برگزاری اولین دوسالانه چاپ‌های دستی

احمد وکیلی عضو هیئت موسس کانون هنرمندان چاپگر و حکاک از برنامه‌ریزی برای برگزاری اولین دوسالانه چاپ‌های دستی خبر داد.

احمد وکیلی گفت: با آغاز فعالیت کانون هنرمندان چاپگر و حکاک همزمان با نمایشگاه چاپ‌های دستی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، درصدد برآمدیم که خواسته دیرین هنرمندان عرصه چاپ‌های دستی، مبنی بر برگزاری دوسالانه تخصصی این رشته را به واقعیت نزدیک کنیم و بر این اساس اردیبهشت سال آینده را برای این منظور مناسب دیدیم.

او افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی این دوسالانه به جریان انداختن پروتکل جهانی چاپ‌های دستی میلان در تولیدات و نمایش آثار چاپ دستی در ایران برای اولین بار است. این پروتکل که در سال ۱۹۹۱ تنظیم شده در حقیقت آخرین توافق بر استانداردهای جهانی عرصه چاپ‌های دستی است که متاسفانه تا کنون در ایران رعایت نمی‌شده و نادیده گرفته شده است.

وکیلی در همین زمینه تاکید کرد: ضرورت پیوستن به پروتکل در این است که از این پس شاهد برگزاری نمایشگاه‌های چاپ دستی با تعاریف و استانداردهای جهانی در ایران خواهیم بود. واقعیت این است که نمایشگاه‌هایی که تاکنون در عرصه چاپ‌های دستی در کشورما برپا شده از جهات زیادی غیراصولی بوده و همین موجب شده تا هنرمند و مخاطبین این آثار به یکسان دچار زیان‌های شوند. یکی از تعریف‌های جهانی این رشته که از جمله در پروتکل میلان مورد تاکید بسیار قرار گرفته، رعایت حقوق هنرمند و خریدار در نسخه‌های چاپ دستی است به این معنی که ضروری است تعداد نسخه‌های تولید شده چاپ‌های دستی به طور دقیق مشخص و حتما امضای هنرمند را داشته باشد. همچنین ضروری است که پلیت اصلی پس از تکثیر نسخه‌های معین شده حتما از بین برود که اصطلاحا به این عمل “کنسل پلیت” می‌گوییم. رعایت چنین مواردی سبب می‌شود که هم هنرمندان از سوءاستفاده‌های احتمالی از کلیشه‌های آثارشان در امان بمانند و هم خریداران این آثار از محدود بودن نسخه‌ها اطمینان پیدا کنند.

عضو هیئت موسس کانون هنرمندان چاپگر و حکاک درباره نحوه برگزاری این دوسالانه نیز تشریح کرد: از آنجا که کانون هنرمندان چاپگر و حکاک تشکلی مستقل به حساب می‌آید که به هیچ نهاد دولتی وابسته نیست، تمامی هزینه‌های برگزاری این دوسالانه از محل حق عضویت‌های دریافت شده از اعضا، همچنین از طریق جذب اسپانسر تامین خواهد شد.

وکیلی در پایان با اشاره به مکان در نظرگرفته شده برای این منظور اظهار کرد: برای برگزاری نخستین دوسالانه چاپ‌های دستی ایران با مسئولین فرهنگسرای نیاوران مذاکره و توافق شده است. بنابر این از هم اکنون این فرهنگسرا را به عنوان میزبان نخستین دوسالانه چاپ‌های دستی ایران معرفی می‌کنم.

به گفته احمد وکیلی، این دوسالانه در دو بخش آزاد و موضوعی با تم مشخص برگزار خواهد شد و شرکت کنندگان در این رویداد مکلفند از هر اثر ۲ نسخه به دوسالانه ارائه کنند که یکی از این نسخه‌ها برای ایجاد گنجینه کانون هنرمندان چاپگر و حکاک اختصاص خواهد یافت.

نویسنده