پیشنهاد بنیاد کریستیز برای انتخاب بهترین قاب برای حفاظت و مرمت آثار هنری
۱۰ نکته تخصصی مهم در مورد انتخاب بهترین قاب در گفتوگوی بنیاد کریستی با متیو جونز، مدیر ارشد قاب سازی و مرمت آثار جان جونز لندن
آنچه در مورد قاب کردن اثر هنری باید بدانیم
قاب کردن اصولی مرحله مهم در حفاظت و مرمت آثار هنری
سایت تندیس ترجمه امیر خیری
۱- انتخاب قاب فقط به سلیقه مربوط نیست
در انتخاب قاب، فقط رنگ و جنس مهم نیستند. وقتی کاری به استودیو ما میآید، ما با در نظر گرفتن اینکه قاب، نه تنها اثر را بهتر جلوه میدهد، بلکه از تخریب و آسیب آن محافظت میکند، آن را بررسی میکنیم. همچنین جایی که کار نمایش داده میشود نیز مهم است. آیا قرار است برای سالها در یک مکان بماند، در گالری یا خانهای، یا قرار است جابهجا شود؟ همهی این سؤالها به ما میگوید که بهترین قاب کدام است. ما گزارشها را بررسی میکنیم و توصیه همیشگیمان به سفارش دهنده این است که محل نگهداری کار را ببینیم، تا بتوانیم ارزیابیها را انجام دهیم.
۲- حساس بودن به زمان اثر: آگاهی از گذشتهی یک کار میتواند برای طراحی قاب مفید باشد
هنگام ساخت یک قاب، با در نظر گرفتن اینکه کار قبلاً چگونه قاب شده است؛ من اول گذشتهی کار را بررسی میکنم، اینکه گالریدارها، هنربانان و خود هنرمندان چه قابی را انتخاب کردهاند. در کنار این تحقیقها، دیدن نمایشگاهها راهنمای خوبی برای آراستن کارهای استادان قدیمی تا هنرمندان معاصر هستند. همهی کارهایی که من انجام میدهم بر پایهی اطلاعات و دانش است. حدود ۳۰ سال است که در حال ساختن قاب هستم و میتوانم صادقانه بگویم که همیشه در حال یادگیری بودهام.
۳- قابهای اصلی را میتوان نجات داد
گاهی اوقات کاری ارائه میشود که به دلایل زیباییشناسی و تاریخی باید در قاب اصلی خود باقی بماند. این چیزی است که در بسیاری از کارهای قدیمی دیده میشود. در حال حاظر، تعداد قابل توجهی از کارهای زیبای موزهی هنرهای مدرن بریتانیا، که اخیراً با آنها کار کردهایم، مانند «بن نیکلسون» و «هنری مور» اینگونه هستند. در این مورد، مهم این است که امنیت قاب قدیمی را بررسی کنیم و تا جایی که ممکن است آن را بهبود بخشیم – اغلب کارهای زیادی میتوان انجام داد تا کیفیت و طول عمر آن بهبود یابد.
ما اخیراً برای نقاشیهای نمایشگاه، «هنری مور»، «از کاغذ تا برنز» در «وادسون منور» قاب درست کردیم. برای این کار با بنیاد «هنری مور» همکاری کردیم تا مطمئن شویم قابهای ما با طرحهایی که همیشه کارهای او در آن قرار گرفته بود، هماهنگ باشند. در «جان جونز» آرشیو تصاویر قابهایی را داریم که به ما کمک میکنند تا به رویکرد هنرمند وفادار بمانیم. گاهی اوقات اگر اثر هنری در قاب اصلی خود بد قرار گرفته باشد به آن آسیب میزند، این همان جایی است که ما اول آن را بررسی کرده و سپس کارمان را شروع میکنیم.
۴- محل قرارگیری اثر میتواند به اندازهی قاب مهم باشد
وقتی کاری به دستمان میرسد، وارد یک محیط امن، با رطوبت و دمای کنترل شده میشود، به خصوص برای کارهایی که روی کاغذ است. اگرچه که خانه مشتریها، حتی موزهها و گالریها همیشه اینچنین سازماندهی شده نیستند. کسانی که نگران ایجاد محیط مناسب برای آثار هنری هستند، میتوانند از متخصص اندازهگیری اشعه UV و سطح رطوبت کمک بگیرند. بهعنوان یک قابساز وظیفه شناس، همیشه میگویم که کار ما تا زمانی که اثر روی دیوار قرار نگرفته، تمام نشده است. بعد از آن ما میتوانیم از امنیت اثر مطمئن شویم.
۵- از قابها برای ایجاد یک محیط محافظت شده استفاده کنید
وقتی یک اثر در مکانی نمایش داده میشود که از شرایط ایده آل بهدور است – جای بسیار مرطوب یا پر نور- قاب باید قادر باشد تا با شرایط بیرونی مقابله کند یا شرایط حفاظتی خوبی برای اثر به وجود آورد. کار ما در کارگاه حفاظت و نگهداری این است که فضای مهر و موم شدهای ایجاد کنیم تا محیط مناسبی برای مقابله با عوامل خارجی به وجود آید، مثلاً این را به مجموعهای که در حال جابهجایی از لندن به سنگاپور است توصیه میکنم.
با این وجود مهم است هر کاری با اثر میکنید، به آن آسیب نرسانید. ما قبل از قرار دادن اثر در قاب، کارهایی نظیر تمیز کردن و ضد اسیدی کردن قطعه و جایگزین کردن فیبرهای پنبهای با کیفیت به جای خمیر چوب را برای ایزوله کردن قاب از اتفاقات بیرونی انجام میدهیم. متریالهای انتخاب شده برای قاب کردن اثر، در کنترل شرایط محیطی دخیل هستند، مثل Artsorb برای کنترل رطوبت و تختههای Microchamber برای جلوگیری از آلودگی.
۶- شیشه را با دقت انتخاب کنید.
گاهی اوقات وقت بیشتری برای انتخاب شیشه تا طراحی قاب میگذاریم. هنگام انتخاب مناسبترین شیشه، پنج نکتهی مهم را باید در نظر گرفت.
اولین و مهمترین، فیلترUV: از محو و کمرنگ شدن رنگها جلوگیری میکند که تهدیدآمیزترین خطر است.
دوم: استفاده از متریالهایی با انعکاس کم که مشکلی در هنگام نمایش ایجاد نکند.
سوم: در نظر گرفتن ایمنی. متریال قاب باید خطر شکستن در حمل و نقل را به حداقل برساند.
چهارم: وزن. بعضی مواد میتوانند قاب را فوقالعاده سنگین کنند، ولی ما از اکرلیکی استفاده میکنیم که وزن را تا ۵۰ درصد کاهش میدهد.
و نکتهی آخر: هزینه، که به اولویتهای مشتری و اثر برمیگردد و به انتخابها بستگی دارد.
۷- قابهای مرسوم و عادی همیشه جوابگو نیستند، از چالش نترسید
قاب ساده برای هر اثری مناسب نیست: مدتها پیش ما برای نمایش استنسیلهای بنکسی(Banksy)، جعبههای نور سفارشی تولید کردیم و حتی برای پیچیدهترین طرحها راهحلهای خلاقانهای ارائه دادیم.
رالف لورن با یک پرچم بسیار قدیمی و نازک پیش ما آمد. چالش ما این بود که آن را به پاریس منتقل کنیم و بالای یک دیوار بسیار بلند به نمایش بگذاریم. ما یک چارچوب منعطف ساختیم که به اثر اجازه میداد رها و آزاد باشد، سپس یک قاب دو تکهی بزرگ طلایی رنگ به آن اضاف کردیم، این کار را هنگام پایین آوردن انجام دادیم. این یک چالش بزرگ بود، بهویژه که ما در تلاش بودیم این پروژه را برای رابطهایمان در آمریکا شرح دهیم. با این حال کار نصب شد و فوقالعاده به نظر میرسید. طرح ما کامل شده بود.
۸- مجسمهها هم به ظاهر خوب نیاز دارند
در حالی که پایه مجسمه میتواند ساده و سفید باشد، ما سعی میکنیم قطعاتی که در مجسمهسازی استفاده میشود را روی آن کار کرده و جلب توجه کنیم، مانند کار «لیز نیل» که در مجموعهی اختصاصی «جان جونز» آن را نمایش دادیم، و این باز هم مهم است که مجسمه کجا نصب شده و چه چیزی کنارش نمایش داده میشود.
درست است که این کارها ظاهری و برای جلب توجه است، اما پایهی اثر باید بتواند آنها را تحمل کند. از دیگر نکتههایی که باید در نظر گرفته شود؛ اندازه، موارد استفاده و امنیت کار است.
۹- قاب همیشه ضروری نیست
من هیچ وقت واهمهای ندارم که بگویم کاری به قاب نیاز ندارد، این چیزی است که اتفاق میافتد و من مشکلی با آن ندارم. در سالن نمایش «جان جونز»، یک نقاشی را بدون قاب آویزان کردم. با این حال با همکاری هنرمند از ابتدا پنلی که شکل و عمق درستی داشت، ساختیم که به خوبی روی دیوار نشست. شاید یک روز برای محافظت از اثر قابش کنیم، اما از لحاظ زیباییشناسی نیازی نیست.
۱۰- قاب خوب میتواند اثر را دگرگون کند
یک قاب خوب میتواند کار را کاملاً متحول کند. دوست دارم نتیجهی کارهایمان «اوه، چه جالب است» باشد. وقتی برای اولین بار کاری را قاب شده میبینید، باید بلافاصله بهسمت خود تصویر کشیده شوید. سپس دوست داریم نگاهتان به قاب بیفتد و در آخر به رابطهای کلی بین آنها برسید. اگر قاب نقص کوچکی داشته باشد یا بالانس رنگی نباشد، مانع از لذت بردن شما میشود. هارمونی در این کار خیلی مهم است.
مقالات مرتبط با مرمت آثار هنری را در لینکهای زیر دنبال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هفت راز مهم در مورد امضا هنرمندان
هفت راز مهم در مورد امضا هنرمندان رازهایی که در امضای اثر هنری نهفته است | قسمت دوم سایت تندیس ترجمه امیر خیری قسمت اول از ۷ نکته مهم در مورد امضا هنرمندان که در پس آنها رمزهایی نهفته است منتشر شد. این شماره به قسمت دوم که شامل ۴ نکته بعدی است میپردازیم. هالی بلک مشاور متخصصان کریستی، مسئول مرمت و حفاظت آثار هنری، صاحب گالری و یک فهرست نویس متخصص دربارهی حقایق نشانههای هنرمندان است که میتواند بینش […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
چه رازهایی در امضای اثر هنری نهفته است
چه رازهایی در امضای اثر هنری نهفته است ۷ نکته مهم در مورد امضا هنرمندان | قسمت اول سایت تندیس ترجمه امیر خیری ۷ نکته مهم در مورد امضا هنرمندان که در پس آنها رمزهایی نهفته است در ۲ قسمت ارائه میگردد. هالی بلک مشاور متخصصان کریستی، مسئول مرمت و حفاظت آثار هنری، صاحب گالری و یک فهرست نویس متخصص دربارهی حقایق نشانههای هنرمندان است که میتواند بینش آنها را نسبت به فرایند ارائه آثار آشکار کند؛ اینکه گاهی اوقات […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
تهدید آثار بزرگ جهان توسط تبهکاری پنهان به نام صابون
تهدید آثار بزرگ جهان توسط تبهکاری پنهان به نام صابون رازهای مرمت نقاشی؛ مقصر، یک واکنش شیمیایی مرموز است مرمت آثار هنری سایت تندیس ترجمه امیر خیری گروهی از محققان در حال پیدا کردن راه حلی برای معضل ناپسندی هستند که در حال آسیب رساندن به سطح بوم های نقاشی در سراسر جهان است. دانشمندان میگویند که صف آرایی ذراتی از صابون مبتنی بر سرب – هر یک به قطر حدوداً یک دهم میلی متر هستند – موجب آسیب رساندن به […]