها و تصاویری را نمایان میسازد که رابطهی فلسفیِ میان جزء و کل را پررنگ و پدیدار میسازد. رابطهی جزء و کل در این نوع تصویر، هم بر تکثر اجزا و هم بر تکرارپذیری آن و یگانگی کل، صحه میگذارد و میتوان متصور شد که هر جزئی در درون خود الگویی از یک کل واحد را تکرار میکند. هنرمند بر آن است که در نمایشگاه خود تکثر و تنوع اجزای درونی و نادیدنی طبیعت را تحسین کرده و امیدوار باشد با جمعآوری این قطعات معمای بزرگ چیستی آن (طبیعت) را مانند پازلی تکمیل و حل کند. او دلبستهی اشکال طبیعت است که در اندازههای مختلف از ریزذره تا غولآسا تکرار میشوند و دائماً یکدیگر را بازمیتابانند.
در متنی که «نینا عصری» بر نمایشگاه نوشته است، اشاره شده است که همهی سوژههایی که از آنها عکاسی شده، از منظر طبیعی، مرده محسوب میشوند که دلیل آن رعایت اخلاق زیستمحیطی عکاس بوده است. او همچنین علت این انتخاب توسط عکاس را جستوجوی روح زندگی در طبیعت دانسته که حتی بعد از مرگ هم جریان دارد و میتواند وجهی مفهومی را به عکسهای این مجموعه نسبت دهد؛ اما به نظر میرسد این رویکرد با کلیات نمایشگاه متناسب نیست.
به عقیدهی من این نمایشگاه دارای رویکرد زیباشناسانهی فرمی و بیرونی است و نمیتوان بار اضافهتری بر آن تحمیل کرد. او روحی طبیعتگرا دارد و ستایشگر زیباییِ بالقوهی درون آن است که در ابعاد کوچک و بزرگ تکرار میشود؛ اما همواره بین او و این تصاویر فاصلهای مشخص برقرار است. این فاصله حاصل عدم ورود عکاس به تصویر است؛ تصاویری که مستقیم و بدون دخالت خاصی آنجا حضور دارند؛ آنها صرفاً توسط عکاس انتخاب شدهاند و هیچ ردی از او و نگاه خاص او در آن دیده نمیشود.
اشکال زیبای موجمانند که در واقع پوستهی پشت یک ملخ هستند، مانند شنهای روان یا سیلاب جلوه میکنند؛ اما ردی از تفسیر عکاس دربرابر این حالت خاص که بافت هستی در پشت یک ملخ به خود گرفته دیده نمیشود؛ در واقع تصاویر او فاقد تصور هستند.
او به مجموعهی خود یک کلیت نمیبخشد؛ زیرا اجزای آن را جدا از خودش آفریده و به آن ورود نکرده است؛ بنابراین سرنوشت این مجموعه نیز در هالهای از ابهام قرار میگیرد و مشخص نیست که وظیفهی زیباییشناسانهی این تصاویرِ فرمگرا و انتزاعی در چه بستری به سرانجام میرسند. آیا این آثار تزئینی هستند، یا مفهومی و کنشگر؛ و مخاطب دربرابر آنها سویهای انفعالی دارد یا قرار است با آنها به تعامل برسد؟ اینها سؤالاتی هستند که شایگان در درازمدت به آننها پاسخ خواهد داد تا روند تولید هنری خود را سامان دهد.
نقدهای دیگر به همین قلم:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
چند روزی در میان مرکز نبشی و یادوارهی عباس کیارستمی
چند روزی در میان مرکز نبشی و یادوارهی عباس کیارستمی نقدی بر نمایشگاه «چند روزی در میان مرکز نبشی» یادوارهی عباس کیارستمی آوام مگ: به قلم مریم روشفکر چند روزی است که دومین نمایشگاهی که «پرهام دیدهور»، به یادبود عباس کیارستمی، گردآوری کرده، در حال برگزاری است. نمایشگاهی از هفتادونه عکاس به مناسبت هفتادونهمین سالروز تولد او. هفتادونه عکس سیاهوسفید با چاپ آرتپرینت روی کاغذ و در اندازهی ۳۰در۴۰ با قابهای یکسان و سیاههای از برجستهترین عکاسان ایران. مهمترین ویژگی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی در نگارخانهی دانشگاه هنر
تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی نگاهی به نمایشگاه «دو شهر» در نگارخانهی دانشگاه هنر به همت دکتر «محمد مترجمزاده» و پروفسور «یورگ وینده» آوام مگ: به قلم مریم روشنفکر «دو شهر»، عنوان نمایشگاهی است که حاصل بخشی از برنامهی سهسالهی تبادل دانشگاهی بین گروه عکاسی دانشگاه هنر و دانشگاه دورتموند بوده که با حمایت مادی بنیاد «DAAD» برگزار شده است. مدیریت این دوره بر عهدهی دکتر «محمد مترجمزاده»، مدیر گروه عکاسی دانشگاه هنر، و پروفسور «یورگ وینده» از دانشگاه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
یحیی دهقانپور | بازیابیِ ارزشِ عکاسیشدن
بازیابیِ ارزشِ عکاسیشدن نقدی بر نمایشگاه «بهاریه»ی یحیی دهقانپور | گالری پروژههای آران آوام مگ: به قلم مریم روشنفکر عکاسیِ هنری در ایران تاریخی سردرگم و ناشناخته دارد که تاکنون سامانی به آن داده نشده است، اما از میان نامهایی که بیشک در روند شکلگیری و بالیدن آن مؤثر بودهاند، یحیی دهقانپور یکی از مؤثرترین افراد است. او معلمی متفاوت است و نسلهای متمادیِ عکاسان ایران از کلاسهای او بیرون آمدهاند که تعداد اسامی شناختهشده در میانشان بسیار زیاد است. […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان
یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان هنر سیلوئت بدوی آوام مگ: به قلم مریم روشنفکر در اولین هفتهی آغاز به کار گالریها در سال جدید، سالن گالری اعتماد در باغموزهی نگارستانِ تهران میزبان آثار آرش بهرامی است، هنرمندی که زیستگرایی و زیستهراسی را نقطهی عزیمتِ فکریِ نمایشگاهِ خود قرار داده است. این نمایشگاه با عنوان «چهلویک» دربرگیرندهی آثار نقاشی اوست که بهطور کلی به چهار بخش تقسیم میشود و روایتگر داستانِ سفر و جستوجوست. این مجموعه داستان […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده نقد نمایشگاههای سال ۹۷ به قلم مریم روشنفکر
پرونده نقد نمایشگاههای سال ۹۷ به قلم مریم روشنفکر در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاههایی که مریم روشنفکر در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۲۶ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطهی عکاسی، نقاشی و چیدمان نوشته شده است. مریم روشنفکر از منتقدان برنامهی هنرنامه، پر مخاطبترین رویداد تخصصی هنرهای تجسمی است که چهارمین سال خود را سپری میکند و هرهفته جمعهها از شبکه ۴ سیما پخش میشود. لیست زیر به لحاظ زمانی از […]