نقدی بر نمایشگاه من نیز در آرکادیا هستم | هنربان هوفر حقیقی
گالری باوان
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشنفکر
در جستجوی آرکادیای از دست رفته
رابطه انسان با جهان پیرامونش موضوع چالشهای فلسفی عمیقی برای او بوده است. زمان، تاریخ و واقعیت که در بستر مکان جسمیت مییابند و انسان که دربرابر همه این مفاهیم گنگ، در دو جایگاه متمایز سوژه و ابژه قرار میگیرد، گاه او خالق همه اینهاست و گاه مخلوق.
نگارخانه باوان که به تازگی گشایش یافته و اینک دومین نمایشگاه خود را به تماشا گذاشته است میزبان نمایشگاهی است به هنربانی هوفر حقیقی از ده مجموعه عکس، حقیقی عنوان «من نیز در آرکادیا هستم» را برای این مجموعه برگزیده است که عنوان یکی از تابلوهای پوسن نقاش شهیر فرانسوی است، پوسن در این تابلو تصویری از آرمانشهر ارائه داده است، اما نگاه حقیقی به این نمایشگاه حاصل چالشی است مابین ذهنیت و عینت زندگی انسان و مفهوم آرمانشهر. در واقع او با گردآوری و کنار هم گذاشتن این مجموعهها سعی دارد پاسخی بیابد برای توضیح تناقض واقعیت زیستی و واقعیت آرمانی انسان معاصر که عکس را اختراع کرد به مثابه ابزاری برای ضبط و بازخوانی واقعیت و شاید قرار بود که عکسها همچون نقاشی پوسن سندی باشند بر تحقق آرامانشهر، اما شکاف آنجا رخ نمود که عکسها درست برعکس عمل کردند.
در واقع حقیقی بر این چالش که برخاسته از افتادن فاصله بین معنا و واقعیت است دست میگذارد. او مهاجرت معنا به ساحت ذهن و دوری ناگزیر آن از واقعیت را که در عکاسی متجلی میشود دستمایه این نمایشگاه قرار داده.
این نمایشگاه اما به زبان سادهتر پیرامون دو سوژه اصلی میچرخد، ۱ زمان و ۲ مکان و آنها هردو زیر مجموعه تصویر ذهنی انسان از آرامانشهر قرار میگیرند که آن نیز ذیل معنای واقعیت مورد بررسی واقع شده و آرمان شهر نماد فروریختن ذهنی انسان یا به عبارتی چالش ذهن انسان با واقعیت است یا آرمان است با واقعیت. در واقع میتوان گفت این نمایشگاه گردآوریِ مواجهه با زمان و مکان است که توسط این ۱۰ نفر تفسیر شده. در واقع هنربان سعی کرده تصاویری از آرمانشهر را از دریچه ده ذهن مختلف گردآوری کند. در این نمایشگاه مکان، موضوع ظاهر و زمان، موضوع باطن است به طوری که حضور مکان در بیشتر آثار نمایشگاه دیده میشود، و زمان در لایههای درونیتر بروز میکند.
نکته اینجاست که کیفیتی دوگانه بر آثار نمایشگاه سایه افکنده، بعضی از آثار دارای عمق بیشتری هستند و بعضی کمتر. آنها که کمعمقتر هستند تکرار فرم زیبا و قالب یک ژانر عکاسانه پیشینی هستند اما در گروه دیگر سعی بر این است که در آثار خود حضور پیدا کنند یعنی برخاسته از واقعیت ذهنی عکاس و تقابل آن با واقعیت زیستیاش باشند درحالیکه در گروه اول ما با بازخوانی صورت یک گونه عکاسی مواجهایم که خارج از کارماده عکس و بستر و متن نظری عکاسی دارای اعتبار نیست به عبارتی ربطی به واقعیت ذهنی و تجربه زیست عکاس ندارد در واقع در این مجموعهها عکاس یک جعبهی توخالی است که تصویری را از جایی گرفته و با عبور از عدسی خود در جایی دیگر بازتاب میدهد در حالیکه در گروه دوم در میانه این دو عدسی یعنی عدسی ورودی و خروجی ماشین پیچیدهای از هضم و جذب وجود دارد که چیزی را دریافت کرده و چیز دیگری را باز میتاباند یعنی واقعیت بیرون را دریافت کرده و تصویر، چیدمان یا عکس را تولید میکند. در حالی که در گروه اول ورودی عکس و خروجی نیز عکس است. هرچند حقیقی با نوشتهی کوتاهی که بر هر مجموعه نگاشته سعی در تفسیر آن دارد، اما مجموعههایی مانند بدون عنوان اثر البرز کاظمی و عمومی خصوصی اثر سمانه غلامنژاد را به سختی بتوان خارج ازگفتمان نمایشی عکاسی خوانش کرد.
در صورتی که در باقی آثار مخاطب در کنار آنچه به عنوان کارماده و فن افزار عکس ارائه شده نگاهی نیز به درون موقعیت ذهنی عکاس میاندازد و مختصات قرارگیری او را نسبت به موضوع زمانی- مکانی آرامنشهر تشخیص می دهد. در واقع گروه دوم درون اندیشه خود را به واسطه عکس بازتاب میدهند حال آنکه در گروه اول این خود تصاویر هستند که بار دیگر ارائه شدهاند و فاصله آنها با یک اندیشه و ذهن انسانی به عکاس قبلی باز میگردد.
نکته ای که نباید از کنار آن به سادگی گذشت این است که نمایشگاه حقیقی توسط متون پشتیبانی میشود، در ارائه مرتب است و از نظر اندیشه و فکر منسجم و این کار راحتی نیست که شما مجموعههای مختلفی را دور هم جمع کنید به نحوی که همه از یک چیز سخن بگویند یا گفتمان موثری را پیرامون یک موضوع شکل دهند، اما باید گفت انتخاب او در این زمینه موفقیت آمیز است، تک تک مجموعههای انتخابی سخنان بسیار دیگری را بر میانگیزد، همانند آثار چالش برانگیز سیاوش نقشبندی، آثار منسجم و استوار لیلا کیوان که با بیانی مستقیم موضوعی ساده و عمیق مانند خطای ادراکی را توضیح میدهند یا مجموعه طنزآمیز و تلخ محمدرضانوربخش که افول روح به امر تنانه را با زهرخندی در کنار افول فرهنگ و ادبیات قرار میدهد.
نقدهای دیگر به همین قلم:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مرجعیت نامتقارن پرهام تقیاف
نقدی بر نمایشگاه مرجعیت نامتقارن پرهام تقیاف مرز مشترک تصویر و تاریخ گالری اعتماد نگارستان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشنفکر پرهام تقیاف از شگفتیهای عکاسی امروز ایران است. او جزو معدود عکاسانی است که هم در بعد فنی هم هنری حرفهای جدی برای گفتن دارد. او را میتوان هم در حوزه عکاسان و مدرسان فن عکاسی پیدا کرد، آن هم در سطح حرفه ای و هم به عنوان یک هنرمند، دارای نمایشگاه های متعدد انفرادی و گروهی قابل […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
یادداشتی بر سکوت فائزه قجاوند در گالری ایده
یادداشتی بر سکوت فائزه قجاوند در گالری ایده نقد نمایشگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشنفکر افلاطون جزو اولین کسانی بود که هنر را به مراتب متعددی تقسیم کرد و هر یک را به نوع خود ارزش گذاری نمود. پوئسیس یکی از این گونهها است که به معنی شاعرانگی ست این واژه در لغت به معنی ساختن از چیزی است که پیش از آن وجود نداشته است. اگر به معنای شعر توجه کنیم تاثیرات احساسات درونی انسانی بر ارائه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
قطعههای عمیقا انسانیِ گلآرا جهانیان در گالری اُ
قطعههای عمیقا انسانیِ گلآرا جهانیان گالری اُ مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشنفکر عکاسی اسنپ شات یا عکاسی فوری که از سنت عکاسی خانوادگی و عکس یادگاری آمده زیبایی شناسی جدیدی را به عکاسی افزود، تصویر خالصانه وبیپرده که در زمان بحران واقعیت و مورد هجمه واقع شدن استنادی بودن عکس به عکاسی لحظهنگار و ثبت کننده مسیری تازه بخشید. عکاسان بسیاری این نوع عکاسی را بسط دادند، از وینوگرند و رابرت فرانک گرفته تا امروز که افراد بسیاری […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو
زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو نقدی بر نمایشگاه چشم اندازهای پیش رو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشنفکر زمین نگاری نو از گونههای مهم عکاسی پس از دهه ۱۹۶۰ است، زمانی که عکاسی متوجه شد باید جایی میانهی عکاسی خبری و منظره نگاری کلاسیک بایستد. عکاسان شروع کردند به جستجوی تاثیرات انسان بر سیارهاش، آنان به ثبت تصاویر جهان نو پرداختند. این جهانی بود مملو از ماشینها، ساختمانها، جادهها و تاثیرات حضور انسان […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
توپوس با چاشنی واقعیت در گالری ویستا
توپوس با چاشنی واقعیت در گالری ویستا نقدی بر نمایشگاه توپوس/ ساختن/ سکونت مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشنفکر توپوس شهر یا سکونتگاه و واژه ای از ریشه یونانی است، جایی که انسانها گرد هم میآیند و جایگاهی برای سکونت خود برقرار میکنند. این مکان ساختنی است و بقای انسان و شکلگیری تمدن او را تامین میکند. اما با گذر هزارهها و درست در نقطهای از تاریخ که ما بیشتر از همیشه به این سکونتگاهها وابسته هستیم و زندگی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
جیانگپینگهه، طراحی برای تمام فصول
جیانگپینگهه، طراحی برای تمام فصول یادداشتی بر آثار هنرمند چینی در خانه هنرمندان ایران مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشنفکر مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، گرافیست، طراح و تصویرگر برجسته ایرانی جمعه ۲۴ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این مراسم همراه بود با معرفی و سخنرانی هنرمندی میهمان از آلمان. آقای جیانگپینگهه اصالتا متولد چین و سالهاست که در برلین به عنوان طراح گرافیک و ناشر مشغول به کار است و همچنین در دانشگاه برلین به […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
گوشههای مژگان خادمیراد در گالری ژینوس
گوشههای مژگان خادمی راد در گالری ژینوس گالری ژینوس مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشنفکر پیتر وولن نظریه پرداز انگلیسی در مقالهای پیرامون عکاسی با عنوان «آتش و یخ» به دلالتهای نشانهای عکاسی میپردازد و عکسهای هنری و اکثر عکسهای مستند را دلالت بر «وضعیت» میشمارد. این وضعیت که او از آن صحبت میکند، بر جهان واقع حاکم است و در مرز بین عینیت و ذهنیت عکاس پدیدار میشود. در نمایشگاه مژگان خادمیراد با عنوان«ملحقات و ضمیمهها» که در […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
زخمهای بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ
زخمهای بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ نقدی بر نمایشگاه مهرداد فتحی در گالری تم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشنفکر فرهنگ، مفهومی چند لایه و غیر خطی است و نخستین کسی که تعریفی جامع و خارج از چهارچوب واژه از آن ارائه کرد مردمشناس انگلیسی ادوارد بانت تایلور[۱] بود. دکتر داریوش آشوری در کتاب تعریفها و مفهوم فرهنگ می گوید : تعریف تایلور از «فرهنگ» چنین است: « کلیت درهم تافتهای شامل دانش، دین، هنر، اخلاقیات، آداب و […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر
شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر نقدی بر نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشنفکر جستجوی شعر در انسان و شرق اسرار آمیز شرق جایگاه افسانهها است، ادوارد سعید در کتاب ارزشمند شرق شناسی می گوید: « اصطلاح مشرق زمین تقریبا یک بدعت اروپایی بود و مشرق زمین از روزگار کهن سرزمین رویاها، موجودات عجیب و غریب، مناظر و خاطرات شبح مانند و رویدادهای به یاد ماندنی به شمار […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
روزگرد گالری محسن در آثار ساسان ابری
روزگردِ ساسان ابری در گالری محسن نقد نمایشگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشنفکر فرم و کارماده در همه گونههای اثر هنری اولین سطح و مدخل ورودی مخاطب به اثر است. این فرم است که مانند چراغ راهنمایی جهت ورود را تعریف میکند و فرصتی است که مخاطب سرنخهای اصلی از محتوا و مفهوم اثر را دریابد. فرم آنچیزی است که با ادراک و حواس پنجگانه مخاطب ارتباط برقرار میکند و توجه او را نسبت به آنچه به عنوان اثر هنری […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمیزاده
دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمیزاده نقدی بر نمایشگاه شکوه رنج مهسا کریمی زاده گالری ایرانشهر مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشنفکر فضا در هنرهای تجسمی یک کیفیت مهم است، کیفیتی که مکان و زمان و عناصر و اشیاء را در اثر هنری به یکدیگر متصل میکند. فضا محمل جریان انرژی در اثر است و فرم را تعریف میکند و فرم هیبت و صورت مادی اثر است که با حواس پنجگانه قابل درک […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
کرم خراط | روایتی از بابک کاظمی و پرگل عینالو
روایت گالری راه ابریشم از کرم خراط و پوسیدگی درون نقدی بر نمایشگاه کرم خراط بابک کاظمی و پرگل عینالو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشنفکر کرم خراط آفتی گیاهی است که به درختان مختلف آسیب میزند، این کرم تا مدتی حدود دو سال در درون تنه درخت میماند و از درون آن را میخورد و به این ترتیب است که درختی سبز به ناگاه خشک میشود و از بین میرود. افزایش دما و کاهش رطوبت در تضعیف بنیه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان
تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان نگاهی به مجموعه عکسهای «صعود»، شروین امدادیان گالری ای جی مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشنفکر در دل مناظری بکر و تصاویری زیبا از قلههایی که این سرزمین کوهستانی و یکه را پوشاندهاند، در وصف صعود و آرامش و خلسهی ارتفاع، جایی که آسمان به زمین نزدیک است و ابرها را گویی میتوان با دست گرفت، شروین امدادیان دوربین خود را به کار انداخته و پس از پشت سر گذاشتن […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خیالانگیز یا بیانگر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی
خیالانگیز یا بیانگر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی یادداشتی بر نمایشگاه «استعداد» در گالری «ای.جی» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشنفکر از نظر من آنچه عکاسی به ارمغان آورده است، امکان پیشرفتهای در حیطهی دیداری است که فاصلهی تصویر و تصور را کوتاه میکند. فاصلهای که در رسانههای دیگر تصویری، مانند: نقاشی و سینما دورتر و صعبالعبورتر است؛ این درحالی است که عکاسی میتواند در جایگاه راوی یا سندساز نیز قرار گیرد؛ یا حتی در […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
«نامرئیها» سه هزار بار به طبیعت نزدیکترند
«نامرئیها» سه هزار بار به طبیعت نزدیکترند نقدی بر نمایشگاه «نامرئیها» مجموعه عکس امیرحسین شایگان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشفکر در عصر اولین جمعهی مردادماه، گالری «والی» میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمند جوان، «امیرحسین شایگان»، است. مجموعهی عکسی با عنوان «نامرئیها» که در ابعاد متنوع و سیاهوسفید به تماشا گذاشته شده است. شایگان متولد سال ۱۳۵۹، در رشتهی مهندسی کشاورزی تحصیل کرده است؛ او زندگی خود را به واسطهی شغل پدرش بهعنوان یک فعال محیط زیست و حشرهشناس در […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
چند روزی در میان مرکز نبشی و یادوارهی عباس کیارستمی
چند روزی در میان مرکز نبشی و یادوارهی عباس کیارستمی نقدی بر نمایشگاه «چند روزی در میان مرکز نبشی» یادوارهی عباس کیارستمی آوام مگ: به قلم مریم روشفکر چند روزی است که دومین نمایشگاهی که «پرهام دیدهور»، به یادبود عباس کیارستمی، گردآوری کرده، در حال برگزاری است. نمایشگاهی از هفتادونه عکاس به مناسبت هفتادونهمین سالروز تولد او. هفتادونه عکس سیاهوسفید با چاپ آرتپرینت روی کاغذ و در اندازهی ۳۰در۴۰ با قابهای یکسان و سیاههای از برجستهترین عکاسان ایران. مهمترین ویژگی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی در نگارخانهی دانشگاه هنر
تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی نگاهی به نمایشگاه «دو شهر» در نگارخانهی دانشگاه هنر به همت دکتر «محمد مترجمزاده» و پروفسور «یورگ وینده» آوام مگ: به قلم مریم روشنفکر «دو شهر»، عنوان نمایشگاهی است که حاصل بخشی از برنامهی سهسالهی تبادل دانشگاهی بین گروه عکاسی دانشگاه هنر و دانشگاه دورتموند بوده که با حمایت مادی بنیاد «DAAD» برگزار شده است. مدیریت این دوره بر عهدهی دکتر «محمد مترجمزاده»، مدیر گروه عکاسی دانشگاه هنر، و پروفسور «یورگ وینده» از دانشگاه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
یحیی دهقانپور | بازیابیِ ارزشِ عکاسیشدن
بازیابیِ ارزشِ عکاسیشدن نقدی بر نمایشگاه «بهاریه»ی یحیی دهقانپور | گالری پروژههای آران آوام مگ: به قلم مریم روشنفکر عکاسیِ هنری در ایران تاریخی سردرگم و ناشناخته دارد که تاکنون سامانی به آن داده نشده است، اما از میان نامهایی که بیشک در روند شکلگیری و بالیدن آن مؤثر بودهاند، یحیی دهقانپور یکی از مؤثرترین افراد است. او معلمی متفاوت است و نسلهای متمادیِ عکاسان ایران از کلاسهای او بیرون آمدهاند که تعداد اسامی شناختهشده در میانشان بسیار زیاد است. […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان
یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان هنر سیلوئت بدوی آوام مگ: به قلم مریم روشنفکر در اولین هفتهی آغاز به کار گالریها در سال جدید، سالن گالری اعتماد در باغموزهی نگارستانِ تهران میزبان آثار آرش بهرامی است، هنرمندی که زیستگرایی و زیستهراسی را نقطهی عزیمتِ فکریِ نمایشگاهِ خود قرار داده است. این نمایشگاه با عنوان «چهلویک» دربرگیرندهی آثار نقاشی اوست که بهطور کلی به چهار بخش تقسیم میشود و روایتگر داستانِ سفر و جستوجوست. این مجموعه داستان […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده نقد نمایشگاههای سال ۹۷ به قلم مریم روشنفکر
پرونده نقد نمایشگاههای سال ۹۷ به قلم مریم روشنفکر در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاههایی که مریم روشنفکر در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۲۶ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطهی عکاسی، نقاشی و چیدمان نوشته شده است. مریم روشنفکر از منتقدان برنامهی هنرنامه، پر مخاطبترین رویداد تخصصی هنرهای تجسمی است که چهارمین سال خود را سپری میکند و هرهفته جمعهها از شبکه ۴ سیما پخش میشود. لیست زیر به لحاظ زمانی از […]