«گوهر راز» در نگارخانه‌‌میرمیران خانه هنرمندان

نمایشگاه «گوهر راز» مجموعه‌ای از سنگ‌تراشه‌های «آژینه سیاح فیروزه» است که 6 آذر، ساعت 17 در نگارخانه‌ میرمیران خانه هنرمندان ایران افتتاح خواهد شد.
این نمایشگاه شامل115 اثر است که با تکنیک تراش و حکاکی بر روی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ساخته شده و برخی از آنها وجه هنر پوشیدنی نیز به خود گرفته‌اند. علاوه بر اين تنديس‌هايي هم از اين هنرمند در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته مي‌شود.
آژینه سیاح فیروز کارشناس ارشد فیزیک است و از سال1380 سابقه طراحی، تراش و حکاکی روی سنگ را دارد. وی پیش از این نیز در سال 1385 سابقه برگزاری نمایشگاه در خانه هنرمندان ایران و شرکت در نمایشگاه صنایع دستی ایران، محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.
سنگ تراشه‌ها با فرم‌هایی نمادین گاه تمرکز و تقرب به خداوند و گاه چرخش بی‌نهایت و گاهی نیز پیکره‌ای ترکیبی از مروارید و صدف یاد آور اثر معروف بوتیچلی را به خاطر می‌آورند. سیاح فیروز که معتقد است از بدو شروع به این هنر تا کنون رویکردش دستخوش تغییر شده است در این نمایشگاه مجموعه تمام آثار تراش سنگ‌هایش را از دوره‌های مختلف به نمایش می‌گذارد. این هنرمند که در ابتدا تنها به جنبه های تزئینی هنر تراش سنگ توجه داشته اکنون در کنار این موضوع به جنبه های نمادین و مفهومی آثار نیز پرداخته و سعی دارد رازهای نهفته در هر سنگ را به نمایش بگذارد.
این نمایشگاه تا 11 آذرماه در نگارخانه میرمیران دائر خواهد بود و علاقه مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 13 تا 20 به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

نویسنده