گزارش نمایشگاه مهدیه پازوکی

گزارش نمایشگاه مهدیه پازوکی
گالری شیرین

سایت تندیس به قلم سارا بافتی زاده

“حاشیه در برابر متن” عنوان نمایشگاه مهدیه پازکی درگالری شیرین است که روز جمعه۲۶ شهریور ماه در دو مجموعه حجم و نقاشی با ارائه ۹ اثر به نمایش درآمده است. این آثار با الهام از تزئینات هندسی سنتی در معماری ایرانی به وجود آمد‌ه‌اند، نقوشی که در هنر های سنتی به امر والا منتسب میشوند چرا که اساس طراحی آن بر نسبتهای ریاضی بین اشکال ابتدایی هندسی است، درگذشته نیز سعی بر آن بوده که حسهای انسانی کمترین دخالت را در ایجاد آن داشته‌باشند.

مهدیه پازوکی
تلفیق عناصر تزیینی معماری و المانهای زنانه باعث ایجاد فرمهای جدیدی شده که با خاستگاه اصلی خود که امر قدسی است در تضاد است. شکست و گسستهای ایجاد شده بین فرمهای هندسی و یا کشیدگیهای ایجاد شده در آن سعی در مخدوش کردن و فروکاستن نظم پایدار و ساختار متوازن هندسی از پیش تعیین شده آن دارد و در نهایت عناصر سنتی ماهیتی غیر از آنچه رایج است یافته‌اند و از تزیین صرف فاصله میگیرند و عناصر و مفاهیم جدیدی را بازتولید میکنند. جاگیری برخی از آثار در گوشه و حاشیهها تاکید بر مکانهای نادیده و مغفول مانده در یک فضای پایدار مکعبی دارد و در تلاش برای به چالش کشیدن استبداد حاکم بر فضای عرفی نمایش اثراست که عاملی تعیین کننده در اثر هنری است، به این شکل وضع موجود را به چالش میکشد و درنهایت سرشت و کارکرد مواد به کار رفته در آثار با کارکرد سنتی آنها در تضاد است .علیرغم استفاده از استیل بعنوان ماده‌‌ای سخت وبا حداقل انعطاف در آثار حجمی نمایشگاه، هنرمند آن را در طراحی هایی به کار گرفته که فرمهای نرم و زنانه را القا میکنند.

مهدیه پازوکی

در یکی از اثار حجمی به نام “ضیافت” که داخل گنبد را برای ما به نمایش در آورده قسمت داخلی اثر با الهام از تالار موسیقی بنای عالی قاپو است ( یا بنای شیخ صفی الدین اردبیلی) که از طراحی آلات موسیقی در گچ بری مقرنسهای آن استفاده شده است. در این اثر، هنرمند به جای آلات موسیقی از کفش به عنوان عنصری زنانه استفاده کرده است، عنصری که در آثارآیینه ای اونیز دیده می شود. این نمایشگاه تا ۷ مهر درطبقه دوم گالری شیرین برپا می باشد .

نویسنده