هنر پُر‌دَهِش |نگاهی به هفته هنر برلین

یاسمن نوذری، تندیس: چهارمین سال برگزاری هفته هنر برلین از ۱۶ تا ۲۱ شهریور، در هفت ناحیه مختلف شهر برگزار شد تا هنر دوستان سراسر جهان را درجشنی از سلیقه های هنری متنوع، گرد هم آورد.
این رویداد هنری که برنامه ای فشرده از افتتاحیه ها، اکران ها و پرفورمنس های هنری در تمام گالری ها و موسسات شهر می باشد، نه تنها برای جامعه هنری بلکه برای مردم عادی هم ضیافتی بصری است.
دراین هفته، لوگوی هالیوود وارونه ای بر فراز ساختمان volksbuhne(تئاتر مردمی) نصب شد که آرم اصلی آن “هنر برای مردم” بود. این حرکت با هوشمندی، نوع رابطه مردم و هنر را بیان می کند.
این لوگو متعلق به Paul McCarthy  قهرمان صحنه هنر لوس آنجلس و پسرش Damon McCarthy بود که ویدیو چیدمانی به نام (Rebel Dabble Babble (2013 در آن ساختمان داشتند و این نکته به تهییج اثر می افزود.

-KAPROW-Fluids-1967-4.-Julian-Wasser
Mascha Logačeva، مدیر Carlier Gebauer می گوید که برلین مجموعه داران زیادی ندارد و کسانی که قصد خرید دارند اکثرا دکترها و وکیل هایی هنردوست هستند. به گفته دلال دیگری “پول در بخش‌های شرقی و غربی کشور مثل Bonn و Colognnموجود است. اما آنها هنرمندان و آثار هنری را در برلین پیدا می کنند.”
Mario Iannelli، فروشنده آثار هنری و صاحب گالری ای به همین نام می گوید:”مجموعه داران برلین از گالری های قدیمی تری چونMeyer Riegger و Sprüth Magers که هر دو در دهه نود تاسیس شده اند، پشتیبانی می کنند، در حالی که گالری های نوپا باید بر روی بازار بین المللی ای که در این هفته در برلین شکل می گیرد، حساب کنند. در شروع فصل، مجموعه دارانی که به برلین می آیند بدون هزینه بالایی می توانند بر روی چندین هنرمند، سرمایه گذاری کنند.”
هر ساله هنرمندان زیادی از سر تا سر دنیا در جستجوی هزینه ها و اجاره ای کمتر به برلین می آیند. Yorgos Stamkopoulos، نقاشی یونانی ساکن برلین در این باره می گوید: اکثر این هنرمندان از ایالات متحده، فرانسه و یونان می آیند. من هر روزه افراد جدید زیادی را ملاقات می کنم و به دلیل شیوه زندگی و انرژی هنرمندان ساکن ، اتمسفری آرام و بی تنش غالب است.
علاوه بر گالری ها، Kreuzkölln نیز، از فعالیت های فرهنگی Kunstlerhaus Bethanie، یکی از موسسات اصلی هنرمند مقیم در اروپا ، سود می برد.
این موسسه سالانه پذیرای هنرمندانی از ایالات متحده، اقیانوسیه، خاور میانه و جنوب شرقی آسیا و میراث فرهنگی غنی و گوناگون آنهاست که این تعاملات به پویایی شهر می افزاید.
هنر معاصر برلین(ABC ) در ایستگاه قطار سابق Berlin Dresdner Bahnhofرا برگزار می شود.

BAW14cabc_MacoFunke1300dpi1
با وارد شدن به فضای این نمایشگاه می توان تفاوت عمده آن را با همپایان مشابه خود در لندن، میلان و پاریس درک کرد. وسعت مکان در مقابل ظاهر ساده و صنعتی و بدون تجمل قرار می گیرد. به عنوان مثال هیچ ورودی حیرت آوری نیست که بازدیدکنندگان را برای راهروهای بی انتهایش آماده کند. در حقیقت فضا به حدی بی قید و راحت است که با میز های پینگ پونگ و سرگرمی هایش بیشتر شبیه یک زمین بازی می باشد تا یک نمایشگاه.
یکی از دلالان هنری حاضر در نمایشگاه توضیح می دهد که “نمایشگاه هایی برای فروش آثار نمایشگاه هایی دیگر برای صادر کردن بیانه به وجود می آیند. این نمایشگاه بدون شک از نوع دوم است.”
مثلا Duve Berlin ، آثارهنرمند یونانی Iris Touliatou را ارائه داد که منعکس کننده علاقه گالری به شهری سازی، فرهنگ تبلیغات و معماری بود و یا درحالی که Barbara Thum کمترین جای ممکن را برای ابراز استقلال خود اشغال کرده بود(سیاست ماوریک) گالری neugerriemschneider چهارغرفه را اشغال کرده بود تا قدرت اقتصادی و اهمیت خود به عنوان یکی از گالری های باسابقه برلین را نشان دهد.
با تمام این توصیف ها، این هفته برای بازدید کننده ای بدون آشنایی با شهر، تجربه ای است از گفتگو های هیجان انگیز و آثارهنری از هر نوع و بدون محدودیت برای تمام سلیقه های بصری . برای همین است که در تابستان سال بعد همه آنها بازمی گردند.

منابع:

www.berlinartweek.de

www.artspace.com

www.artberlincontemporary.com

berlin-art-week-2015

 

Berlin-Art-Week-abc-art-berlin-contemporary

نویسنده