پرونده هنر فردا | وید گایتن Wade Guyton

وید گایتن Wade Guyton پرونده هنر فردا 

نوشته: متیاس موهلینگ

سایت تندیس ترجمه زهرا قیاسی

درک هنر معاصر نیازمند مطالعه‌ای وسیع است، کسب دانش تاریخی و شناختی دقیق از جهان امروز. کتاب هنر فردا از جمله کتاب هایی است که در کنار نمونه هایی از آثار هنرمندان نوظهور متونی راهگشا برای رمزگشایی و درک آثار آنها و جریان‌های هنری‌شان ارائه می‌دهد و در نهایت دورنمایی از آینده هنر جهان به دست می‌دهد. در این پرونده متون این کتاب را به همراه آثار هنرمندان آن ترجمه و در اختیار شما قرار خواهم داد. امیدوارم که این مختصر دریچه‌ای باشد برای کنجکاوی بیشتر و شناخت بهتر جهان هنر معاصر.
The Art of Tomorrow

Editors:Laura Hoptman, Yilmaz Dziewior, Uta Grosenick


وید گایتن را نمی‌توانیم نقاشی خالص و ساده بیانگاریم: تصاویر او ترکیب‌بندی‌هایی هستند که به هیچ وجه سنت‌های کلاسیک نقاشی را دنبال نمی‌کنند، یعنی نقاشی‌هایی نیستند که در آنها بوم صحنه ای برای کنش‌های باشد و خلاقیت و فردیت سوژه هنرمند را بیان کند. آثار وید گایتن بر اساس تصمیم‌هایی هستند مبتنی بر انتخاب ابزار تکنیکی و چگونگی کار کردن با این ابزارها. مثلاً او رنگ‌گذاری را به چاپگرهای رنگی جوهرافشان می‌سپارد. فقط رابطه بین فیگور و زمینه تصمیم مطلق خالق اثر است.Wade Guyton (6)
وید گایتن مجموعه‌ای از فیگورها و علائم و الگوها دارد که بسیار ساده و مشخصاٌ نیمه‌انتزاعی هستند: خطوط راه‌راه افقی، ساختارهای شطرنجی، فیگورهایی به شکل U و X و مستطیل‌هایی که یا به صورتی سطحی یک‌تکه حاکم بر تصویر هستند یا مجموعه‌هایی تزئینی می‌سازند. این فیگورها که به صورت مکانیکی روی سطح کار شده‌اند –در واقع بوم داخل پرینتر قرار گرفته است- حاصل عمل تصویرگری با حرکات بدنی هنرمند نیستند بلکه نتیجه یک الگوریتم برنامه نویسی هستند. مقصود هنرمند یا ایده‌اش به الگوریتمی ترجمه می‌شود که پرینترهای بازاری معمول بتوانند آن را «بفهمند» و اجرا کنند. بنابراین نقاشی‌های وید گایتن مفهومی هستند؛ او به جای سبک و سیاق خاص هنرمندانه قدرت مکانیکی را می‌گذارد تا به شیوه‌ای نظام‌مند اهمیت قدرت مهارت هنرمند را از میان بردارد و نیز ما را به تامل درباره آن وادارد.

وید گایتن
در آپاراتوس مفهومی این آفرینشگری بصری، ابزار قدرتمند و هدفمند هنرمند همان آزمودن محدودیت‌های ماشین‌آلات مورد استفاده اوست. ناسازگاری پارچه بوم و چاپگر جوهرافشان موجب ایجاد فرآیندهایی تصادفی می‌شود که مشخصاً نتیجه کار را تعیین می‌کنند. در نهایت ایراد در پخش شدن جوهر، کشیده شدن رنگ، چکه‌های غیرقابل کنترل از کارتریج چاپگر یا ورودی‌های مسدود چاپگر به اثر اصالت و یکتایی می‌دهند. اثر که محصولی است برنامه ریزی‌شده و باید تکرارشونده باشد، در هر بار اجرا شدن ترکیبی می‌سازد که یگانه است. وید گایتن

قسمت‌های قبل از پرونده هنر فردا را اینجا بخوانید:

نویسنده