گزارش نمایشگاه گروهی ایران و اتریش در بنیاد لاجوردی

RTL:LTR

گزارش نمایشگاه گروهی ایران و اتریش در بنیاد لاجوردی

نمایشگاه گردان ها :طرلان رفیعی . یاشا رصمیمی مفخم

سایت تندیس به قلم علی نورپور

این نمایشگاه بین هنرمندان ایران و اتریش در حال برگزاریست ایده اولیه این نمایشگاه در سفرپیترآسمن بر اساس خط فکری پروژه نان ونمک شکل گرفت،که نان ونمک بر اساس فرهنگ قدیمی ایرانی به وجود آمده .

پروژه نان ونمک چیست ؟ این فرهنگ در بیشتر فرهنگ های دیگرهم وجود دارد نان ونمک کمتر ین چیزی است که ما به مهمان خود تعارف میکنیم تاعشق و رفاقتی پایدار به وجود آید و این پیوند نا گسستترین پیوندی است که در فرهنگ ما ایرانیان وجود دارد ، واین پروژه دقیقا در تلاش برای این پیوند دوستانه با فرهنگهای دیگر است .

چیست ؟RTL:LTR

عنوان این نمایشگاه بر گرفته از اصطلاح های است که در دنیای انفورماتیک جهت نوشتار را از چپ به راست و بالعکس را تعیین می کند.این دو اصطلاح به عنوان قراردادی در برنامه نویسی ودرصفحات وب برای خطوط لاتین وفارسی و عربی بکار میرود .همچنین راست به چپ و چپ به راست، دلالت بر آنچه از شرق به غرب فرستاده میشود و بالعکس را دارد ودر عین حال  جهت خواندن و نوشتن ،جهت حرکت دست ، بدن و نگاه را تعیین می کند .

بنیاد لاجوردی

در این مجموعه  پانزده هنرمند  آثار خود را به صورت نقاشی، طراحی،ویدئوآرت،عکس،حجم وهنر مفهومی ارئه داده اند و انتخاب هنرمندان بر اساس خط فکری آنها وروش کارشان صورت گرفته وآثار معرف بخشی از تفکر و فرهنگ هنرمند هستند که به این صورت می باشد که دو هنرمند با آثار خود با یکدیگر گفتو گو می کنند وهر دوتعریفی کلی از فرهنگ خود را با خلق اثر به مخاطب ارائه می دهند . بعضی آثار شاید به صورت نامتجانس به نظر برسد ولی این خود نشان دهنده فرهنگ چند صدتایی است که ما امروزه با آن روبه رو هستیم . صحبت ها یی که بین دو هنرمند شکل گرفته بیشتر مسائلی چون  زندگی، سیاست، فرهنگ و هنر،اقتصاد میباشد و حتی صحبت هایی که باید زندگی امروز را چگونه فهمید .

نمایشگاه فوق تا تاریخ ۲۳ مهرماه دایر است .

نویسنده