برگزاري حراج‌هنر سنگاپور با حضور 230 هنرمند

سنگاپور امسال برای اولین بار میزبان 59 گالری از 22 کشور جهان است و آثار بیش از 230 هنرمند از خاورمیانه، شمال آفریقا، جنوب و جنوب شرق آسیا را در حراج هنر سنگاپور به نمایش می گذارد. حراج هنر سنگاپور اولين رويداد نمایش آثار هنر مدرن و معاصر این مناطق، در آسيا مي‌باشد.
این حراج از 27 تا 30 نوامبر برقرار بوده است.خانم لوره دهاوتویل بنیانگذار و مدیر حراج سنگاپور در افتتاحیه این رویداد اعلام داشت:« تولد حراج هنر سنگاپور بازتاب دهنده پویایی صحنه فرهنگی این کشور است، هدف سنگاپور این است که سکوی پرشی باشد برای هنرمندان جوان و تثبیت شده تا شناخته شوند و همچنین برای گالری های جدیدی که به دنبال بستری برای تحصیل حضور بین‌المللی می‌گردند. این حراج بستری خاص را هم برای هنرمندان و هم گالری ها فراهم  می‌آورد و سعی دارد مکانی باشد برای تبادلات فرهنگی، علی الخصوص در مناطق خاورميانه، شمال افریقا و جنوب و جنوب شرق آسیا، برای شرکت در تبادلات بین المللی در زمينه هنر.» او همچنین می‌افزاید: « ما مفتخریم که حراج هنر سنگاپور اولین حراجی هنر در آسیا است که ویترینی برای هنر مدرن و معاصر مناطق ذکر شده ایجاد می‌کند. هدف ما بسط دادن این آگاهی است که این منطقه تاریخ غنی و پر تلاطم خود را چگونه پشت سر گذاشته است، و امیدواریم بتوانیم آگاهی نسبت به پیامی را که هنرمندان سعی در انتقال آن دارند را بالا ببریم، همراه با احترام، ایجاد بستر گفتگو و ارتباط احساسی با هنر این منطقه.»English-user-5
این حراج، محصول تبادلات غنی بین فرانسه و سنگاپور است. آقای پاسکال اودل، مدیر هنری حراج خاطر نشان می کند: «در سالهای اخیر توجه فزاینده‌ای متوجه هنر این مناطق شده است. بینال‌های هنر‌معاصر، نمایشگاه‌های بزرگ موزه‌ای، حراج های بزرگ بین المللی و غیره همه نشان از این دارند که رویدادهای گوناگونی از سرتاسر جهان برای گسترش هنر این مناطق در حال شکل گیری هستند و اینک زمان آن رسیده است که آسیا برای خود حراجی داشته باشد که هنر این مناطق را عرضه نماید، تا ما بتوانیم آگاهی لازم را از شرایط سیاسی و اجتماعی در آشوب هایی که منطقه از سر می گذراند به وجود بیاوریم.»

این حراجی در سه بخش برگزار شد: تالار خاور میانه و شمال افریقا، تالار لبنانی و تالار داتو ابراهیم حسین. هر کدام از این تالارها به گونه ای طراحی شده اند که هم زمان با نمایش بهتر آثار افق های تازه ای از تاریخ و فرهنگ هریک از این مناطق را از منظر هنرمندان آن به نمایش بگذارند.
تالار خاور میانه و شمال افریقا توسط خانم کاترین دیوید معاون رئیس موزه ملی هنر مدرن مرکز ژرژ پمپیدو پاریس جمع آوری شده بود. او قصد داشت پیچیدگی عمل هنرمندانه در این منطقه را كه با دوران‌هاي آشفته تاریخی همراه بوده است، به تصویر بکشد. تمرکز اصلی در این تالار بر آثار هفت هنرمند جوان از این منطقه است.
تالار لبنانی توسط خانم جنین معماری، مجموعه دار و موسس هنرلبنانی در لبنان جمع آوری شده است، عنوان آن:«لبنان معاصر:هنر فراسوی خشونت» است. این تالار آثاری را ارئه می دهد که از میان تجربه های فردی و تاریخی هنرمندان مشهوری انتخاب شده اند که در لبنان و خارج از آن زندگی می کنند.
تالار قابل توجه بعدی به آثار هنرمند مشهور مالزیایی داتو ابراهیم حسین تعلق دارد که برای اولین بار در سنگاپور به نمایش در می آید. او هنرمندی است که تغییرات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی زیادی را در سرتاسر دنیا شاهد بوده است، هنر او بسیار تحت تاثیر وقایعی که در اکناف جهان اتفاق افتاده قرار دارد. این مجموعه نگاه کلی از آثار او به دست می‌دهد که توسط دخترش آلیا ابراهیم حسین به نمایش درآمده است.
همزمان با نمایش آثار در این سه تالار، حراج سنگاپور برنامه های متعدد دیگری نیز برای ارتباط بهتر با مخاطبین برگزار نموده که شامل ویدئو آرت، اجراهای خیابانی، ویترین هنر مردمی و سخنرانی‌های آموزشی است.tandis-world-8
مراسم گشایش این حراج با نمایش افتتاحیه جهانی «خیلی دور، خیلی نزدیک» اثر هنرمند مشهور لبنانی، راجر موکارزل آغاز شد. او عکاس و ویدئو‌گرافری است که ویدئوآرت-پرفورمنس خود را با عنوان « خیلی دور، خیلی نزدیک» برای اولین بار در این حراج ارائه می کند. این اثر از سفر‌های آقای موکارزل از بیروت تا نیویورک، پاریس تا دبی و کینگ استون تا عمان را در 50،000 تصویر ثبت کرده و به نمایش گذاشته است.
در ویترین هنر مردمی نیز یازده هنرمند مجسمه های یادبود خود را در مورد زندگی و جهان به نمایش گذاشته اند که در میان آنان، گوانگ اوسانگ ستاره تازه هنر آسیا، نادیم کرم مجسمه ساز مشهور لبنانی و آولگ مییت مشهورترین هنرمند میانمار نیز حضور دارند.

منبع: www.artdaily.com

ترجمه و تلخیص: مریم روشن فکر

نویسنده