دومين نمايشگاه گالري ا افتتاح شد

نقاشى‌هایى از جنس نور و تاریكى و نیز رونمایى كتابى مشتمل بر ٥٠ گفتگو با گالرى‌داران خارجى، موجب شد دومین نمایشگاه گالرى ˝ اُ ˝ با استقبال خوب چهره‌هاى هنرى افتتاح شود.
در این نمایشگاه شش نقاشی و ١١ طراحی از الهام یزدانیان و كتاب “هر آنچه می‌خواستید درباره گالرى‌دارها بدانید اما جرات پرسیدنش را نداشتید” ترجمه شده توسط اركیده درودى ارائه شده است
این سومین نمایش انفرادى آثار الهام یزدانیان است كه با عنوان “افق رویداد” به روى دیوار است که ادامه سبک این نقاش جوان در راستای تقابل نور و تاریکی است ، با این تفاوت خاص كه این بار بر روى مفهوم فاصله ها تاکید شده است.
یزدانیان در حاشیه این افتتاحیه گفت: ” فاصله اى كه قصد ترسیم آن را داشتم، در واقع معنایى است که می‌تواند یک نگاه را از دیگری متمایز کند و تفاوت‌ها در قالب آن آشکار می‌شود.” او افزود:”افق رویداد ، فضایی در اطراف سیاه چاله ها را روایت مى كند ؛ جایى که وقتى نور وارد آنجا می‌شود، امکان خروج را پیدا نمی‌کند و علی رغم سرعتش آنجا زمان و مکان خود را از دست می‌دهد و ماندگار می‌شود، این فضای اطراف سیاه چاله‌ها همان فضایی است که مد نظر من بوده است.”
او آثار تازه اش را با عبارت “چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من ” تعبیر كرد و گفت :” برخی از آثار به صورت محو شکل‌هایی هست که شبیه به حرکت کودکانه است. در واقع من سعی داشتم خاطرات را به صورت محو در اثارم بازتاب دهم اما به طور حتم دنبال فضای نوستالژى نبودم.”
یزدانیان با اشاره به اینکه در ده سال فعالیت خود، روی عنصر نور تمرکز دارد گفت: ” این مجموعه سه سال طول کشید، در کارهای قبلی منبع نور مد نظرم بود اما کم کم منبع نور حذف شد و تنها نور اهمیت پیدا کرد و به این کوچه‌ها رسید. و حال چیزی مانند فاصله و تعامل اش با نور در حال تعریف شدن است.”
اما در كنار این نمایشگاه ، كتاب “هر آنچه می‌خواستید درباره گالرى‌دارها بدانید… ” نوشته ” آندریا بلینى ” كه توسط ” اركیده درودى ” ترجمه و نشر نظر به زیور طبع آراسته شده است نیز به جامعه هنرى معرفى شد ؛ درودى درباره این اثر گفت: ” من نخستین بار این کتاب را در موزه لاکما لس آنجلس دیدم و به نظرم کتاب جالبی آمد. کل کتاب ٥٠ گفتگو با گالری دارانی ست که شاید معروف نباشند اما در همان کشور و شهر خودشان تاثیرگذار عمل کرده‌اند.”
او ادامه داد: ” بسیاری از سوالات مانند اینکه گالری‌داران هنرمندان خود را چطور انتخاب می‌کنند یا رابطه آنها با هنرمندان چگونه است؟ در این كتاب به صورت تکراری پرسیده مى شود، اما جوابها متفاوت و بسیار جالب توجه است در واقع این کتاب برای من آموزنده بود و امیدوارم براى دیگران هم همین گونه باشد.”
مدیر گالری اُ درباره نزدیکی فضای کتاب به ایران گفت: ” بدیهى ست نكاتى در کتاب است که از فضای ایران دور است اما مواردی هم هست که افراد علاقمند می‌توانند از آن دریافت هاى جالبی اخذ كنند.”
درودی درباره گروه مخاطبین کتاب اظهار کرد: “این کتاب علاوه بر گالری‌داران به مجموعه داران نیز نگاهی دارد و پیشنهاداتی را در قالب نکاتی کوتاه ارائه می‌کند که قابل توجه است. به نظر من از آنجایی که این کتاب تجربیاتى درباره رابطه هنرمندان با گالری داران هم ارائه مى دهد، می‌تواند برای هنرمندان هم جالب باشد.”
او افزود: ” این کتاب برای من كه تجربه ترجمه نداشتم و عمده وقتم معطوف به تاسیس گالرى بود ، طولانی شد و بالغ بر یک سال و نیم طول کشید. در بدو امر شش مصاحبه از کتاب در مجله گلستانه منتشر شد اما بعد مجموعه کامل آن توسط انتشارات نظر به چاپ رسید.”
درودی تصریح کرد: ” تا جایی که من می‌دانم تا امروز منبعی که تا این حد روی گالری داری تمرکز داشته باشد، در ایران ترجمه نشده است. درست است که این کتاب روی بخش معنوی گالری داری تمرکز دارد اما بخش اقتصادی را نیز مد نظر قرار داده که بسیار جالب توجه است. شاید این اثر الهام بخش ترجمه دیگر كتب با چنین مضامینى شود.”
گفتنى ست نمایشگاه “افق رویداد” تا ١٥ دی ماه در گالرى اُ واقع در خیابان ویلا، كوچه خسرو پلاك ٤٦ پذیرای بازدید علاقمندان است و كتاب گالرى دارى از امروز در كتابفروشى و همین گالرى قابل خرید است.

منبع: هنرآنلاين

نویسنده