پرونده هنر فردا | The Art of Tomorrow
درک هنر معاصر نیازمند مطالعهای وسیع است، کسب دانش تاریخی و شناختی دقیق از جهان امروز. کتاب هنر فردا از جمله کتاب هایی است که در کنار نمونه هایی از آثار هنرمندان نوظهور متونی راهگشا برای رمزگشایی و درک آثار آنها و جریانهای هنریشان ارائه میدهد و در نهایت دورنمایی از آینده هنر جهان به دست میدهد. در این پرونده متون این کتاب را به همراه آثار هنرمندان آن ترجمه و در اختیار شما قرار خواهم داد. امیدوارم که این مختصر دریچهای باشد برای کنجکاوی بیشتر و شناخت بهتر جهان هنر معاصر.
Editors:Laura Hoptman, Yilmaz Dziewior, Uta Grosenick
مقدمه کتاب هنر فردا با اندکی تلخیص
سایت تندیس ترجمه زهرا قیاسی
«درد ناگهانیای که هنر مدرن ایجاد می کند اعتیادآور است.» این جمله از لئو اشتاینبرگ مورخ هنر در سال ۱۹۶۰ است، در بحبوحه ای که نو بودن دردناک بود اما نشانه پیشرفت محسوب می شد. این فکر که فرهنگ به سویی می رود که ضرورتاً بهتر از گذشته شود محصول تلئولوژی روشنگری است و نیز شکوفا شدن اندیشه های آن در قرن بیستم. دهه اول قرن بیست و یکم دورانی است که در آن با نگاهی نوستالژیک به عصر مدرن مینگریم، هنوز هم نو بودن برایمان جذابیت تاریخی رمانتیکی دارد و منتظریم ببینیم بعد از این چه خواهد آمد.
بنابراین مهم است به دو ویژگی اصلی هنر معاصر بین المللی اشاره کنیم: پلورالیسم شدید و بی سابقه در فرم و محتوا و نگاه همزمان به گذشته تاریخی. هر دو این ویژگی ها علیه انتظارات مشخص ما عمل می کنند و میل ما به طبقهبندی و برچسبگذاری و دوره بندی را عقیم میگذارند.
همانطور که انتخاب هنرمندان در این جلد از هنر فردا گواهی میدهد، هنر تاثیرگذار در این زمانه هنری است که به نحوی جسورانه التقاطی باشد. در این دوره انواع انتزاع با هنر فیگوراتیو، کانسپچوال، هنر رابطهای و شکلهای ترکیبی مانند کانسپچوالیسم روایتگر همزیستی میکنند. از بازگشت مکرر نقاشی استقبال میشود و در کنار آن رنسانی در ابتکارهای هنر پرفرمنس رخ میدهد. مجسمههای یادمانی عظیم احیا میشوند و در همان حال گرایشهای ضدیادمانی همچون سرهم کردن و کولاژ و مونتاژ تقویت میشوند. فیلم و ویدئوی زمانپایه با سرعتی بیسابقه رشد میکنند. هنرمندان فیلمهای feature میسازند و پاویونهای مفصلی برای نمایش آثار نیومدیا برپا میکنند. تغییر و تحولی در شیء هنری به وجود میآید مثلاً بومهای کوچک یا مجسمه های رومیزی ساخته میشوند. مطالعه ما آثاری را در کنار هم قرار میدهد تا تصویری را از دوران فراهمی همزمان و ارتباط همزمان نمایش میدهد. داستان تاریخ هنر متوقف نشده است اما مثل گیاه رونده یا گل گلخانه به سوی خورشیدی واحد رشد نمیکند بلکه رشد آن در همه جهات است مثل دسته های علف وحشی.
علاه بر این، ممکن است آن «درد ناگهانی» مدنظر اشتاینبرگ در جریان این سرهمبندی هم رخ دهد، این درد میتواند شوک ناشی از بازشناسی باشد همانند شوک ناشی از امر نو. همانطور که مثالهایمان به طور ضمنی نشان میدهند «هنر فردا» یادآور یا تحشیه هنر دیروز است. هنرمندان از همه دورههای تاریخ هنر الهام میگیرند، اقتباس میکنند یا قرابتهایی با آنها دارند. در این کتاب میتوان مثالهایی از پرسپکتیو آلبرتی و پندارهای کوبیستی یافت؛ ارجاعهایی به کلاسیسیزم، کنستراکتیویسم، اکسپرسیونیسم، رئالیسم و حاضرآماده های دوشانی.
با اینکه بیشتر آثار از لحاظ فرمی براساس هنرهای پیشین هستند اما تاریخ خودش را عیناً تکرار نمیکند، زیرا فرمهای آشنا به صورتی غریب به کار میروند یا در زمینه های جدیدی استفاده میشوند. به این ترتیب تغییر شکل پیدا میکنند و فقط رابطهای شبهریختی با قالبهای پیشین دارند. هنرمندان معاصر با دریافت غیرسلسلهمراتبی از تاریخ فرهنگ تصویری، همچون گستره نامحدود انتخابهای هنرمند، واژگان هنری غنیای میسازند. آثار آنها نشان از دانش عمیق و احترام برای تاریخ هنر در سطح بینالمللی دارد. جای ازآن خودسازی پر از طعن و کنایه مربوط به اواخر قرن پیش را احترام و ساخت بر اساس شعار خواستن توانستن است میگیرد.
نظریه «long tail» در بازاریابی شکل گرفته است اما این نگاه کلیاش صحیح است که اجتماعات صاحبنظر چنان به سرعت در عصر اینترنت تکثیر شدهاند که دیگر اندیشه فرهنگی جهان در سیطره چند خودکامه نیست. این امر با پذیرش هنر تجسمی معاصر و اشکال متعدد آن ارتباط تنگاتنگی دارد. پاسخ این سوال که هنر فردا چه ریختی دارد؟ به این بستگی دارد که در درجه اول ناظر چه گرایشهایی دارد. امروزه ما به واسطه تواناییمان در مصرف فرهنگی که برگزیدهایم تکریم یا تقبیح میشویم. در نهایت هرکس میتواند تلئولوژی شخصی خود را براساس انتخابهایش و بدون بهره بردن از توصیه و تخصص پرورش دهد.
کتاب هنر فردا مسیری را در میانه رشد پربار اما فشرده هنر تجسمی معاصر در پنج سال گذشته نشان میدهد و گروهی از هنرمندان بینالمللی را که درآغاز کار حرفهای خود هستند برمیگزیند. مسیرهای این هنرمندان به یک سو ختم نمیشود بلکه در جهات مختلف تداوم مییابد که بیشک ویژگی اصلی منظر آینده فرهنگی ماست.
ما در جریا انتشار این کتاب از خودمان پرسیدیم که این کار را چرا و برای چه کسانی انجام میدهیم؟ چه کسی به این کتاب علاقمند خواهد بود؟ چه کسانی را مخاطب خود میدانیم؟ کتابهای بسیاری منتشر شده که به جریانهای معاصر هنر پرداختهاند. هدف ما متفاوت است زیرا نمیخواهیم فقط آنچه را اتفاق میافتد مرور کنیم، بلکه میخواهیم به جریاناتی نظر کنیم که به عقیدهمان نسل آینده هنر را میسازند. این کتاب برای هنرمندان، نظریهپردازان، نویسندگان، گالریدارها و کیوریتورهایی است که میخواهند جریانهای آینده را ببینند و دیدی وسیعتر بر صحنه هنر بینالمللی بیابند.[/one_half_last]
قسمتهای بعد از این پرونده را که به همت زهرا قیاسی،مژده اتراک و نگین حدادزاده ترجمه شده را اینجا دنیال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده هنر فردا | نیری باغرامیان
The Art of Tomorrow | این شماره Nairy Baghramian متولد ۱۹۷۱ اصفهان | ساکن و فعال در برلین |سایت تندیس ترجمه به قلم زهرا قیاسی
بعضی از آثارش انسانواره یا نمایش پرترهاند. مثلاً کاملا واضح است که در آنا، مارتا، وارتویی (۲۰۰۵) سه خواهر اصفهانی که باغرامیان و دوستانش در فرآیند کار پیگیر آنها بودند در سه مجسمه سفید زاویه دار ظاهر شدهاند و با سطوح پارچهای نرم بر خطوط جانبی شان تاکید شده است. اینها فیگورهای تمثیلی زمختی هستند که بدنهایی شبیه تخته سیاه مدرسه یا پرده پروجکشن دارند….. ادامه در سایت تندیس
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده هنر فردا | Alexandra Bircken الکساندرا بیرکن
معرفی هنرمندان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه به قلم نگین حدادزاده
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده هنر فردا معرفی اى آراکاوا Ei Arakawa
معرفی هنرمندان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه مژده اتراک
علاقه و منظور اصلى آراکاوا این است که چگونه دانش و هویت سوبژکتیو افراد میتواند به فیزیکالیته و جریان اجتماعى ترجمه شود و بنابراین آثارش به طور مجازی شرایط را در [عالم] هنر به صورت رقص در مىآورد به همان شکلی که در زندگى [این رقص جریان دارد]… ادامه در سایت تندیس
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده هنر فردا آنا مولسکا Anna Molska
سایت تندیس ترجمه نگین حدادزاده |معرفی هنرمندان امروز جهان | آنا مولسکا متولد ١٩٨٣ در لهستان، شهر پرودنیک میباشد. او در شهر وارسا مشغول به کار است و زندگی میکند.
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده هنر فردا ریچل هریسون Rachel Harrison
سایت تندیس ترجمه مژده اتراک ریچل هریسون مجسمه و عکس و اینستالیشن را با تفسیر اجتماعى و سیاسى طنزآمیزی به هم وصلهدوزى میکند.
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده هنر فردا | گابریل کوری Gabriel Kuri
معرفی هنرمندان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه زهرا قیاسی
او از مواد صنعتی وکالاهای تولید انبوده برای ساختن اینستالیشن و مجسمه استفاده می کند و آثارش مفاهیم مجسمهسازی را به چالش میکشند و از دغدغههای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی میگویند… ادامه در سایت تندیس
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده هنر فردا | مانوئل گراف Manuel Graf
معرفی هنرمندان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه نگین حدادزاده
او در انیمیشنهای کامپیوتری خود، داستانهای فلسفی فشردهای درباره زمان ارائه میدهد و زمان را همچون امری مستمر و غیرخطی نشان میدهد که مراحل تکوین آن را میتوان به سرعت عقب و جلو برد… ادامه در سایت تندیس
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده هنر فردا | وید گایتن Wade Guyton
سایت تندیس ترجمه زهرا قیاسی
او مجموعهای از فیگور ها و علائم و الگوها دارد که بسیار ساده و مشخصا نیمهانتزاعیاند و به صورت مکانیکی روی سطح کار شده در واقع بوم داخل پرینتر قرار گرفته است و حاصل عمل تصویرگری با حرکات بدنی هنرمند نیستند… ادامه در سایت تندیس
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
آرون کری Aaron Curry پرونده هنر فردا
آرون کری Aaron Curry پرونده هنر فردا نوشته: جینز استهوف سایت تندیس ترجمه زهرا قیاسی درک هنر معاصر نیازمند مطالعهای وسیع است، کسب دانش تاریخی و شناختی دقیق از جهان امروز. کتاب هنر فردا از جمله کتاب هایی است که در کنار نمونه هایی از آثار هنرمندان نوظهور متونی راهگشا برای رمزگشایی و درک آثار آنها و جریانهای هنریشان ارائه میدهد و در نهایت دورنمایی از آینده هنر جهان به دست میدهد. در این پرونده متون این کتاب را به […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مجسمههای سورئال مانوئلا لینهاس در هنر فردا
مجسمههای سورئال مانوئلا لینهاس در هنر فردا مانوئلا لینهاس Manuela Leinhoss نوشته: دیوید ریدل سایت تندیس ترجمه نگین حدادزاده درک هنر معاصر نیازمند مطالعهای وسیع است، کسب دانش تاریخی و شناختی دقیق از جهان امروز. کتاب هنر فردا از جمله کتاب هایی است که در کنار نمونه هایی از آثار هنرمندان نوظهور متونی راهگشا برای رمزگشایی و درک آثار آنها و جریانهای هنریشان ارائه میدهد و در نهایت دورنمایی از آینده هنر جهان به دست میدهد. در این پرونده متون این […]