شنیدن صدای حضور در آثار سریت ایوانز

شنیدن صدای حضور | پرونده‌ی چالش فضا در چیدمان
سریت ایوانز | cerith wyn evans
معرفی هنرمندان چیدمان
مجله‌ی هنرهای تجسمی آوام: ترجمه‌‌ی دینا صنیعی


معرفی هنرمند چیدمان سریت ایوانز

سریت ایوانز[1]، متولد ۱۹۵۸ در بریتانیا، هنرمند مفهومی، مجسمه‌ساز و فیلم‌ساز است. در سال ۲۰۱۸ جایزه‌ی سی‌هزار پوندی «هپورث» را برای مجسمه‌سازی به دست آورد.

در سال ۱۹۸۰ فارغ‌التحصیل هنرهای زیبا از دانشکده‌ی هنر «سنت مارتینز» در لندن شد؛ و چهار سال بعد، لیسانس فیلم و ویدئو را در کالج سلطنتی هنر به پایان رساند. برای مدت‌زمانی، او به‌عنوان دستیار درک جارمان (۱۹۴4-۱۹۹2)، فیلم‌ساز، طراح صحنه و نقاش انگلیسی فعالیت کرد؛ او هم‌چنین فیلم‌های کوتاه آزمایشی زیادی در دهه‌ی ۱۹۸۰ ساخت.

معرفی هنرمند چیدمان سریت ایوانز

این هنرمند در رسانه‌های مختلفی از جمله فیلم، عکاسی، مجسمه‌سازی و چیدمان فعالیت می‌کند. ایوانز برای بیان و کشف ایده‌های خود در مورد زبان و ادراک از مواد غیرمعمول و عجیب و غریب مانند آتش‌بازی، لامپ‌های نوری، چراغ‌های نئونی، فانوس‌ها، کد مورس، گیاهان، توپ‌های آینه و حتی ادرار استفاده کرده است. او این فرض را به چالش می‌کشد که مهم‌ترین ویژگی یک مجسمه باید وضعیت آن به‌عنوان یک جسم فیزیکی و اشغال‌گر در فضا باشد. به همین دلیل از مواد زودگذر هوا و زمان به‌عنوان مواد اولیه‌ی خود استفاده می‌کند.

معرفی هنرمند چیدمان سریت ایوانز

ایوانز درباره‌ی کار خود چنین می‌گوید: «این واقعاً مربوط به سیالیت است، در مورد حرکت در فضا، در مورد نواختن صداها، تصاویر در حال حرکت؛ شما در حال حرکت از یک مکان به جای دیگر هستید؛ و این جنبش نه‌تنها فیزیکی، بلکه به لحاظ عاطفی نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.»

معرفی هنرمند چیدمان سریت ایوانز

اولین نمایشگاه انفرادی او با نام «برعکس معکوس»[2] و در گالری «مکعب سفید» در لندن برگزار شد. این گالری تا امروز نمایش‌دهنده‌ی آثار وی در انگلستان است.

یکی از برجسته‌ترین و معروف‌ترین آثار او، چیدمان در دوسالانه‌ی «ونیز» بود، جایی که او از چراغ جست‌وجوی جنگ جهانی دوم استفاده کرد تا شعر یک آواز‌خوان قرن هفدهم، الیس وین، را با کد مورس به نمایش بگذارد. این شعر[3]، به‌عنوان نمایشگر نور کد مورس تجسم شده بود، ایوانز به دلیل خطری که می‌تواند برای هواپیماهای هوایی ایجاد کند، مجبور شد از مقامات ایتالیایی مجوز قانونی بگیرد.

معرفی هنرمند چیدمان سریت ایوانز

قطعه‌ای به نام کلیو شماره‌ی سه[4] انتقال، چشم‌انداز شاعر در خواب نامیده شد و گفته می‌شود بزرگ‌ترین شاخص و نقطه‌ی عطف در ونیز است؛ به‌طوری که کلیسای «پالادیو سان جورجیو مگ گیور» را تحت‌الشعاع قرار داده است. یکی دیگر از آثار مشهور این هنرمند، مجسمه‌ای است متشکل از یک آینه‌ی مقعر بزرگ که بر روی دیوار نصب شده و تصویر بیننده را تحریف می‌کند.

معرفی هنرمند چیدمان سریت ایوانز

زیبایی‌شناسی ایوانز کاملاً تصفیه‌شده و لطیف است؛ و او از علاقه‌ی زیاد خود به تاریخ فیلم و ادبیات به‌عنوان منبع الهام استفاده می‌کند. بخش عمده‌ای از کارهای او اشتیاق رمانتیک و‌ میل به خواستن را به تصویر می‌کشد؛ مانند قطعات آتش‌بازی متشکل از سازه‌های چوبی هستند که میل به سوختن را در یک دوره‌ی زمانی مرور می‌کنند.

معرفی هنرمند چیدمان سریت ایوانز

ایوانز در ادامه رویکرد خود را برای گنجاندن مجسمه در آثارش گسترش داده است. آثار متأخر او ایده‌ها و تأثیرات هنری، تاریخ، فلسفه و علم را با هم ترکیب می‌کند تا درک ما از دنیای پیرامون‌مان را تغییر دهد. او شاید بیشتر به‌خاطر آثار بینامتنی ظریف نئونی که جذابیت خاصی با زبان و نور دارد، شناخته شده باشد. در سال ۲۰۱۷ مجسمه‌ی نئون سفید خیره‌کننده‌اش، فرم‌ها در فضا به واسطه‌ی نور (در زمان)، گالری‌های «دووین» و «تیت» را پر کرد.

مجسمه‌های چلچراغ او یک بار دیگر از کد مورس استفاده می‌کنند؛ بخش‌هایی از متون به‌صورت کد، ترجمه‌شده و به وسیله‌ی سیگنال‌های نور چشمک‌زن تجسم می‌یابند.

معرفی هنرمند چیدمان سریت ایوانز

ایوانز در سال ۲۰۱۱ توسط اپرای ایالت وین به منظور طراحی پرده‌های ایمنی برای فصل جدید اپرا، ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲، مأمور شد.

نمایش پروژه در ویک‌فیلد[5] شامل سی‌و‌هفت فلوت کریستالی است که دو قوس داخل هم هستند. بدنه‌ی پمپ‌ها که زندگی را به درون فلوت‌ها می‌کشانند، به‌طور مشخص مکانیکی هستند؛ این هنرمند تلاش چندانی برای پنهان‌ساختن کارهای داخلی خود از چشم مخاطب ندارد و با این کار بدن شنونده را درگیر می‌کند؛ همان‌طور که در مقابل کار ایستاده‌ایم، نفس ما از طریق پمپ‌ها چرخیده و از طریق فلوت‌ها تبدیل به صدا می‌شود؛ انگار صدای حضور خودمان را می‌شنویم!

معرفی هنرمند چیدمان سریت ایوانز

وی اخیراً نمایشگاه‌های انفرادی برگزار کرده است از جمله:

موزه‌ی تمیو، ۲۰۱۸

کمیسیون تیت انگلیس ۲۰۱۷

موزه‌ی بولزانو، ۲۰۱۵

گالری سرپنتین ساچلر، لندن، ۲۰۱۴

كانستال برگن، ۲۰۱۱

تراموای در گلاسگو، ۲۰۰۹

اینورلیث هاوس در ادینبورگ، ۲۰۰۹

موزه‌ی هنر پاریس، ۲۰۰۶

كونشتاوز گراس، ۲۰۰۵

دوسالانه‌ی استانبول، ۲۰۰۵

سه‌سالانه‌ی یو‌کوهاما، ۲۰۰۸

سه‌سالانه‌ی الچی،۲۰۱۰

دوسالانه‌ی مسکو، ۲۰۱۱

ایوانز در حال حاضر در لندن زندگی می‌کند و آثارش در اروپا توسط گالری «دنیل بوچولز» در کلن و گالری «ان ای یو» در برلین نمایش داده می‌شود.

معرفی هنرمند چیدمان سریت ایوانز

پی‌نوشت:

[1]. cerith wyn evans

[2]. Inverse Reverse Perverse

[3]. Vision of a Poet Sleep

[4]. Cleave 03

[5]. Wakefield Hepworth

قسمت‌های قبل از پرونده چالش فضا در چیدمان را اینجا ببینید:

چالش فضا در چیدمان (تام ساچس) | قسمت اول

چالش فضا در چیدمان (کورنلیا پارکر) | قسمت دوم

چالش فضا در چیدمان (آنتونی گورملی) | قسمت سوم

چالش فضا در چیدمان (سارا سز) | قسمت چهارم

چالش فضا در چیدمان (اولافور الیاسون) | قسمت پنجم

چالش فضا در چیدمان (جودی پاف) | قسمت ششم

چالش فضا در چیدمان (دوهوسو) | قسمت هفتم

چالش فضا در چیدمان (بروس نومَن) | قسمت هشتم

چالش فضا در چیدمان (ناندر انستنبرگر) | قسمت نهم

چالش فضا در چیدمان (آنت مسجر) | قسمت دهم

چالش فضا در چیدمان (کریستو و ژان کلود) | قسمت یازدهم

چالش فضا در چیدمان (ریچارد سرا) | قسمت دوازدهم

چالش فضا در چیدمان (ریچل وایترید) | قسمت سیزدهم

چالش فضا در چیدمان (لی‌بال) | قسمت چهاردهم

نویسنده