مجله تندیس شماره ۳۴۵ منتشر شد

 

  • سیصد‌و‌چهل‌وپنجمین شماره‌ی تندیس ویژه‌ی نوروز ۱۳۹۶ در روز ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ به همراه ۸ صفحه ویژه‌نامه نکوداشت ‌یحیی میرزا دولتشاهی منتشر شد.
  • تصویر روی جلد، بخشی از اثر آقالطفعلی خان صورتگر شیرازی به مناسبت نوروز ۱۳۹۶ است.
  • سردبیر در سر‌مقاله یادداشتی را با عنوان «چندان که برشمردم از ماجرای عشقت انـدوه دل نگفتـم، اِلّا یک از هـزاران» نوشته است.
  • پرونده ویژه امسال با عنوان «گزارش سال، مهم‌ترین رویدادهای هنرهای تجسمی سال ۱۳۹۵» با مقالاتی از نویسندگان زیر منتشر شده است: سیدامیر سقراطی، سعید رفیعی‌منفرد، عیسی جباری‌ممقانی، حسین گنجی، سیدعمادالدین قرشی، مهدی عبداله‎زاده، علیرضا بهارلو، علی گلستانه، جاوید رمضانی ، هنگامه عابدین، علی فرامرزی، ساناز آرین‌فر، زرتشت رحیمی، شهرام انتخابی، فرح ابوالقاسم، کیانوش غریب‌پور، مریم روشن‌فکر، سحر افتخارزاده، نعمت لاله‌ای و سیدمجتبی موسوی.
  • در بخش گالری‌گردی این شماره می‌خوانید:

سیدعمادالدین قرشی درباره‌ی نمایش آثار آراپیک باغداساریان در گالری آ نوشته است. منصوره قاسمی درباره‌ی نمایش پروژه فواد شریفی در چهار گالری تهران نوشته است. الهه رحمانی‌خاکی درباره‌ی نمایش آثار نسیم تقی‌پور در گالری طراحان آزاد و نمایشگاه گروهی «نقاشی‌های هنرمندان جوان» در گالری اثر نوشته است. زرتشت رحیمی درباره‌ی نمایش آثار زهرا قراخانی در گالری اُ نوشته است. عیسی جباری‌ممقانی درباره‌ی نمایش آثار بابک اطمینانی در گالری دستان۲ و فرزاد عظیم‌بیک درباره‌ی نمایش آثار نقاشی مهسا محمدی در گالری دلگشا نوشته‌اند.

  • در بخش گفت‌و‌گوی این شماره می‌خوانید:

گفتگوی شکوفه غفاری و علی گلستانه با میشل دویلده با عنوان «درباره هنر  همگانی»؛ گفتگوی شروین طاهری با رضا حسینی « تعهد به هنر به مثابه هنر متعهد» و حمید رحمتی «تماشاگر، تکمیل‌کننده‌ی اثر هنری است»؛ گفتگوی سجاد باغبان‌ماهر با رحیم ناژفر با عنوان «غربت یعنی بی‌ هویتی کامل»؛ گفتگوی کیانوش معتقدی با محمد فدایی درباره آسیب‌‌شناسی خوشنویسی معاصر ایران با عنوان «از ناواقعیتی دل‌فریب تا برزخ واقعیت» و گفتگو با ویلم فلور با عنوان «بازخوانی شکوه فراموش شده‌ی هنر و تاریخ ایران»؛ شروین طاهری و علی گلستانه گفتگویی با محمدرضا جودت را با عنوان «ابتدا زندگی، بعد هنر» نوشته‌‌اند.

  • هانیه محرابی نقدی درباره‌ی «چرا پژوهش‌های ویلم فلور حائز اهمیت است؟» در حاشیه تجلیل از ویلم فلور در ایران نوشته است.
  • در بخش ویدئوآرت شهرام انتخابی یادداشتی را با عنوان «هنر به عنوان یک برآیند وجودی» بخش دوم نوشته است.
  • در بخش گزارش؛ مهدی عبداله‌زاده درباره نمایشگاه گروهی خانه بخت کجاست نوشته است. سعید فلاح‌فر درباره‌ی داوری جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر نوشته است. بیانیه انجمن‌های تجسمی ایران و شورای هنری نهمین جشنواره فجر نیز به چاپ رسیده است.
  • مهدی قادرنژاد متنی از پال کراوثر با عنوان «علیه امپریالیسم کیوریتوری» بخش دوم و پایانی ترجمه کرده است.
  • در بخش مجسمه‌سازی علیرضا بهارلو متنی را درباره آثار رِگ باتلر، مجسمه‌ساز انگلیسی گردآوری و ترجمه کرده است.
  • رویا کریمی و هادی پورصادقیان گفتگویی را از علیرضا جهرمی با نیکلا ساموری ترجمه کرده‌اند.
  • سجاد عمادی در بخش دنیاگردی به زندگی درون یک تخته ‌سنگ، جدیدترین پرفورمنس هنرمند فرانسوی، نمایش آثار زوج هنری؛ کلود و فرانسوا زاویر لالان در سوئیس، سلف‌‌پرتره‌‌های روزانه ملیسا شوک در امریکا و برگزاری نمایشگاهی از آثار ونگ داوی در چین پرداخته است.
  • در این شماره با همکاری سایت تندیس، مقالاتی از نویسندگان زیر منتشر شده است:

جاوید رمضانی، زهرا قیاسی، مژده اتراک، یاسمن نوذری، مهسا کریمی، مریم روشن‌فکر، علی یحیایی، مریم اسدی، زینب ثقفی، امیر کوشامنش، شعله واحدی، علی نورپور، سارا بافتی‌زاده و محدثه شادمهر، حامد نورایی، نگین حدادزاده، سارا حسینی و آذر امامی.

مجله تندیس شماره 345