دنیای گالریها | گالری پیو مونتی رم
گالری های رم و ونیز
مجله هنر های تجسمی آوام: به قلم مریم روشن فکر
پرونده «دنیای گالریها» به معرفی و بررسی گالری های مطرح دنیا میپردازد. در این پرونده با مروری بر فعالیتهای گالری های شهرهای نیوریوک ، دوبی، لندن و رم … ، به چگونگی شکل گیری، حوزه فعالیت آنها ، هنرمندان و سبک و سیاق آثاری که در این گالریها ارائه میشود پرداخته شده است. هدف از ارائه این پرونده آشنایی هنرمندان، گالریداران، مجموعه داران و به طور کلی دستاندر کاران حوزه هنرهای تجسمی با دنیای حرفه ای گالری ها می باشد.
در شمارههای پیشین گالریهای نیویورک و دبی بررسی شد و در سال گذشته به دنیای گالریهای رم پرداخته شد که مشتمل بر ۴ گالری میباشد و میتوانید قسمت های بعد را در لینکهای پایین این شماره دنبال کنید.
پیو مونتی گالریست ایتالیایی و متولد ۱۹۴۱ است، در دهه شصت میلادی اوکه در کار لوازم آرایشی بود، برای تحصیل به رم آمد و رفت و آمدش به کافه روزاتی رم آغاز شد، جایی که محفل جلسات هنرمندان پیشرو و روشنفکران آنزمان رم محسوب میشد. پیو مونتی از علاقهمندان سرسخت هنرهای معاصر بود و در همین ارتباطات با جینو د دومینیچیس هنرمند ایتالیایی آشنا شد، کسی که بعدها با او همخانه شد. این دوستی نزدیک تا زمان مرگ زودرس دومیچیس ادامه یافت.
پیو مونتی در سال ۱۹۶۹ تصمیم گرفت گالری خود را راهاندازی کند و آنرا آرِستودیو نام گذاشت. این گالری اولین بار در شهر ماچراتا افتتاح شد اما در ۱۹۷۵ به خیابان بیاتزا ماتی رم نقل مکان کرد، در فضایی که مخصوص نمایشگاه و توسط کارلو براردوچی طراحی شده بود.
پیو مونتی با بسیاری از هنرمندان پیشرو دهه شصت به بعد آشنایی و همکاری داشته است، ازجمله سل لویت، آلگیرو بوئتی، جان بالدساری، جوزف آلبرز و دیگران. او گالری خود را همچنان فعال نگاه داشتهاست و همانند گذشته شخصا در برگزاری نمایشگاههایش نقش پررنگی را ایفا میکند.
گالری پیو مونتی از جمله گالریهاییست که لحن انتقادی مربوط به پست مدرن متقدم و اقبال به رسانههایی چون نقاشی، مجسمه و چیدمان پست مدرن را حفظ کردهاست. او هنرمندان خود را اغلب از بین تثیبتشدگان بر میگزیند و به ندرت هنرمندانی را میتوان یافت که انحصارا با این گالری کار کنند. اما برگزاری نمایشگاههایی پرشور و ارائه آثاری با رویکردهای محلی و توجه به صناعت همراه با سلیقه ایتالیایی در ارائه به این گالری لحن و تم مخصوص به خود را بخشیدهاست.
گالری پیو مونتی با نوعی خونگرمی ایتالیایی، که در آثار و حتی طراحی فضای گالری محسوس است روندی ادامه دار و منظم را از گذشته تا حال پیگیری کردهاست. پیو مونتی همچنین دارای یک انتشارت نیز میباشد که کتابهای متعددی در زمنیه هنر و همچنین کاتالوگ برخی نمایشگاههای خود را به چاپ میرساند.
درباره لحن آثار این گالری قدیمی باید گفت، پیو مونتی به آثاری با فرمهای قوی و لحن انتقادی پیچیده علاقه دارد و در گالری او به ندرت آثار تند سیاسی یا اجتماعی نمایش داده میشوند و تعادل بصری با معیار مدرن در اغلب نمایشگاهها دیده میشود، و البته به همین خاطر نیز هست که در میان هنرمندان این گالری، شرقیها و خاورمیانهایها تقریبا حضور ندارند و آثار اگزوتیک و تزئینگرایانه جایی در انتخابهای این گالری ندارند.
همچنین اقبال او به عکس از بقیه مدیا ها کمتر است. اما در خصوص چیدمان و مجسمه معاصر و مدرن آثار با ارزشی را میتوان در این گالری دید. او همچنین به واسطه ارتباطات شخصی با هنرمندان جنبشهای مختلف پست مدرن، اقبال خوبی به آثار آرشیو و هنر و زبان نشان دادهاست. ارزش و اهمیت این گالری نیز به همین روند ادامه دار و پایداری در لحن آثاری است که ارائه میکند و ازین جهت جزء گالریهای خصوصی پیشرو در هنر معاصر اایتالیا و رم است که آثاری با کیفیت و اصالت را ارائه میدهد.
شمارههای بعد پرونده دنیای گالریهای رم را اینجا بخوانید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
معرفی گالری Z2O سارا زانین، دنیای گالریها، رم
دنیای گالریها، معرفی گالری Z2O سارا زانین Sara Zanin، رم پرونده دنیای گالریها، گالریهای رم و ونیز z20 gallery مجله هنر های تجسمی آوام به قلم مریم روشنفکر در این قسمت از پرونده دنیای گالریها به معرفی گالری Z2O سارا زانین رم خواهیم پرداخت. گالری Z2O سارا زانین یکی از گالریهای فعال شهر رم است که در حوزه هنرهای معاصر فعالیتی پویا و جدی دارد. سارا زانین موسس این گالری، در رشته هنرهای معاصر تحصیل کرده است، او سالها در یک مجموعه خصوصی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
گالری داری موروثی در خانواده بونومو
گالری داری موروثی در خانواده بونومو پرونده دنیای گالریها ـ رم و ونیز گالری والنتینا بونومو سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر گالری والنتینا بونومو، یکی از فعالترین گالریها در زمینه هنرهای معاصر در رم است. شغل گالری داری در خانواده بونومو یک شغل خانوادگیست، مادر والنتینا، ماریلنا بونومو گالری داری با سابقه است که از ۱۹۷۱گالری دلارکا را در شهر باری اداره می کند. والنتینا نیز از هجده سالگی به کار در این گالری مشغول میشود. او تجربیات […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
سرمایهگذاری بر هنر معاصر، موزه ماکرو رم
سرمایهگذاری بر هنر معاصر، موزه ماکرو رم پرونده دنیای گالریها ـ رم و ونیز موزه ماکرو رم مجله هنر های تجسمی آوام به قلم مریم روشن فکر رم شهری با سابقه فرهنگی هنری طولانی و همواره بستر شکلگیری جریانات هنری زیادی بودهاست. اما سابقه تاریخی این شهر و انبوه بناها و موزههایی که به هنر کلاسیک تعلق دارند، علاقهمندان و طرفداران هنر معاصر کمتر از آن به عنوان قطبی در هنرهای جدید یاد میکنند، اما همین موضوع شاید از اصلیترین […]