فراخوان هفتمین سالانه هنر معاصر پرسبوک

فراخوان هفتمین سالانه هنر معاصر پرسبوک
با موضوع هنر زیست محیطی با اتکا به نماد های حاشیه ای مانند کبوترخانه‌ها

هفتمین هنر معاصر پرسبوک مانند دو دوره ى پیشین برتمرکز و تاثیر علم بر هنر و نیاز زیست محیطی پایه ریزى شده است و هنرمندان خلاق و نوگرا را دعوت به همکاری بر یک پروژه فضا محور می کند. مکان در نظر گرفته شده برای این پروژه کبوترخانه هاى اصفهان است.

پرسبوک

تقویم اجرایی:

مهلت ارسال آثار: ٢۵تیر تا ٢۵شهریور

اعلام نتایج : ٢٠مهر ٩۶
برگزارى نمایشگاه و هنرمشارکتى: ١٠ تا ٢٠آذر ٩۶
بخش جنبى :کارگاه هنر محیطى در طبیعت

شرایط ارسال آثار:
هزینه ثبت نام برای هنرمندان ایرانی ۵۰ هزار تومان می باشد.
هنرمندان حیطه ى تجسمى، فیلمسازى، هنر صدا، هنرنور، هنر الیاف، سفال و سرامیکی و نیز معمارى می توانند حداکثر ٣ اثر برای شرکت در سالانه ارائه کنند.

تصاویر آثار (حداقل یک مگا پیکسل)

نحوه ارسال:

از طریق ایمیل به دبیرخانه ی پرسبوک به نشانی persbook@gmail.com

هنرمندان می بایست فرم ثبت نام خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی کامل کرده و به همراه عکس پرسنلى، سال و محل تولد، میزان تحصیات، فهرست نمایشگاه های انفرادی و گروهی ارسال گردانند.

فرم ثبت نام  و کاتالوگ را از کانال تلگرام تندیس دانلود کننید.

پرسبوک

بیانیه:
«هنر پسا مدرن باید از طریق گواهی دادن بر وجود امر نمایش ناپذیر مقابل کلیت بایستد.» لیوتار
گفتمان هنر معاصر (پسامدرن) امروز زوایای ناگشوده بسیاری را آشکارساخته است و هنرمندان معاصر بر این اساس رویکرد های متفاوت به هنر را تجربه و دنبال می کنند. بر این مبنا دغدغه هنر، پیروی از کلان روایت های پذیرفته شده و بدیهی پیشینی به عنوان تنها تعایف یکه و رسمی هنر نیست؛ بلکه در جستجوی روایت های حاشیه ای و گاه نادیده شده و یا از عمد کنار گذاشته شده می گردد. از این منظر هنر نقشی اجتماعی و تاثیر گذار بر زندگی انسانی پیدا می کند.
تاکید بر موضوع هنر زیست محیطی با اتکا به نماد های حاشیه ای هچون کبوترخانه‌ها، در پروژه سال ١٣٩۶ پرسبوک را می توان با این رویکرد تحلیل کرد که هر دو در خود وضعیتی معاصر بر می انگیزند. باید توجه داشت در این تحلیل، حاشیه نه تنها کم اهمیت بلکه وضعیتی از یک موقعیت برآمده از دیده نشدن می باشد که سایه سنگین روایت اصلی آن را ناچاردر حاشیه باز تاب داده است در حالیکه در وجود خود ارزشهای بی بدیلی دارد که دیده نشده است.
انتخاب شهر اصفهان به عنوان نماد یک وضعیت و در نهایت کبوترخانه‌ها به عنوان برداشتی ملهم از امری نادیده انگاشته شده درکنار روایت کلان اصفهان شهر هنر، فضا و موقعیتی آستانه ای به این رویداد می هد. درنهایت صورت بندی تئوریک پروژه ی پرسبوک، حداقل به لحاظ تئوری های هنر معاصر دقیق می سازد. چرا که هم اینک مهمترین مسئله زیست محیطی در اصفهان یعنی شرایط رودخانه زاینده رود و نیز جهان حاکم بر فضای هنری شهر اصفهان بیش از بیش نیازمند تنفس جدید در رویدادهای هنری و فرهنگی معاصر می باشد.

شهر اصفهان همواره گره خورده است به یکی از موثرترین و درعین حال پردامنه ترین حکومت های تاریخ پانصد ساله اخیر در ایران که به لحاظ تاثیرات فرهنگی هنوز بر شئون جامعه ایرانی موثر بوده است. حکومت صفویه که در نماد شهری اش اصفهان، تغییرات اجتماعی و سیاسی مهمی را از خود به جا گذاشته است که گاه نقد بر آن پیوند می خورد برعایدات فرهنگی و دستاور دهای سنت هنری حتی در امروز ایران.
اصفهان دوره صفوی که هنوز هم بر آن میراث در اکنون روزگار می گذراند، نمادی است از یک » کلان روایت » فربه که در گفتمان ایرانی نماد هنر. فرهنگ. سنت و همچنین خرد است. بناهای فاخر عصر صفوی اصفهان امروز بخشی مهم از شهریت اصفهان را با خود همراه کرده است که وجهی از سلطه عصر صفوی و «کلان روایت » آن در روزگاران اکنونی را با خود دارد ؛ اما در منظومه هنر معاصر این روایت های کلان نه تنها وجهی از اعتبار سابق خود را ندارند بلکه هر آنچه که بر ایستایی و دوام به معنای تنها روایت قابل اعتنا پافشاری می کند و به نوعی با فاخریت هنر گره خورده است مورد بازبینی قرار می گیرد؛

هنر معاصر جریانی ایستا و تحسین گو نیست بلکه به دنبال رهیافتی جدید از گفتمان های معاصر است؛ هنری تکثر گرا که ارزشهای فرهنگ های حاشیه ای را درخور توجه می بیند هنر مردم عادی همچون کبوتر خان هها از این منظر ویژگی های قابل تامل می یابد نه صرفا هنر سفارشی شاهان و حکام. با این تعریف، توجه و تاکید بر کبوتر خان هها به عنوان نمادی از خرده روایت های مردم در حاشیه شهر اصفهان در کنار نماد های مقتدر شهری به نوعی وضعیت متناقض نما می سازد، وضعیتی از بازتفسیر دوباره به کلان روایت و اهمیت بیشتر خرده روایت های حاشیه ای.

اما باید اذعان کرد علی رغم بی توجهی به کبوتر خان ههای اصفهان که در اینجا به عنوان نماد هنربومی و روایت های خرد صورتبندی شده است برای هر بیننده آشنا به ارزشهای بصری، این بناها درونمایه ای از حضورو مواجه ارزشمند هنرمندان بی ادعای این سرزمین با خود دارد که گاه بناهای رسمی فاقد آن می گردند.

از همین رو پرسبوک هوشمندانه کبوترخانه و هنر زیست محیطی را به عنوان وضعیتی قابل تامل موضوع خود قرار داده است تا در یکی از تاریخی ترین و نمادین ترین شهر های ایران که مبتنی بر کلان روایت جهان صفوی هنوز بر جریان اندیشه در ایران مستولی است راهکاری معاصردر افق دید جهان متکثر هنر امروز جستجو کند.
امید قجریان

فراخوان های دیگر را اینجا ببینید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
کولاژ و هنر دیجیتال فراخوان

کولاژ و هنر دیجیتال و شگفتی‌هایش فراخوان نمایشگاه در کالیفرنیا

کولاژ و هنر دیجیتال و شگفتی‌هایش فراخوان نمایشگاه در کالیفرنیا نمایشگاه بین‌المللی Collage and Digital Madness – 2017 شهر لاگونا، کالیفرنیا، آمریکا بیافرین کانادا از همه هنرمندان علاقمند برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی Collage and Digital Madness در سال ۲۰۱۷ در شهر لاگونای کالیفرنیا در کشور آمریکا برگزار می‌شود دعوت می‌کند تا آثارشان را برای حضور در نمایشگاه این رقابت از طریق پورتال بیافرین ارسال کنند. موضوع موضوع این فراخوان Collage and Digital Madness (کولاژ و شگفتی‌های هنر دیجیتال) است. […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
کتاب نقاشی inpa8

فراخوان چاپ کتاب نقاشی INPA منتخب آثاری با رویکرد معاصر

فراخوان چاپ کتاب نقاشی INPA منتخب آثاری با رویکرد معاصر رقابت بین‌المللی INPA8 – 2017 سینسیناتی، اوهایو – آمریکا بیافرین کانادا (biafarin.com) از همه هنرمندان علاقمند برای حضور در رقابت بین‌المللی INPA8 در سال ۲۰۱۷ دعوت می‌کند تا آثارشان را برای دریافت جایزه نقدی و چاپ در کتاب این رقابت، از طریق پورتال بیافرین ارسال کنند. موضوع موضوع این فراخوان آزاد است. برگزارکننده مشتاق دریافت آثار متنوعی است که کاربرد نقاشی (Painting) را نمایش دهند. آثاری که الگوهای شناخته شده‌ای […]

۰ comments