گشایش ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان ایران

تندیس: ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان ایران با حضور مدیران این مرکز و مسئولین شهرداری منطقه ۶ گشایش یافت

چندی است با حضور آقای سرسنگی در خانه هنرمندان، فعالیت این خانه گسترش یافته است . از آخرین این دستاوردها افتتاح ساختمان شماره ۲ این خانه است. در مراسم افتتاح این ساختمان که با حضور چند نفر از بزرگان هنر کشور از جمله غلامحسین امیرخانی، حمیدرضا نوربخش‌، محمد سریر‌، مجید سرسنگی، محمدهادی ایازی، محمدرضا فیروزه‌ای، طاهر شیخ‌الحکمایی و… برگزار شد، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت:
در فضایی که متأسفانه گاهی شاهد تعطیل شدن برخی فضاهای فرهنگی هستیم، افتتاح ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان ایران، قدمی بزرگ و رو به جلو محسوب می‌شود. این ساختمان شش طبقه در واقع واحد اداری خانه هنرمندان ایران است‌ که پس از حدود چهار سال تلاش و با همکاری شهرداری، به‌ویژه آقای قالیباف و شهرداری منطقه ۶، به مرحله‌ بهره‌برداری رسیده است.
وی ادامه داد: پس از بیش از یک دهه از تاسیس خانه هنرمندان ایران، طبیعتا نیازهای امروز این خانه در مقایسه با روزهای آغازین فعالیت آن متفاوت خواهد بود. خوشبختانه در این مدت فعالیت انجمن‌ها گسترش پیدا کرده و مخاطبان نیز به‌شکل قابل‌توجهی افزایش یافته‌اند. تلاش ما بر آن بوده است که علاوه بر رشد حوزه نرم‌افزاری و برنامه‌ریزی، در حوزه گسترش فیزیکی و سخت‌افزاری هم فعالیت کنیم که گشایش خانه شماره ۲ هنرمندان ایران، یکی از ثمرات این گسترش فیزیکی است. ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان محل استقرار انجمن‌های ما است و عمدتا برای فضای اداری از آن استفاده می‌شود. انجمن‌هایی که پیش از این فضای اداری کافی نداشتند و برخی از آن‌ها در شرایط بسیار بد و نامناسب و در محل‌های اجاره‌ای ساکن بودند‌ یا در خانه لرزاده در منطقه ۷ کار میکردند و با مشکلاتی مواجه بودند‌، به این مکان آمده‌اند. از نظر ما ساختمان شماره ۱ خانه هنرمندان ایران باید هرچه بیشتر از نظر هنری مورد استفاده قرار بگیرد. این در حالی است که در این سال‌ها متأسفانه ناچار بودیم به‌خاطر فضای اداری از میزان فضای هنری بکاهیم.

khane-honarmandan2
سرسنگی ضمن اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران گفت: خانه هنرمندان ایران این استعداد و توانایی را دارد که مکان‌های دیگری را نیز در اختیار بگیرد. این موضوع در صحبت با شهرداری مطرح شده و پیگیری‌های آن در حال انجام است. شاید بتوان گفت که در تهران، هر منطقه به یک خانه هنرمندان نیاز دارد و در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز باید این موضوع در دستور کار قرار بگیرد. تا کنون چندین خانه هنرمندان در استان‌ها راه‌اندازی شده است و امیدواریم در سال‌های آینده با تداوم این سیاست توسط مدیران مختلف شاهد گستردگی بیشتر خانه هنرمندان باشیم. هرچند پیگیری این موضوع بسیار دشوار است، اما این کاری است که باید توسط مدیران انجام شود. افتتاح ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان ایران نوید این را می‌دهد که دستگاه‌های اجرایی به گسترش فیزیکی فضاهای فرهنگی و نیازهای هنرمندان توجه کنند.

در بخش دیگری از این مراسم، محمد سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران درباره افتتاح ساختمان شماره ۲ این مرکز هنری و فرهنگی، گفت: در حال حاضر اعتبار کشورها براساس اعتبارات فرهنگی آن‌ها ارزیابی میشود، به‌ویژه کشورهایی که در بستر توسعه قدم می‌گذارند. این نگاه در کشور ما نیز لحاظ شده است و فضاهای فرهنگی با کمک شهرداری گسترش پیدا کردند. این ساختمان، مکانی برای حضور انجمن‌های هنری است که پیش از این فضایی برای فعالیت نداشتند. وی در پایان سخنان خود گفت: با توجه به راهی که در آن قدم گذاشته‌ایم، باید به این‌گونه فضاها در کشور و به‌خصوص در تهران هرچه بیشتر توجه شود و فعالان عرصه فرهنگ و هنر برای شکل بخشیدن به فعالیت‌هایشان، امکانات وسیع‌تری در اختیار داشته باشند.

 

نویسنده