گزارش تصویری دریافت و ظهور معنا در طراحی های بزرگ حمید هادی نژاد
گالری ثالث
ابرسازه اجرای زنده طراحی
سایت تندیس به قلم حبیب درخشانی
دریافت و ظهور معنا در طرحهای حمید هادی نژاد
بسط پرسش از حقیقت، برای دریافت و فهم حقیقت در کار هنری
The extension of the question of truth to understanding in the works
Ausweitung der Wahrheitsfrage auf das Verstehen in den werks
در دیدار امروز، درنسبتی حضوری در برابر فرایند آفرینش و پیدایش کارها خواهیم بود. این حضوری دوسویه بین بینندگان و هنرمند است. این گونه تضاعف (corolation) در نسبت دوسویه، از آن حیث مهم است که بینندگان هم، گویی در فرایند خلق اثر سهیماند. به تعبیر هگل:«بدون توجه به مسیری که به نتیجههایی منجر میشود، خود نتیجهها به تنهایی امری بیروح و مرده بنظر میرسند» بهگفته والتر بیمل در سخنی از هایدگر تعبیری اینگونه هم هست. «هرگاه تفکری بکوشد امری را که توجه وی رابرانگیخته، تا به خویش فراخواند ممکن است درطریق خود با خطری رویا روی شود. درین مرحله بهتر آنست، مسیر و طی طریق مورد توجه باشد تا نتیجهها».
درین تمهید مقدمه، و آنچه تاکنون از کارها دریافتهایم و آنچه دیدهایم و نیز صورتهای خیالی یا ایماژهای که در کارای هنرمند به ظهور رسیده است. و از آنجاکه کارهای موجود هنرمند در جایگاه و نگارخانه، بیش از همه ما را باصورتهای خاصی از طرحهای بزرگ مقباس یا ابر طرح همراه میگرداند. و درین مواجهه با نمونههای موجود و مشاهده و حضور کارهایی که نقاش در حضور جمع به اجرا میگذارد. ایننسبت حضوری را عمیق تر و چنانکه خواهیم دید تاثیر گذار تر میکند. بیننده در برابر کارهای حمید هادی نژا د که بیشتر به روش و رویکرد بداهه پردازی هست، در مرحله خلق اثر، دریک تاثیر و تاثر فعال قرار میگیرد. درین بین، شرکت کنندگان بهدرستی و به حقیقت و بیش از همه به میانجی، و مدد روش بداهه پردازی هنرمند که بیشباهت به روش بداهه سرایی موسیقی نیست، خود را در مسیر پیداش و خلق اثر قرار میدهد.
این بداهه پردازی همیشه از جایی آغاز میشود که بتواند امکان تقرر و جایگزینی، پیکرهها و عنصرها و چیزها را به شیوهای بنیادی و اصول فراهم آورد. تحقق این امر، بی هیچ تردیدی، نیازمند انگاره و شکلگیری گشتالت کار در ذهن هنرمد است، تا آنچه را که اغاز شده است، در کاری که (نه اغازی دارد ونه پایانی) به سامان برد و به فرجام رساند. با پویایی، جوشش و کوشش، همه جزءها و گوشهها و نشانههای دیداری را در یک ترکیب منسجم نهایی به زیبایی متقرر کند.
و یک بار دیگر به تعبیر نیچهای لفظ، در مرحله نخست (ارادهای معطوف به حقیقت wilen zu wahrheit) و درمحرحله دوم (ارادهای معطوف به قدرت wilen zu macht) اراده و عزم هنرمندانه خود را در فرایندبسیار پیچیده و ناشاخت آفرینش اثر به آزمون بگذارد.
بدین روی هنرمند با رویکردی فراتاریخی و فرازمانی و فرا استه تیک transhistorical و trans temporal و transaesthetics به مساله بنیادی (افقهای مشترک به اعتبار دیدگاه گادامری تقرب میجوید. زیرا این کار مستلزم نوعی افاق مشترک هست. بین گذشته و اکنون، و درین طی طریق، طراح با بههمآمیزی و درهم تنیدگی، اسطورههای گذشته مانند، سهراب، سیاوش، آناهیتا، اسفددیار و اسطورهوارهایی، قهرمان وارههای امروزی، انسان نوینی و ابر انسانی طرح افکند. و همه این ابرطرحها آنگونه که ضرورت است خطهای متنوع و درهم آمیزی خطها، بدون سایه روشن، بدون تنالیته و بیهیچ رنگی، ترسیم شداند.
گزارش تصویری نمایشگاه های دیگر را اینجا ببینید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
سود سوزآور و پدیده مصرف گرایی در جهان معاصر
سود سوزآور و پدیده مصرف گرایی در جهان معاصر نگاهی به نمایشگاه گروهی نقاشی، حجم و چیدمان سودسوزآور NaOH 2 گالری ۲۶ نمایشگاه تا ۲۵ مرداد ماه ادامه دارد. نمایشگاه گردان: عیسی جباری ممقانی هنرمندان: کوثر اسدی، هومان اسماعیل زاده، نازنین افراخته، رایا بختیاری، ضحا توانایان فرد، آرزو حمزه، الهه خیری، آذر خیریان، آتنا دشتی، مهسا ذاکری، ایران رضایی، آیلین شاهرخی، نوشین شیخ لو، مهسا عظیمی، حمیدرضا فتوحی، مژده فراز، مریم فهیمیان، مارال قندیلی، الهام محمدرضایی، آیلار محمدی، نازنین مهرعلی، […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پروسه خلق اثر هنری فراتر از شیء هنری است!
پروسه خلق اثر هنری فراتر از شیء هنری است! گزارش تصویری نمایشگاه پروسه در گالری آ چگونگی فرآیند تولید اثر هنری هنرمندان: برنا ایزدپناه، پویا پرهیزکار، سهیل دانش اشراقی، علی ذاکری، امیرحسین قدسی، فرشاد مهدیزاده، احمد بطحایی، رضا ندیمی و بیژن نعمتی شریف نمایشگاه تا ۱۷ مرداد ادامه دارد. آدرس گالری: کریم خان ابتدای عضدی( آبان جنوبی) کوچه ارشد، شماره هفت. شماره تماس: ۸۸۹۱۹۵۴۷ یک راه نزدیک شدن به مفهوم process که از این پس «فرایند» مینامیماش، در نظر گرفتن همجواریِ وجودی […]