گزارش نمایشگاه محمد غزالی

گزارش نمایشگاه محمد غزالی به قلم سارا بافتی زاده

مجموعه عکس های محمد غزالی با عنوان «لایروبی» در گالری امکان از ۲۱ خردادماه به نمایش در آمده است ،‌ در این نمایشگاه  ده تصویر تک نسخه  با چاپ آنالوگ به صورت سیاه و سفید،  که بین دو لایه شیشه ای در یک قاب فلزی ظریف دست ساز قرار داده شده، ارائه شده اند.  در این آثار هنرمند با چسب کاغذی قسمت های از عکس را بصورت لایه ای پوشانده  و کادر را محدود تر کرده است. غزالی با ارائه ای متفاوت ، عکس های خود را کامل می کند،‌ او با قرار دادن قاب ها روی زمین کنار دیوار این امکان را به بیننده می دهد که اثر را در دستانش بگیرد و ارتباط نزدیکی با اثر برقرار کند و چشم پله پله، لایه ها را دنبال می کند تا به نشانه اثر که هدف عکس های غزالی می باشد برسد .  کنش خاص غزالی  و تصاویری که در این نمایشگاه ارائه داده است دنیا و دید  متفاوت او را  به خوبی نمایان کرده  است .

محمد غزالی

نمایش عکس های محمد غزالی با عنوان «لایروبی» در گالری امکان از روز ۲۱ خرداد تا ۱۱ تیرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ بجز روز های شنبه ادامه دارد.

آدرس: تهران – میدان هفت تیر – کوچه آقامحمدی – پلاک ۷۷،گالری امکان

محمد غزالی

لایروبی

محمد غزالی

۲۱ خرداد لغایت ۱۱ تیر ۹۵

محمد غزالی
مجموعه‌ی «لایروبی» را می‌توان فرایند رویت‌پذیر کردن نشانه دانست. البته مراد از نشانه، دالی نیست که خونسردانه بر مدلولی عینی ارجاع دهد، بلکه نیرویی است که با تعرض خود آرامش ما را به‌هم می‌زند و میل را برمی‌انگیزد. گویی در هر عکس، بخشی از تصویر عکاس را فراخوانده است و او را برآن داشته تا با لایه‌گذاری و زدودن قسمت‌های خنثی و مزاحم، ذره‌ذره به آن امر وسوسه انگیز نزدیک‌تر شود.

اینکه عکاس چه تجاربی را پشت‌سر گذرانده که موجب شده این بخش خاص او را خطاب قرار‌دهد چندان مهم نیست، آنچه اهمیت دارد شیوه‌ی برخورد با این مساله است. لایه‌های محصورکننده، از یک سو همچون پلکانی نگاه ما را به آنجا که باید هدایت می‌کند و از سوی دیگر، مجرایی باریک برای جاری شدن نشانه فراهم می‌کند تا شاید فشارِ جریان، عادت‌های مالوف دیدن را برهم‌زند و تاثیر نشانه را مرئی کند.

از همین روست که نه فقط چشم، بلکه لمس هم در این شیوه از دیدن فراخوانده می‌شود. باید خم شد و عکس را در دست گرفت، نگاه را بر شیار چسب‌ها لغزاند و اجازه داد تا تصویر به تمامی ما را تسخیر‌کند.

نویسنده