نقاشي‌هاي «احضاریه» در گالری ساربان

«احضاریه» نمایشگاه نقاشی محمد مهدی رسولی در گالری ساربان
گالری ساربان اولین نمایشگاه زمستانی خود را با آثار نقاشی محمد مهدی رسولی با عنوان احضاریه برگزار می کند.
به گزارش تنديس به نقل از گالری ساربان، این نمایشگاه که 5 دی ماه 1393 از ساعت 16 تا 20 افتتاح می شود شامل 35 اثر نقاشی از محمد مهدی رسولی می باشد.
به گفته هنرمند 35 اثری که در این نمایشگاه می بینید، از بین ده ها اثری انتخاب شده است که از سال 1363 شکل گرفت. این انتخاب که نه بهترین آن هاست و نه بدترینشان، حکایت از جستجوی ناتمامی دارد که همه ی این سال ها، بخشی از فعالیت نقاشانه ی مرا شکل می دهد.
3 اثر از این مجموعه، در نمایشگاه های پیشین به نمایش در آمده و باقی تا کنون دیده نشده اند. 19 اثر مربوط به سال 90 تا 93 است. 5 اثر مربوط به دهه ی هشتاد، 7 اثر دهه ی هفتاد، و 4 اثر در دهه 60 نقاشی شده اند.
کاغذ، مقوا، بوم و چوب؛ مداد و گواش، رنگ روغن و آبرنگ، در نگاه اول، آثار را متنوع و متعدد جلوه می دهد و البته شاید در نگاه های بعدی، منظره ی پنهان مشترک ِ اثر، نقاش و بیننده، بازخوانی شود.
محمد مهدی رسولی متولد دی ماه 1342 در منطقه شیرازی تهران می باشد. برگزاری بیش از 10 نمایشگاه انفرادی در گالری های آفتاب، سبز، رسولی، آب، آرت سنتر و فرهنگسرای نیاوران ، حضور در 19نمایشگاه گروهی داخلی،7 نمایشگاه نقاشی در کشورهای چین، هامبورگ، بنگلادش، مکزیکوسیتی، ژاپن، ایتالیا و … را در کارنامه هنری خود داشته است.
انتشار مجموعه طراحی «جنگِ جنگ» 1362،انتشار کتاب انارستان 1371،تصویرگری جزء سی ام قرآن کریم 1373،انتشار آلبوم نقاشی پری دریایی 1376،انتشار آلبوم نقاشی روزی پرنده ای 1381،انتشار کتاب شوق شرقی 1385 و انتشار برگزیده آثار نقاشی (نشر نظر) 1392 از دیگر فعالیت های هنری این هنرمند محسوب می شود.
محمد مهدی رسولی درباره انتخاب عنوان نمایشگاه و سوژه آثار گفت: “احضاریه، در این زمان، معنای حضور خواستن و نظاره بر لحظه ای است که سی سال بر من گذشته است. شهادت سی ساله ای که ترش و شیرین و گاه گس، بر من تابیده و من بر او تابیده ام؛ و آن که باید حاضر شود، قبل از هر کس، نقاش است. حضور، به معنای بازخاستن در خود و بازخواست از خود است. فراخوان دیگران نیز در این معرکه، به معنی حضور داور و دلیل و ناظر است.
اما داوری و دلالت بی حضور آینه، که خود را در آن ببینی و بشناسی، عبث می نماید. پس، از این لحظه به بعد آنان که احضار شده اند نیز با نقاش در یک جایگاه می ایستند.
ما حاضر شده ایم تا از پس و پشت غبار، چهره ی از یاد رفته ی خود را بازشناسی کنیم. معقول ما هم زمانی آدم سرشناسی بودیم. سراغمان را از هر آینه‌ای که می گرفتی، ما را به خودمان نشان می داد و حالا آمده ایم به رویارویی با خاطرات شمایلی که گم شده است.
ما از کودکی، پنهان و آشکار از گم شدن در ازدحام و هیاهو ترسیده ایم. و حالا همهمه ای که از جا به جایی ذرات غبار بر روی تصویرمان شنیده می شود ما را در خود گم کرده است. ما را در آینه گم کرده است. خانم ها و آقایان! احضاریه، شکست سکوت بی تمام ماست بر ما. اندوه آینه است بر ما و اندوه و حسرت غریبانه ی ما به دور شدن از نشانه ای که در آغاز، ما را بر آن دلالت کردند.”
نمایشگاه احضاریه 5 دی ماه از ساعت 16 تا 20 افتتاح می شود.درافتتاحیه این نمایشگاه، از کتاب«برگزیده نقاشی های محمد مهدی رسولی» از انتشارات «نشر نظر» رونمایی خواهد شد.
علاقمندان می توانند برای بازدید از این آثار از 5 تا 15 دی ماه همه روزه بجز سه شنبه ها از ساعت 16 تا 20 به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی،خیابان صابونچی،کوچه مهماندوست،شماره 8 مراجعه و یا با شماره 88504226 تماس حاصل نمایند.

منبع: گالري ساربان  

نویسنده