تندیس: سیصدمین شماره تندیس روز ۱۲ خرداد ۱۳۹۴، در هفتاد و شش صفحه منتشر شد.
در یک پرونده چهل و پنج صفحهای صد تن از هنرمندان تاثیرگذار و شاخص صدسال اخیر ایران، به انتخاب تندیس فهرست شدهاند. در این لیست از هنرمندانی نام برده شده که وزنههای غیرقابلانکار هنرهای تصویری محسوب میشوند.
تصویر روی جلد این شماره اثری از داوود امدادیان است.
در یک جامعه پویا با مناسبات متعارف، وجود، حضور و حیات یک نشریه مثل هر پدیده دیگری طبیعیست؛ اما تداوم ۳۰۰ شماره تندیس در فضایی که هیچ ثبات فرهنگی مشخصی ندارد، اتفاق مهمی قلمداد میشود که موضوع سرمقاله این شماره است.
میان نسل جوانِ فعال و پویا که در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت میکنند گلایهها و انتقاداتی از مجله تندیس شنیده میشود که هیچگاه در جایی منعکس نشده است. فرید امینالاسلام به مناسبت سیصدمین شمارهی تندیس، بخشی از این نظرات را فارغ از درستی یا منصفانهبودن منعکس کرده است تا همه صداهای فضای هنری در فضای دموکرات تندیس شنیده شود.
در صفحه گالریگردی نیز یادداشتهایی بر چهار نمایشگاه برگزار شده در گالریهای تهران را میخوانید.
فرید امینالاسلام درباره نمایش آثار صالح تسبیحی در گالری طراحان آزاد نوشته است. مهرنوش علیمددی نمایش اثر آیدین سلسبیلی در خانه هنرمندان را نقد کرده است. نفیسه عطاران نیز به نمایش آثار امین آقایی در گالری آن و نمایشگاه مسعود کشمیری در گالری اُ پرداخته است.
مهران دانایی و سجاد عمادی در صفحه دنیاگردی در چند بخش مجسمههای چارلز ری در موزهی هنر شیکاگو، عکسهای آلبرت هالابان در گالری ادوین هوک، کشتیگیران یانیک فورنیه در امریکا و جنجال پرینس برای استفاده از تصاویر اینستاگرامی پرداختهاند.
سلام.
این شماره ی تندیس فوق العاده است. یک ویژه نامه ی فوق العاده.
اون قدر تصاویر جالبی در ذهنم ساخته که شاید دیگه این مجله را نخرم ( مبادا این تصویرهای جالب، خراب بشن )