حضور منير فرمانفرماييان در فرهنگسراي نياوران

بازديد منير فرمانفرماييان از اثرش در فرهنگسراي نياوران.

در این بازدید كه به دعوت سید عباس سجادی، مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران انجام شده بود، اين هنرمند از سوی علی مراد خانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،مجید ملا نوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی، سعید کارگران معاون اجتماعی فرهنگی منطقه یک تهران، و الهه جواهریان مدیر گالری الهه مورد استقبال قرار گرفت.
این هنرمند صاحب نام در پایان بازدید از فرهنگسرای نیاوران و تماشای آیینه کاری هایی که حدود 40 سال پیش در این مجموعه خلق کرده اظهار کرد: امروز از حضور در این فرهنگسرا بسیار خوشحالم.
او در اولین نگاه به اثر ترمیم شده اش گفت:احساس آبشاری را دارم که از بالای کوه دارد سرازیر می شود. همچنین خوشحالم از اینکه اثرم به خوبی در این مکان نگهداری می شود. این برای هنرمند بسیار ارزشمند است که از آثارش به خوبی نگهداری شود و من خوشحالم که می بینم در یک مکان فرهنگی و هنری آثارم به نمایش گذاشته شده و به خوبی از آن مراقبت می شود.
علی مراد خانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این بازدید ضمن ابراز خوشحالی از حضور خالق اثر حجمی ” آب روشنایی است ” اظهار کرد: ما به وجود چنین هنرمندانی در کشورمان افتخار می کنیم و امیدواریم بتوانیم در آینده موزه ای برای آثار ایشان در تهران احداث کنیم و همه کارهای این هنرمند چه آنها که برای نمایش به خارج رفته مانند نمایشگاه google chrome و چه آثاری که در ایران خلق کرده اند به نمایش گذاشته شود.
لازم به ذکر است؛آیینه کاری ورودی سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران از آثار فاخر این بانوی هنرمند ایرانی است که طی چهل سال ، دچار آسیب هایی شده بود و به پیشنهاد سید عباس سجادی و با هماهنگی و تحت نظارت خود این هنرمند توسط بنیاد آفرینش های هنری نیاوران به دقت بازسازی شد.
گفتنی است؛ منیر فرمانفرماییان در سال 1301 در قزوین به دنیا آمد. وی چند اثر آینه‌کاری برای اماکن عمومی ساخته که از آن جمله‌ می توان به آیینه کاری زیبای فرهنگسرای نیاوران، یک پانل اتاق خواب در کاخ نیاوران، یک مجسمه برای باغ موزه فرش و …. اشاره کرد. در واقع می توان گفت آیینه کاری موجود در فرهنگسرای نیاوران تنها آیینه کاری دیواری به جا مانده از این هنرمند در ایران است.
برای نخستین بار پس از انقلاب، در سال 1383، اثر تازه‌ای از این هنرمند در نمایشگاه باغ ایرانی به نمایش درآمد.همچنین اثر حجمی “آب روشنایی است”(حوض آبی که از جنس استیل. آب آرام‌آرام و به‌صورت یکدست از اولین شکل بسته هندسی (مثلث) پله‌پله به روی سطوح چندضلعی(مربع، پنج‌ضلعی، شش‌ضلعی،…) و در نهایت به پله هشتم می‌ریخت و باز آب دوباره به بالا بازمی‌گشت و این روند به صورت مدارم تکرار می شد ) نیز از کارهای شاخص وی است.
منیر فرمانفرمائیان تنها هنرمندی است که در 40 سال اخیر از ترکیب آینه‌کاری، اشکال هندسی اسلامی، نقش‌مایه‌ها و نقاشی پشت شیشه استفاده کرده تا آثار مدرن خود را خلق کند.سبک متمایز او، که در اواخر دهه 40 و دهه 50 شکل گرفت، از پیوندهای قوی و عمیق با کشورش پدید آمده است.

منبع: هنرآنلاين

نویسنده