محمود سعید پدر نقاشی مدرن مصر

پرونده معرفی هنرمندان عرب | قسمت پانزدهم

محمود سعید و ظهور ملی‌گرایی در مصر
پرونده معرفی هنرمندان عرب | قسمت پانزدهم
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم دنیا حافظی حقانی

محمود سعید در پرونده هنرمندان عرب و مصر

محمود سعید [۱] را به‌درستی می‌توان بنیان‌گذار نقاشی مدرن مصری دانست. وی در آوریل سال ۱۸۹۷ در محله اشرافی اسکندریه متولد شد، او فرزند محمد سعید پاشا[۲] نخست‌وزیر پیشین مصر (۱۹۲۸-۱۸۲۸) از حامیان جدی فرهنگ و هنر مصر با اصالتی ترکی-عثمانی و همچنین عموی ملکه فریدا[۳] (۱۹۸۸-۱۹۲۱)، همسر اول پادشاه فاروق[۴] نیز بود.

محمود سعید از سال‌های نوجوانی نقاشی را آغاز کرد، ولی زمینه اجتماعی و خانوادگی او را تحت‌فشار قراردادند که قاضی شود درنتیجه محمود پس از دریافت دیپلم دبیرستان، به دانشکده حقوق رفت و در سال ۱۹۱۹ مدرک خود را دریافت نمود. او تا سن ۵۰ سالگی در دادگاه‌های مصری کارکرد ولی پس‌ازآن استعفا داد و از ۵۰ سالگی به بعد به هنر خود پرداخت.

محمود توسط هنرمند ایتالیایی Emilha Fazotano de Foreno، ساکن اسکندریه که در آکادمی فلورانس تحصیل کرده بود، آموزش دید و به‌سرعت روش‌های کلاسیک طراحی چهره، هماهنگی رنگ و سایه زدن را آموخت. وی قبل از عزیمت به پاریس در سال ۱۹۲۰ برای ادامه تحصیل، دروس خود را با Artoro Zananeri هنرمند فلورنتیایی[۵] گذراند.

محمود سعید در پرونده هنرمندان عرب و مصر

آنچه این هنرمند را از سایر نقاشان هم‌نسل اول متمایز می‌کند نوآوری بزرگ او در انطباق فنون نقاشی غربی برای بیان یک شخصیت فردی و ملی است. این‌ ویژگی غالب در آثار او از اواخر دهه ۱۹۲۰ به بعد است که در طی این سال‌ها جنبش ملی مصر[۶] و همچنین شکل‌گیری شخصیت مصری برای هنر مصر شکوفا شد.

محمود سعید در پرونده هنرمندان عرب و مصر

سوژه موردعلاقه نقاشی‌های او زنان و دختران بودند. سعید در طول زندگی خود از همان مدل‌های اسکندریه استفاده می‌کرد. این هنرمند همین سبک نقاشی را در طول زندگی حرفه‌ای خود حفظ کرد، سبکی با ترکیبات ساده اما کمی تزئینی که در رنگ غنی بود. او همچنین مردم و مکان‌های نخبه جامعه اسکندریه را نشان می‌داد و همچنین مصری‌های سنتی‌تر را نیز در مقابل مناظر مصور به نمایش می‌گذاشت. او زنانی را باپوستی تیره به عنوان نماینده قشر دهقانان مصر به تصویر می‌کشید، چهره‌ای نمادین که در فرهنگ بصری معاصر مصر به‌وفور دیده می‌شود. این‌چنین محمود سعید توسط هنر خود ملیت خود را به رسمیت شناخت و آن را ملی‌گرایی در مقابل استعمار دانست.

بااین‌وجود سعید موفق شد سبک منحصربه‌فرد خود را که ریشه در شخصیت واقعی مصری و زندگی روزمره‌ای که در اطرافش مشاهده می‌کرد، با آموزش هنری غربی خود تلفیق کند.

سبک ذاتاٌ مصری او هم‌زمان با ظهور ملی‌گرایی در مصر ظهور کرد، کشوری که تا زمان اعلام استقلال خود از ۲۴۰۰ سال تحت سلطه خارجی‌ها ازجمله یونانیان، رومی‌ها، پارس‌ها، عثمانی‌ها و انگلیس‌ها بود و در سال ۱۹۲۲ مصر استقلال خود را اعلام کرد.

این هنرمند نمایشگاه‌های بین‌المللی مختلفی در ونیز، مادرید، نیویورک، پاریس، رم، مسکو بر پا کرد. وی همچنین در لژیون d’Honneur فرانسه پذیرفته شد و در سال ۱۹۵۱ مدال افتخاری را از آن خود کرد و در سال ۱۹۶۰ اولین هنرمندی بود که توسط جمال عبد الناصر[۷] رئیس‌جمهور مصر جایزه شایستگی دولت برای هنر[۸] را دریافت نمود.

ازاین‌رو کار سعید بدون شک زمینه را برای جستجو هویت ملی از طریق هنر فراهم و هنر مدرن مصر را به وجود آورد. تا حدودی، این صحنه هنری پویای مصر همراه با اوضاع سیاسی آن، بیانات ملی‌گرایانه مشابهی را از طریق هنر در کشورهای عربی اطراف همانند عراق، سوریه و لبنان برانگیخت.

قیمت آثار این هنرمند در حراج‌های کریستیز و بونهامز بسته به‌اندازه‌ی اثر از ۶۲۵۰۰ $ تا ۲۷۸۵۰۰$ ارائه می‌شود.

پی‌نوشت:


[۱]Mahmoud Said (۱۹۶۴ -۱۸۹۷)

[۲] – Muhammad Said Pasha

[۳] – Queen Farida

[۴] – King Farouk’s

[۵]– Florentine artist

[۶]– National Egyptian Movement

[۷] – Gamal Abdul-Nasser

[۸]– the State Merit Award for Arts

قسمت‌های قبلی این پرونده را اینجا بخوانید:

عادل ال سیوی از تأثیرگذارترین هنرمندان معاصر مصر

حسن سلیمان | جدال با نقش هنر و هنرمند در جامعه

جورج البهجوری پدربزرگ کاریکاتور مصر

موتاژ نصر هنرمندی که کانال جیغ مردم سرزمینش است

گانزیر نقاش زنجیر دوچرخه

علاء عواض نقاش دیوارهایی برای جنگ و صلح

بهیه شهاب صدای زنان عرب

خالد حافظ و رابطه‌ی بین ریاضی و عاطفه 

سمیر رفیع، نقاش سوررئال مصری

پرتره‌ها و آثار چندوجهی مارگارت نخلا

عفت ناجی، نقاش اسطوره‌های مصر

جاذبیه‌ سری و نقاشی‌هایی از چهره‌های زنان قوی

انجی افلاطون، نقاش شورشیِ عرب

تحیه حلیم، نقاشی از رود نیل