نگاهی به نمایشگاه حامد صحیحی

نمایشگاه ترس هراسی
  • یادداشتی بر کارنمای حامد صحیحی به قلم جاوید رمضانی
در گالری طراحان آزاد
بررسی ساختاری مفاهیم و رفتار‌های انسانی در هنر معاصر مقوله‌ای متداول و با اهمیت است. امروز چگونگی زیست انسان و یا کیفیت زیستن جز دغدغه‌های اصلی پژوهشگران و متفکران معاصر می‌باشد. انقلاب دیجیتال وسرعت تکنولوژی در تقابل با نحوه زندگی کردن قرار گرفته و تحولات اقتصادی و اجتماعی همگی بار اضطراب حضور جامعه انسانی را افزایش می‌دهد.


کارنمای حامد صحیحی در گالری طراحان آزاد با دغدغه‌ی بررسی ترس هراسی ارائه گردیده و هنرمند سعی در ارائه این مفهوم در غالب علمی و ارائه تنوع آن و رابطه بینامتنی این مسئله و زندگی انسان امروز را دارد.

حامد صحیحی

صحیحی هنرمندی است که دغدغه‌هایش را در غالب‌ها و رسانه‌ها‌ی متعددی همچون ویدیو ، مجسمه و نقاشی مطرح کرده است، حضور مداوم او از سال‌های اواخر هشتاد در عرصه هنر ایران نشان از هنرمندی دارد که چشم به عرصه‌های جهانی داشته و هنر را در قامت رسانه‌ای وسیع‌تر از کارکرد اقتصادی و دکوراتیو می‌داند.

صحیحی از شانزده‌سالگی در ارتباط با هانیبال الخاص مسیر هنری خود را آغاز کرده وتحت آموزه‌های این استاد قرار گرفته است.

الخاص که خود سردمدار سبک و لحن اجتماعی هنر در سال‌های دهه ۵۰ بود تاثیر عمیقی در نحوه شکال گیری تفکر این هنرمند داشته است .

صحیحی متولد ۱۳۵۹ و دانش‌آموخته نقاشی از دانشگاه تهران و دانشگاه هنر می‌باشد. که در کلاس‌های اساتید طراز اول هنر ایران حضور به‌هم رسانده .او بعد‌ها با شرکت در کلاس‌های عباس کیارستمی مدیای  فیلم و ویدیو را تجربه می‌کند . و تا امروز آثار بسیاری را در این حوزه ارائه داده است . نمایشگاه ترس هراسی در قالب یازده تابلوی طراحی و ۱۰ قاب تصاویر متحرک ارائه گردیده است .قاب‌های طراحی صحیحی هرکدام مختص به ارائه نوعی از ترس می‌باشد که عمدتا در دوران کوکی و زمان شکل گیری مفهوم شخصیت منفرد در انسان ایجاد می گردد.

حامد صحیحی

تمامی تصاویر با نام‌های علمی  این ترس‌ها مشخص شده با ایجاد تکرار مفهوم حرکت و زمان را برای مخاطب ایجاد می‌کنند.

از دیدگاه روان تحلیل‌گری ،ترس‌ها را به سه بخش ترس‌های بخردانه  ترس‌های نابهنجار و ترس‌های ارزشی تقسیم کرده‌اند، ترس بخردانه واکنشی طبیعی برای حفظ صیانت نفس انسان‌ است و ترس‌های نابهنجار دارای علت‌ها و منشاء ناروشن و ناآگاه است. صحیحی با برخوردی فلسفی و روانکاونه مقوله هراس از ترس را مطرح می‌کندو آن را کنشی نابه‌هنجار توصیف می‌کند. که حرکت‌های غریزی انسان را مورد تهاجم قرار می‌دهد.

ترس از بلندی ،ترس از پرواز، ترس از تاریکی،ترس از تنهایی و…..

 حامد صحیحی

همگی ترس‌هایی است که هنرمند سعی در ارائه آنان دارد، از نظر صحیحی ترس دارای مفهومی علمی است و در کنار اضطراب و نگرانی سه سازه فرضی است که رشته رویداد‌های ذهنی را نشان می‌دهد و عامل اصلی ساختارهای رفتاری انسان می‌گردد اما مفهوم هراس با ترس بسیار متفاوت است هراس با ترس عادی تفاوت دارد. هراس با دوام و سازش ناپذیر است و رفتارهای هیجانی را به دنبال دارد ،ترس هراسی  به معنی رفتار طبیعی در مقابل رفتار غیر طبیعی است و به عبارتی هراسیدن در سنین بالا مسئله‌ای غیر طبیعی است که از نظر بالینی و فیزیکی مخاطراتی را برای انسان بوجود می آورد،  شکل گیری توهم های ذهنی و فرو خوردگی‌های رفتاری با اجتماع آغاز کنش روانی این بیماری می‌گردد.

نتیجتا آن کس که از ترس هراس دارد از واکنش طبیعی انسان در مقابل پدیده‌های زیستی محروم گردیده است و ترس‌های آن به وادی نا متعارف کشانده شده اند.

صحیحی در آثار گذشته خود نشان داده است که نحوه حضور انسان در جهان معاصر و نگره هنر به این مفهوم را در محور پزوهش‌های خود قرار داده است.

تصاویری از ناکجا آبادهای صنعتی والمانهای تکنولوزیک مانند هواپیما و کارخانه و نماهای شهری که در کنارتاثیر او از سینما و تصاویر متحرک کارماده نقاشی‌ها‌ی او بوده است .جهان ذهنی او بسیار شخصی و پرتکاپو است و در تمام این تصاویر حضور انسان دارای محوریت می‌باشد.

هنر صحیحی بطور کل عطف به مفهوم ادراک و کارکرد ذهن است از مجموعه‌های قبلی او می‌توان مجموعه کتابخوان  خواب  و خاطره و ته مانده‌ها و جهت را نام برد. رفتار نقاشانه هنرمند در پی تقلیل فرم‌ها و ایجاد گشتالتی تصویری است که عمل  ذهن  انسان را تحلیل می‌کند.

جستجوی پدیدار شناسانه هنر صحیحی دارای تداوم و پویایی مداومی است که متاثر از محیط شهری و حضور انسان دراین عرصه می‌باشد . ساختار مفهومی  تصاویر صحیحی در تقابل شاعرانگی و استفاده از ایجاز ها و صنایع ایهامی با رفتار ذهن آدمی شکل گرفته و گویای شکل‌گیری  لحنی از هنری جهانی می‌باشد که ریشه در زیست بوم هنرمند دارد.حامد صحیحی

 

[/one_half_last]

 

 

نویسنده

  • جاوید رمضانی

    مدیر مسئول نشر آوام سرا و مجله هنرهای تجسمی آوام | مدیر و موسس اتلیه مرمت و اصالت سنجی آوام