سیراک ملکنیان هنرمند ایرانی درگذشت
سیراک ملکنیان هنرمند ایرانی درگذشت

سیراک ملکنیان هنرمند ریشه ها درگذشت

سیراک ملکنیان، هنرمند رؤیاپرداز دنیای هنر در سن ۹۴ سالگی در واپسین روزهای مرداد ۱۴۰۳ درگذشت و میراثی غنی از خود به جای گذاشت که برای نسل‌ها الهام‌بخش و طنین‌انداز خواهد بود. سیراک ملکنیان متولد ۲۴ مهر  ۱۳۰۹ که به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران هنر مدرن ایران شناخته می‌شود و به جهت سبک متمایز و خلاقیت‌اش در فرم‌های بومی، آثاری را خلق کرد که مورد استقبال مخاطبانی از سراسر جهان بود و جریان ساز مسیری در هنر معاصر ایران شد.

سیراک ملکنیان هنرمند ایرانی

سیراک ملکنیان در طول فعالیت چشمگیر خود در گالری‌ها و موزه‌های برجسته آثار خود را به نمایش گذاشت. نفوذ او فراتر از آثارش بود. این نقاش ایرانی‌ـ‌ ‌ارمنی، از نسل اول پیشگامان هنر مدرن و از چهره‌های تأثیرگذار در شکل‌گیری هنر نوگرای ایرانی بود. او با مطالعه هنر بومی و فرهنگ ایرانی جهان ایرانی را از منظر خود بازنمایی کرد.

سیراک ملکنیان هنرمند ایرانی
سیراک ملکنیان هنرمند ایرانی

ملکنیان در جوانی و ابتدای فعالیتش در نقاشی آثاری فیگوراتیو، اسطوره‌ای و پیکره‌هایی بومی داشت و پس‌ازآن در اواخر دهه ۴۰ در جستجوی طبیعت و تلخیص آن به فرم‌هایی خطی که ریشه در سرزمین مادری داشت و با ترکیب‌بندی و سبکی مختص به خودش دست پیدا کرد. برداشت او از طبیعت شرقی از کوه‌ها و  کویر  گرفته تا ریشه و درخت و  تپه‌هایی الوان و گاه رنگ‌پریده زیبایی‌شناسی شخصی این هنرمند را تا پایان زندگی هنری‌اش شکل داد و در سال‌های آخر با پالتی سفید و رنگ‌هایی روشن منتج از تجربه زیست او در اقلیمی سردتر همچون تورنتو شاکله فرمی آثارش را بسط داد.

سیراک ملکنیان هنرمند ایرانی

سیراک ملوکنیان از دهه ۵۰ چند سالی در تهران به تدریس نقاشی مشغول بود و در سال ۱۳۶۰ به یونان و حدود یک سال بعد به کانادا مهاجرت کرد و تا پایان عمر خود در آنجا ماند.

یادش گرامی