حراج‌های هنری و تجاری‌سازی آثار هنری

تندیس: معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره دومین حراج ملی آثار هنرهای سنتی ایرانی گفت: کشور ما بضاعت هنری بالایی دارد و خاک ما هنرخیز است اما تاکنون در کشور به تجاری‌سازی آثار هنری چندان توجهی نمی‌شد و برنامه‌ای برای فروش روشمند آثار هنری نداشتیم.

بهمن نامور ادامه داد: پیش از این اگر جسته و گریخته حراج هم برگزار می‌شد، برای فروش عتیقه‌جات یا آثار هنری مدرن بود و آثار هنری سنتی که در دوران معاصر پدید آمده‌اند، جایی برای عرضه و فروش نداشتند.

وی درباره علل راه‌اندازی حراج‌های هنری در کشور افزود: روال معمول در فروش آثار هنری در کشور این است که نمایشگاهی از آثار برگزار می‌شود و هنردوستان از آن بازدید می‌کنند. در صورتی که سرعت و گردش مالی فروش آثار در نمایشگاه‌ها با حراج‌های هنری قابل مقایسه نیست. به همین علت بخش خصوصی در این زمینه فعال شده است.

نامور همچنین درباره اهمیت حراج در فروش آثار هنری فاخر در دنیا اظهار کرد: در اغلب کشورهای دنیا، حراج‌ها برای تجاری‌سازی آثار هنری نقشی حیاتی دارند و فروش درجه عالی آثار هنری در آن‌ها انجام می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره حراج‌های هنری در ایران نیز گفت: مکانیسم این حراج‌ها در کشور نوپاست اما اهمیت خود را نشان داده است و دو سال است که در تهران برگزار می‌شود. سال‌های آآآینده نیز در دیگر شهرهای کشور شاهد برگزاری آن خواهیم بود.

وی درخصوص برگزارکنندگان حراج‌ها اظهار کرد: از آنجا که این حراج‌ها دارای گردش مالی هستند، دولت قانونا در برگزاری آن مداخله نمی‌کند. بخش خصوصی متولی برگزاری است و در سایر شهرها نیز موسسات خصوصی برای حراج‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

نامور حراج‌های حبابی با عرضه آثار فاقد ارزش هنری را تهدیدی برای حراج آثار فاخر دانست و عنوان کرد: امیدواریم در ایران با توجه به ارزشی که هنر نزد مردم ما دارد شاهد این پدیده نباشیم.

وی در ادامه به تمهیدات شناخت اصالت آثار ارائه شده در حراجی‌ها پرداخت و افزود: هنگامی که درخواست فروش اثر به مراکز برگزارکننده حراج ارائه می‌شود، ابتدا توسط داورانی که کارشناسان خبره هنر و معتمد سازمان میراث فرهنگی هستند، اصالت‌سنجی می‌شوند و در صورت تایید اصالت اثر ارزش هنری و قیمت ریالی آن تخمین زده می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی در پایان درباره نقش سازمان میراث فرهنگی در تشخیص اصالت اثر عنوان کرد: ما به داوران گواهی داوری می‌دهیم و تشخیص اصالت اثر را به آنها می‌سپاریم. در حراج ملی نیز داوران مختلفی برای انتخاب و ارزیابی اصالت آثار انجام می‌دهند.

در دومین حراج ملی هنرهای سنتی کشور آثار هنرمندان برجسته‌ای چون محمود فرشچیان، آیدین آغداشلو، کمال‌الدین بهزاد، قوللر آغاسی، میرعماد، هروی و میرزاآقا امامی به فروش می‌رسد. از این رو پیش‌بینی می‌شود در این حراج که روز جمعه ۱۷ مهر در تهران برگزار می‌شود، رکورد فروش دوره پیشین این رویداد شکسته شود. در نخستین حراج ملی ۴۴ اثر شاخص هنری با مبلغ شش میلیارد تومان به فروش رفت.
در دومین دوره حراج ملی، بیشتر نگاه‌ها به سوی گران‌ترین آثار است. برای نمونه اثر سوخت‌چرم میرزاآقا امامی ۷۵۰ میلیون تومان قیمت پایه دارد. پیش‌بینی می‌شود قیمت پیشنهادی برای خرید این اثر به بالای یک میلیارد تومان برسد. وی استاد هنرمندان برجسته‌ای چون محمود فرشچیان بود. در حراج گذشته «بزم شاهانه» میرزا آقا امامی ۱۵۰ میلیون تومان فروش رفت.
یک اثر مینیاتور استاد محمود فرشچیان نیز ۳۵۰ میلیون تومان قیمت پایه دارد. تابلوی نقاشی آیدین آغداشلو ۱۵۰ میلیون تومان و یک اثر مینیاتور کمال‌الدین بهزاد نیز ۱۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.
در این حراج دو اثر از حسین قوللر آغاسی با قیمت‌های پایه ۵۰ و ۸۰ میلیون تومان عرضه شده است. همچنین یک اثر از فتح‌الله قوللر آغاسی نیز ۷۰ میلیون تومان قیمت‌ دارد. در نخستین حراج ملی یکی از آثار حسین قوللر آغاسی با قیمت پایه ۵۰ میلیون تومان در نهایت ۱۷۵ میلیون تومان فروخته شد.
میرعماد و میرعلی هروی نیز هر کدام یک اثر در این حراج دارند که تابلوی خوشنویسی میرعماد ۴۰ میلیون تومان و تابلوی خوشنویسی میرعلی هروی ۳۰ میلیون تومان قیمت پایه دارند.
گفتنی است در صورتی که قیمت‌های پیشنهادی کمتر از این مبالغ باشد، اثر فروخته نمی‌شود. همچنین در این حراج ۶۰ کارشناس و مجموعه‌دار خارجی برای آشنایی با هنر ایرانی و خرید آثار، شرکت می‌کنند.

logo-haraj