مریم روشن فکر؛ تندیس: موزه هنر شیکاگو بزرگترین هدیه در تاریخ ۱۳۶ ساله خود را دریافت کرد.
موزه هنر شیکاگو [۱] در سال ۱۸۷۹ تاسیس شده است و اینک بالغ بر ۳۰۰،۰۰۰ اثر هنری را در گنجینه خود دارد. این مجموعه دارای ۱۱ دپارتمان جمع آوری[۲] و ۵۰۰ کارمند در ۸ ساختمان میباشد و در قلب شیکاگو واقع شده است. و اینک این موزه بزرگترین هدیه در تاریخ ۱۳۶ ساله خود را دریافت نموده است. مجموعه هنری ادلیس/نیسون[۳] مجموعهای شامل ۴۲ اثر برجسته[۴] از هنرمندان معاصر است، که توسط تی ادلیس و همسرش گیل نیسون، مجموعه داران اهل شیکاگو به موزه اهدا شده است.
در این مجموعه تنها نه اثر از اندی وارهول، سه نقاشی از جاسپر جونز، یک اثر از رابرت راشنبرگ، دو نقاشی از روی لیختن اشتاین، چهار اثر از گرهارد ریشتر و یک نقاشی-حجم از سای تومبلی وجود دارد، همچنین آثار دیگری از بریس ماردن، اریک فیشل، جف کونز، دمین هرست، چارلز ری، تاکاشی موراکامی، کاترینا فریش، سیندی شرمن، ریچارد پرینس و جان کورین.
جیمز روندو[۵] کیوریتور و صاحب منصب این موسسه شاخصترین آثار مجموعه را بدین شرح اعلام نموده است:
۱- هدف، اثر جاسپر جونز، ۱۹۶۱
با استفاده از تصاویر و اشیا در اثر، در فاصله سالهای ۱۹۵۰ تا۶۰ جاسپر جونز محرک اصلی خروج از سلطه سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی به شمار می رود. هدیه ادلیس/نیسون شامل سه اثر بدعت گذار این دوران-فیگور شماره۴(۱۹۵۹)، الفبا(۱۹۵۹) و اثر شاخص هدف(۱۹۶۱) است. هدف نمونهای از آثار مهم و شناخته شده جونز است که بازی بین هنر، شی و نشانه را برده و مسیر پاپ آرت را هموار نمود.
۲- رابرت راشنبرگ- بدون عنوان، نشانه ۱۹۵۵
اثر بدون عنوان راشنبرگ نقاشی و مجسمه را به واسطه آمیزش متریال و تصویر شکل داده است، اثری که محدودیتهای بوم دو بعدی را به چالش کشید و سعی کرد پلی باشد بین آنچه راشنبرگ «شکاف بین هنر و زندگی» مینامد. این اثر مهم تا سالها به جاسپر جونز تعلق داشته و حتی گفته میشود نخ آویزان به چتر نجات اسباببازی الهام بخش جونز در خلق مجموعه کاته نری[۶] بوده است.
۳- اندی وارهول- لیز#۳(لیز رنگ شده اولیه)، ۱۹۶۳
مجموعه اندی وارهول نیز شامل نه اثر شاخص این هنرمند میباشد، شامل دو خود نگاره، تصاویر مثالزدنی ژاکلین کندی، الیزابت تیلورو، مونا لیزا و یک صندلی الکتریکی، که موزه را در جایگاه دارنده یکی از بهترین مجموعه های وارهول قرار داده است.
۴- سیندی شرمن- بدون عنوان#۹۲، ۱۹۸۱
سیندی شرمن هنرمندی است که میراثخوار استراتژیهای پاپآرت است و آن را با روشی نوین به فرهنگ عامه پیوند داد.
۵- سای تومبلی- بدون عنوان (بولسونا) ۱۹۶۹
یکی از چهارده بوم بزرگی که تومبلی در آگوست و سپتامبر ۱۹۶۹ در محیط ایزوله پلازو دل دروگو رم کار کرده است. آثاری که همزمان آبستره و در نهان گرافیکی هستند. نمونه خوبی از لحظه تغییر در هنر قرن بیستم. در میان هدایا مجسمه مشهوری نیز از تومبلی وجود دارد که یکی از شاخصترین آثار اوست.(+)
- Art Institute of Chicago
- curatorial departments
- the Edlis/Neeson Collection
- master piece
- James Rondeau
- Catenary series