صورت از بی‌صورتی آمد پدید | نمایشگاه گروهی نقاشی نگارخانه مریم

نمایشگاه گروهی نقاشی 
نگارخانه مریم
عنوان: از آنان تا من
هنرمندان: یاسمن امامی، بهار کیامقدم، ندا قندهاریون، سهیل سراجی و علی صابونچی
به سرپرستی مهنوش مشیری

گشایش: ۱ اردیبهشت ۹۶

خاتمه: ۱۰ اردیبهشت ۹۶

بازدید افتتاحیه: ۱۷ تا ۲۰

بازدید روزانه:  از ساعت ۱۱ تا ۱۹ به استثنای روزهای تعطیل

نشانی: کریمخان – نبش ویلا (نجات اللهی)- بوستان مریم

تلفن: ۸۸۹۲۱۲۱۲

نمایشگاه گروهی نقاشی

بیانیه: 

«صورت از بی‌صورتی آمد پدید»

آموختن مبانی هنر، اگرچه به‌منظور فراگیری و بازخوانی هنر؛ نوعی “راه” به حساب می‌آید اما می‌تواند خود “هدف” نیز باشد. هدفی که در این مسیر به یک نوع آفرینشِ کار هنریِ جدید منجر می‌شود و در آن شفافیّتِ متافیزیکی پدیده‌ها خود را بازمی‌نمایند و اصل اولیۀ اثر را به گونه‌ای دیگر به نمایش درمی آورند.
پرده‌ها و حجاب‌های رنگارنگ از چهرۀ اثر برگرفته می‌شود و «آن» سادگی و بی‌پیرایگیِ نخستین رخ می‌نماید.
از دو صد رنگی به بی‌رنگی رهی‌ست.
در این پروژۀ گروهی، اگرچه آثار به نمایش درآمده، وامی است که از آثار هنرمندان بنام ناتورالیست، کلاسیست و رئالیست‌های رنسانس گرفته شده، ولی منظور، شباهت دو «صورت» با هم نبوده است. بلکه تجلّیِ معنای جدیدی است در قالب «صورتی» کاملاً نو و متفاوت.
مخاطب با تماشای این آثار با پدیده‌ای کاملاً تازه از اصلِ اثر روبرو می‌شود که می‌توان گفت؛ وجه شفافِ اثرِ اولیه است. و تا جایی که مقدور باشد، کُنه ناپیدای صورت اولیه را کشف می‌کند.
گویی نوعی سیر و سلوک هنرمندانه اتفاق افتاده است که امکانات متنوعی همچون؛ رنگ، تکنیک، سایه‌روشن، پرسپکتیو و دیگر آرایه‌های “رنسانسیِ” خود را در “امکان” دیگری بروز می‌دهد.
فلذا کمالِ مکنون در «ایده» را فاش می‌سازد. البته تا آنجا که مقدور باشد!
اعتباری نو و خلاقانه که با گذر از مسیر ریاضتی سخت‌کوشانه بدست آمده…
به قول رومی:
«همچو گردون ساده و صافی شدند».
نمایشگاهِ «از آنان تا “من”» با هدف شناخت جوهرۀ نخستینِ آثار منتخب، از هنرمندانی مشهور بر پا شده است.
نمایشگاهی که در طول راه (که در «فریم»‌های چندگانه‌ای به نمایش درآمده)، با شیوه‌های هنریِ آشنایی نیز برخورد می‌کند که خود، حامل توشه‌هایی از تاریخ پُر فراز و نشیب هنر تا امروز اَبستره است.
تا آنجا که هنرمند جوان به مقام هنرمندِ بدوی نائل می‌شود و تا آنجا که به آثار منقوش در غارها دست می‌یابد؛
“غار”، تمثیلی‌ست از “قلب” که اصلِ هنر با فطرت آدمی در آنجا ملاقات می‌کند.
لازم به توضیح است؛ در طول این تمرین‌ها، تلاش همۀ دانشجویان، کاملاً موفق و مطابق با مبانی آکادمیک بوده است. اما متأسفانه بدلیل امکان محدود گالری، تنها تعدادی از آثار توانستند به نمایشگاه راه یابند.
مهنوش مشیری